Vydání 8/2020

Nakupovat on‑line, platit bezhotovostně. Pandemie prudce urychlila rozvoj e‑commerce v Česku

Virus COVID‑19 podle všeho radikálně změnil vztah k on‑line nakupování. Ke změně psychologie přispěly předchozí epidemie. E-shopy nyní posilují v celé Evropě včetně Česka. Mnoho lidí teprve teď začalo nakupování přes internet důvěřovat. 

Odložit platby mýtného lze již u většiny fleetových společností

Odklad plateb mýtného, který kvůli koronavirové krizi umožnila vláda, nemohly využívat firmy, které mýtné platí přes poskytovatele fleetových služeb. Ti se totiž obávali, že na ně mohou přejít závazky dopravců, kteří nebudou schopni je splácet. Jak uvedlo Sdružení ČESMAD Bohemia, minulý týden však došlo k dohodě mezi Ředitelstvím silnic a dálnic, provozovatelem mýtného systému CzechToll a fleetovými společnostmi a většina z nich již odklad plateb daný usnesením vlády uznává.

​Co přinesl duben v dopravě

Následky virové pandemie staví celý logistický sektor ve světě před velké finanční problémy. Ovšem některé podniky byly ekonomicky lépe připraveny na krizi než jiné, jak ukazuje analýza úvěrové schopnosti od institutu Creditreform, jednoho z vedoucích poskytovatelů hospodářských informací. Tiskový mluvčí institutu kupříkladu nedávno uvedl, že dopravní a logistická branže patřily již před virovou krizí ke krizově náchylným oblastem hospodářství.

​Koronakrize dostala do popředí Food Logistics, lidé objevili výhody rozvážky až do domu

Aktuální koronavirová krize přinesla velký nápor na potravinové řetězce, které nouzová opatření vlády nezavřely. Zatímco prodejny non‑food musely s vyhlášením nouzového stavu, až na výjimky, zůstat zavřené, potravinářské prodejny, drogerie a on-line prodej měly co dělat, aby zvládly nápor zákazníků. Pandemie však zároveň přiměla mnoho lidí k tomu, aby nenavštěvovali obchody, ale nechali si zboží přivést přímo domů. A výrazně se tento trend objevil opět v potravinách – zájem Čechů o jejich dovážku se výrazně zvýšil.

​Food Logistics a e‑commerce: Čas nových výzev i rizik

Rostoucí úlohu, kterou v čase koronakrize sehrávají společnosti zaměřené na distribuci potravin a e‑commerce, pro ně znamenaly v mnoha případech změnu chování a aktivit. Na to, jak je nynější situace zasáhla, jsme se zeptali významných firem v těchto oborech. Na otázky odpověděli Jan Pihar, generální ředitel DACHSER Czech Republic, Miroslav Uďan, CEO, Shoptet.cz, Lutfia Volfová, oddělení externí komunikace Globus ČR, Zdeňka Svoboda Kuhnová, Head of PR Rohlík.cz, Zuzana Holá, tisková mluvčí Lidl, Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert, a Ania Cingrošová, marketingová manažerka českého fintech startupu Twisto.

​Doručování do domu bude i po krizi zřejmě na vzestupu, hrozí další zahuštění provozu

Tak jako všechny oblasti života zasáhla současná pandemie, nejinak je tomu i v oblasti city logistiky. Pokud bychom ji chápali pouze jako doručování v rámci „poslední míle“ ve městech, lze říci, že ze dne na den, kdy byla uzavřena větší část kamenných obchodů, se zásadně proměnily distribuční řetězce v maloobchodu, protože e-shopy a na ně vázané kurýrní a balíkové služby naopak omezeny nebyly.

​Model eSprinter – řešení pro čistou a chytrou městskou logistiku

City logistika se musí vypořádat jak s vysokými nároky na nízké emise a malou hlučnost vozidel, tak také s hustotou provozu v městských aglomeracích, která klade velké nároky na plánování a řízení zásobovacích procesů. Nový model eSprinter a jeho výrobce, značka Mercedes‑Benz, představují řešení, které zohledňuje i ty nejnáročnější současné požadavky na distribuci.

​UBS předpovídá postpandemický přesun ze vzduchu na vysokorychlostní železnici

Co bude znamenat současná kritická situace, v níž se nachází letecká doprava, pro budoucnost? Zpráva zveřejněná UBS Research, poradenskou pobočkou největší švýcarské banky, počítá s tím, že mnoho cestujících se může v budoucnu „přestěhovat“ ze vzduchu na vysokorychlostní železnici (VRT).

​Hnací vozidla budou umět komunikovat se systémem ETCS

Správa železnic vypsala tendr na dodavatele palubních jednotek ETCS. V souvislosti se zaváděním tohoto jednotného evropského vlakového zabezpečovače na české železniční síti chce takto vybavit 98 svých speciálních drážních vozidel určených pro údržbu a opravy. Předpokládaná hodnota zakázky je 980 milionů korun. 

​Skupina ČD loni vykázala zisk 1,3 miliardy korun

Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) loni dosáhla Skupina ČD zisku 1,3 miliardy korun. Na tomto výsledku se podílely všechny její společnosti. Zisková byla také osobní doprava, pro kterou byl rok 2019 náročný z pohledu pokračující liberalizace trhu.

spinner