Sdružení ČESMAD Bohemia jedná v současné době o opatřeních, která by silničním dopravcům pomohla překlenout obtížné období, kdy jsou postiženi dopady protikoronavirových opatření i sílící východní konkurencí. Jedním z kroků, který je v jejich podnikání může výrazně podpořit, je snížení spotřební daně z nafty.
Vydání 18/2020
Silniční doprava se jako každé jiné odvětví vyvíjí a potřebuje modernizovat, digitalizovat a více zavádět tzv. zelené technologie. Dopravci snad nyní budou moci podle Sdružení ČESMAD Bohemia čerpat na investice do těchto oblastí finanční prostředky také z kohezních fondů, modernizačního fondu i fondu obnovy. Speciálně silniční nákladní dopravci bývali z těchto podpor v minulosti paušálně vylučováni, avšak toto omezení nyní padlo.
Evropský parlament v červenci po třech a půl letech od jeho vyhlášení Evropskou komisí schválil silniční balíček (viz DN 14–15/20). Jak jednotlivá nová opatření budou postupně nabíhat a co českým dopravcům přinesou, to nám přiblížil generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Jak hodnotíte z pohledu dopravce silniční balíček, který v létě schválil Evropský parlament?
V souladu s mottem Smart Trailer Days představila v společnost Schmitz Cargobull začátkem září své nejnovější inovace v oblasti produktů a služeb, které pomohou dopravcům snížit celkové náklady na vlastnictví (TCO) ve vozovém parku. Jednou z nejdůležitějších novinek je zavedení telematiky jako standardní výbavy pro plachtové návěsy. Pozornost při vývoji nových produktů byla zaměřená především na snížení hmotnosti při zachování stejné robustnosti vozidel, účinné chlazení při přepravách s řízenou teplotou a digitální propojení.
Komplexní etická analýza provozu autonomních vozidel a její bezprostřední uplatnění ve vývoji řídících softwarů je cílem společného projektu výzkumného týmu z Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy. Řešení, které tým odborníků nabídne, má rozptýlit obavy potenciálních řidičů ze ztráty kontroly nad vozidlem. Výzkum finančně podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR).
Tlak na náklady, časový tlak na dodání zboží, kolísající situace objednávek práce: podnikání dopravních společností je v současné situaci obtížnější než kdykoli předtím. Podle průzkumu Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) očekávají dopravní společnosti na celém světě ztráty ve výši 551 miliard EUR.
V DN14–15/2020 jsme v rozhovoru s prezidentem Sdružení pro dopravní telematiku Ing. Romanem Srpem přinesli informaci o telematice na železnici. V návaznosti na tento rozhovor nám v následujícím článku poskytl podrobnější vhled do této tématiky doc. Ing. Martin Leso, Ph.D. z Fakulty dopravní ČVUT v Praze.
Český plynárenský svaz (ČPS) vyzval komerční a veřejný sektor k intenzivnějšímu využívání plynových vozidel. Výzvu podpořil také Svaz měst a obcí ČR, Svaz dovozců automobilů a Sdružení ČESMAD Bohemia. Stalo se tak na Dni plynové mobility, který se začátkem září uskutečnil v areálu Pražské plynárenské, a. s., v Praze – Michli. Zemní plyn je podle něj dnes nejdostupnějším a často i jediným řešením, jak snížit emise škodlivin v dopravě a splnit klimatické cíle Evropské unie.
Nelze říci, že by naše komentáře překypovaly chválou nad národní a mezinárodní situací v dopravě a logistice. Nedávno bylo dokonce třeba zahrát na dosti smutnou notu, když se ukázalo, že česká doprava s velkou tradicí nebyla schopna zajistit opravdu kvalitní vedení svého resortu a bylo třeba svěřit jeho řízení ministru průmyslu.