Vydání 3/2021

Ing. Radek Mátl (ŘSD): Hlavními prioritami jsou pro nás Pražský okruh, dostavba D1 u Přerova a výstavba D35

Letošní rozpočet Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) by měl přesáhnout 61 miliard Kč. O tom, kam má být nejvíc peněz směrováno a také o dalších tématech souvisejících s výstavbou a údržbou páteřních komunikací, jsme hovořili s generálním ředitelem ŘSD Ing. Radkem Mátlem.

Z dění v zahraničí

V dnešním komentáři se zabývám dvojím varováním. Jednak upozorňuji na pravidelný dokument Evropské komise, který informuje o případech nedodržování práva v EU na úseku dopravy. Dále pak na kroky Světového ekonomického fóra věnované boji s korupcí.

​Ing. Jiří Nouza (SPS): Stavební produkce fungovala i v náročných dobách pandemie

Pandemie koronaviru měla loni dopad i na stavebnictví. Jak se s ní tento obor vypořádal a jaké jsou jeho perspektivy v letošním roce, na to jsme se zeptali Ing. Jiřího Nouzy, prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví.

​Svaz průmyslu a dopravy: Stavební zákon musí být efektivnější

Návrh stavebního zákona potřebuje dotáhnout. Musí splnit požadavek jeden úřad, jedno řízení, jedno razítko. Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák proto začátkem února na jednání Hospodářského výboru apeloval na poslance, aby v návrhu stavebního zákona přijali kvalitní pozměňovací návrhy. Jedině tak se výstavba v České republice zrychlí a zjednoduší.

​Podepsána smlouva na výstavbu části D4 formou projektu PPP

Podpisem koncesionářské smlouvy ministr dopravy Karel Havlíček potvrdil, že dostavbu 32 kilometrů a následný 25letý provoz dálnice D4 bude mít na starosti konsorcium DIVia. Začíná tak pilotní PPP projekt, který je alternativním způsobem, jak zajistit výstavbu a dlouhodobý provoz dopravní infrastruktury, včetně jejího financování.

​Skanska uspěla v soutěži na dostavbu slovenské D1

Stavební skupina Skanska uspěla na Slovensku v tendru na dokončení stavebních prací na rozestavěném úseku dálnice D1 včetně téměř 7,5 kilometru dlouhého tunelu u Žiliny na severu země. Začátkem února to oznámil slovenský ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal.


​Zeptali jsme se Ivety Štočkové, DiS., tiskové mluvčí EUROVIA CS, a.s.

Jak se loňská pandemie koronaviru promítla do výsledků vaší společnosti?

Vzhledem k tomu, že náš majitel je kotovaný na burze, nemůžeme se zatím bohužel vyjadřovat k hospodářským výsledkům naší společnosti za loňský rok. Každopádně naše projekty i v době pandemie běžely, tudíž předpokládáme, že výsledek bude obdobný jako v předešlých letech.

​Silniční doprava potřebuje v současné době od státu podporu a součinnost

Zástupci Sdružení ČESMAD Bohemia jednali na konci ledna s ministrem dopravy Karlem Havlíčkem a jeho kolegy o tom, co v současnosti ze strany státu potřebuje silniční doprava, aby byla schopná plnit i nadále své funkce. První oblast, kde je pomoc státu žádoucí, je autobusová doprava. Dále je to pak problematika ochrany klimatu v dopravě, modernizace a digitalizace oboru a příprava nové legislativy. A v neposlední řadě je zde i možnost získat finanční prostředky v souvislosti s novými pravidly po brexitu.

​Ing. Michal Žižák (EWT): Jsem velice hrdý, že Schmitz Cargobull je opět jedničkou na českém trhu

Přípojná vozidla německého výrobce Schmitz Cargobull dlouhodobě vévodí ve svém segmentu evropskému i českému trhu. O aktuální nabídce, novinkách i o silniční nákladní dopravě obecně jsme hovořili s Ing. Michalem Žižákem, jednatelem společnosti EWT, která je výhradním prodejcem této techniky v České republice, na Slovensku a v Polsku.

​Test Škoda Superb iV Laurin & Klement – nenápadný půvab manažerského luxusu

Škoda Superb iV je prvním plug‑in hybridem společnosti Škoda Auto. K tradičním vlastnostem Superbu přidává moderní pohonné ústrojí, které potěší ekology i znalce. Redakce Dopravních novin měla na přelomu roku příležitost vyzkoušet si auto v té nejluxusnější výbavě Laurin & Klement.

​Železniční sektor vykázal v Evropě v roce 2020 obrovské ztráty

Evropské železniční společnosti přišly v roce 2020 o neuvěři­telných 26 miliard EUR. Vyplývá to ze zprávy Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), asociace zastupující národní dopravce, správce železniční infrastruktury a leasingové společnosti. Jejími členy jsou i České dráhy či například německá Deutsche Bahn, francouzská SNCF a italská errovie dello Stato Italiane.

​Na světových mořích se bojuje o volné kapacity

spinner