Vydání 24/2020

Zdeněk Chrdle, ACRI: EU i členské státy musí pochopit, že železnice je cestou k emisním cílům

Železniční průmysl zažívá období prudce se zvyšujících nároků na kvalitu, bezpečnost a ekologický provoz, podle většiny firem tomu však neodpovídá podpora ze strany EU ani národních států. Na otázky Dopravních novin k těmto tématům odpověděl Zdeněk Chrdle, místopředseda Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI).

V mýtném bude nově zahrnut i poplatek za hluk a znečištění

Sazby mýtného pro nákladní automobily nad 3,5 tuny se od 1. ledna 2021 změní. Rozhodla o tom vláda. Poplatek za užití dálnic a některých silnic I. třídy bude nově třísložkový. Kromě sazby za užití komunikace bude také započten poplatek za hluk nebo znečištění. Vybrané peníze půjdou zpět do infrastruktury a využijí se ke zmírňování dopadů dopravy, například na budování protihlukových stěn.

Jiří Kladiva: Co přinesl listopad v dopravě

Dnes se věnujeme společnému prohlášení osmi významných institucí OSN o přispění mezinárodního obchodu a dodavatelských řetězců k udržitelnému sociálnímu a hospodářskému oživení v době covidu-19. Pod stanovisko se podepsali představitelé Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO), Mezinárodní námořní organizace (IMO), jakož i generální sekretář Konference OSN pro obchod a rozvoj (UNCTAD) a představitelé pěti hospodářských komisí OSN – pro Evropu, Afriku, Latinskou Ameriku a Karibik, pro Asii a Pacifik a pro západní Asii.

ANKETA DN - Železniční dopravci a výrobci: Současná doba je dobou těžkostí, ale i nových výzev

Druhá vlna pandemie ovlivnila podnikání v železničním průmyslu i nákladní železniční dopravě. Na otázky k aktuální situaci nám odpověděli Jan Stejskal, manažer železničních přeprav v DB Schenker, Ludvík Kobza, CEO LokoTrain, s. r. o., Miroslav Fukan, výkonný ředitel OLTIS Group, Jiří Jelínek, jednatel společnosti cargo-partner, Jana Vládková, CEO členka představenstva společnosti EP Cargo, a. s., Roman Gono, předseda představenstva ZSSK CARGO, Roman Kokšal, generální ředitel společnosti Si­emens Mobility ČR, Petr Vlček, generální ředitel Nymwag cs, a. s., Pavel Maroušek, generální ředitel Vítko­vických železničních opraven (VŽO), Ľubomír Loy, ředitel pro obchod a marketing, člen představenstva BU­DAMAR LOGISTICS, a. s., a Maciej Walczyk, předseda představenstva PKP CARGO INTERNATIONAL.

Ing. Martin Bělčík, Výzkumný Ústav Železniční: Naší misí je autorizovat budoucnost

Výzkumný Ústav Železniční, a. s. (VUZ) je proslulou společností s 50letým knowhow, specializovanou na poskytování odborných služeb a komplexních řešení v oblasti posuzování, certifikace a zkušebnictví železničních vozidel, železničních systémů a drážní dopravy. Na otázky týkající se 4. železničního balíčku a nejbližších plánů ústavu nám odpověděl jeho generální ředitel Ing. Martin Bělčík.

Digitální platforma RAILVIS.com: Spojujeme firmy, které by se bez naší pomoci nenašly

Železniční cargo business nyní spojuje nová, moderní a bezpečná digitální platforma RAIL­VIS.com, která na jednom místě sdružuje nabídky volných kapacit vagónů a lokomotiv napříč celou Evropou. Na otázky Dopravních novin odpovídal Adam Froněk, spoluzakladatel a ředitel platformy RAILVIS.com.

Zpráva o kombinované dopravě vyznívá slibně

Trh kombinované dopravy vzroste v období mezi lety 2009 a 2029 o téměř 150 procent. Tento velmi pozitivní pohled je součástí nové zprávy o kombinované dopravě, kterou na konci října společně předložily Mezinárodní unie železnic (UIC) a Mezinárodní unie pro kombinovanou dopravu železnice/silnice (UIRR).

Volvo: V roce 2021 přijde na trh kompletní řada elektrických nákladních vozidel

V příštím roce si dopravci v Evropě budou moci objednat plně elektrickou verzi těžkých nákladních vozidel Volvo. Znamená to, že společnost Volvo Trucks bude v Evropě nabízet kompletní řadu těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem od roku 2021.

​V Praze bylo otevřeno první cyklodepo pro rozvoz zásilek

Minulý týden bylo na pražské Florenci otevřeno první městské cyklodepo Depot­.Bike určené pro rozvoz zásilek po centru města prostřednictvím nákladních elektrokol. Toto městské cyklodepo, tohoto druhu první v ČR, vzniklo z potřeby snížení počtu dodávkových automobilů v centru Prahy z důvodu narůstajícího objemu zásilek. Jako první ho začaly využívat logistické a doručovací společnosti DACHSER, DHL Express, DPD, GLS, Messenger, PPL a Rohlik.cz.

​Ing. Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ, pro DN: Přístup státu k železniční ekologické dopravě je velmi diskutabilní

Železniční nákladní doprava letos kvůli viru COVID-19 prochází mimořádně náročným obdobím. Pandemie nepřinesla dopravcům nic dobrého, způsobila jim, ostatně jako jiným oborům, velké problémy, potíže a finanční ztráty, zároveň však ukázala svou nenahraditelnost v mnoha směrech. Bezprostřední náraz v poklesu výkonů se v dubnu a květnu pohyboval kolem 24 % a jen velmi zvolna jsme přes léto stoupali vzhůru. Nicméně – přes hranice jsme jezdili a jezdíme až dosud bez omezení a celá situace ukázala, že železniční nákladní doprava je méně choulostivá na lidský faktor (méně přímých kontaktních úkonů mezi lidmi) a může nabídnout pro přepravce v přímé železniční přepravě nebo pro logistické společnosti a silniční dopravce v podobě kombinované dopravy do budoucna podstatně stabilnější řešení přepravy zboží.

spinner