Vydání 1/2021
K loňským Vánocům nám byla nadělena zpráva o „zdárném“ ukončení vleklých jednání mezi oběma stranami, která měla za cíl stanovit alespoň nějaké podmínky a mantinely pro budoucí vztahy mezi Spojeným královstvím a EU po 31.12.2020, kdy Británie definitivně opustí evropský klub.
Kraje se jak v první, tak v druhé vlně pandemie koronaviru potýkají se zásadním poklesem přepravních výkonů v dopravní obslužnosti, kterou ve svých územích zajišťují. Uvedl to zástupce ředitele Kanceláře Asociace krajů ČR Radek Polma s tím, finanční ztrátu autobusové a železniční dopravě za období od ledna do října roku 2020 kraje celkově vyčíslily na 2,66 miliardy Kč.
S počátkem roku 2021 pohlédněme na některé počiny dopravních institucí světového významu v hlavních dopravních oborech.
Zavádění jednotného celoevropského zabezpečovacího systému ETCS je nyní jednou z největších a nejnáročnějších výzev pro tuzemskou železniční dopravu. Ing. Ondřej Fanta, Ph.D., technický ředitel Výzkumného Ústavu Železničního, a. s. (VUZ), odpověděl redakci Dopravních novin na otázky týkající se aktivit společnosti v souvislosti s ETCS.
Role VUZ je v zavádění ETCS v ČR dlouhodobě poměrně významná. Téměř od počátku máme velmi dobrou spolupráci se společnostmi AŽD a Starmon, kdy působíme v roli hodnotitele bezpečnosti jak pro ETCS, tak pro konvenční zabezpečovací zařízení na většině infrastrukturních projektech. Je to souvislá činnost zaměřená na prokazování plnění požadavků norem pro zabezpečovací zařízení. Pak jsou to činnosti Notifikované osoby, kde se pro změnu posuzuje shoda s technickými specifikacemi interoperability (TSI), a to opět jak pro infrastrukturní – pevnou část, tak nyní čím dál častěji i pro tu mobilní – vozidlovou část ETCS. V některých vozidlových projektech ETCS také působíme i v roli hodnotitele bezpečnosti.
V důsledku opatření přijímaných s pandemií koronaviru dochází ve veřejné dopravě k poklesům přepravních výkonů a k ještě výraznějším propadům v tržbách. O vyjádření k možné podpoře dopravců či k případným úpravám smluv jsme požádali náměstka ministra dopravy Ing. Ladislava Němce.
V loňském roce v důsledku opatření přijímaných s pandemií koronaviru výrazně klesly tržby dopravců zajišťujících veřejnou linkovou dopravu, avšak jejich náklady zůstaly stále vysoké. Odpadli i cestující, kteří využívali slevy pro děti a seniory, a finanční situace dopravců je špatná. Je proto namístě, aby získali pomoc z veřejných zdrojů, od toho zde tyto zdroje jsou. Uvedl to generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Mezinárodní logistický provider DACHSER Czech Republic uzavíral uplynulý rok s pozitivními hospodářskými výsledky. Na prosincovém vánočním on-line setkání s klienty a médii, jehož se zúčastnily i Dopravní noviny, společnost informovala, že předběžné ukazatele za rok 2020 jsou srovnatelné s předchozím obdobím i navzdory propadům v některých segmentech trhu způsobených pandemií koronaviru. Společnost zaznamenala nárůst počtu zásilek a předpokládala za celý rok obrat ve výši 3,1 miliardy korun.
I přes snahu nigerijské vlády zastavit ve spolupráci s vládami zemí v subregionu západní Afriky pirátství v Guinejském zálivu (GoG) konstatovala nyní ve své každoroční zprávě Kyperská námořní komora (CSC), že tato oblast je teď jeho hlavním světovým centrem. CSC, přední světový přepravní úřad, uvedla, že v roce 2020 došlo v Guinejském zálivu k přibližně 95 procentům všech pirátských útoků na světě.
CSC vyjádřila lítost a frustraci nad neúčinností úsilí mezinárodního společenství o zlepšení situace v regionu GoG a uvedla, že během loňska zde bylo uneseno 80 členů posádky při 14 útocích u břehů Nigérie, Beninu, Gabonu, ve vodách Rovníkové Guineje a Ghany.