V samém závěru loňského roku, který Evropská komise nazvala Rokem multimodality, se ministři dopravy EU shodli na postoji k revizi směrnice o kombinované přepravě. Ta pochází z roku 1992, a platí tedy už víc než šestadvacet let. Navíc je jediným právním nástrojem na unijní úrovni, jenž stanoví přímé pobídky pro podporu přechodu na jiné druhy dopravy v oblasti přepravy zboží.
Vydání 5/2019
Ve světle změny prezidentství v Radě EU pohlédneme na její aktuální dopravní agendu letošního roku a také na kritiku nedodržování právních předpisů členskými státy. Od 1. ledna do 30. června Rumunsko poprvé vykonává prezidentství Rady Evropské unie – v rámci šestiměsíční rotace. Půjde o zajímavé, ale i náročné období značené brexitem, evropskými parlamentními volbami, ustavením víceletého finančního rámce pro období let 2021 až 2027 a prvním Evropským summitem po brexitu, jenž bude klíčový pro stanovení pracovního programu Komise pro evropské volby, jakož i pro strategickou agendu lídrů EU na příštích pět let.
Na jedné straně úspěšná linka z Lovosic do Hamburku, na straně druhé v důsledku nepravidelností odliv zákazníků na lince do Duisburgu. Přesto ale podle jednatele společnosti Bohemiakombi Ing. Vladimíra Fišera zájem o kombinovanou dopravu silnice-železnice ze strany zákazníků rozhodně neslábne, naopak roste.
Ambiciózní plány má na letošní rok společnost AWT, která je součástí PKP CARGO. Vedle dalšího rozvoje terminálu v Paskově připravuje rozjezd nové pravidelné intermodální linky. Podrobnosti o tomto projektu sice obchodní ředitel skupiny AWT Viktor Bystrian zatím neprozradil, nicméně zdůraznil, že v rámci strategie PKP CARGO chce firma nadále rozvíjet přepravy a zvyšovat objemy směrem na jih Evropy.
Jak se v loňském roce dařilo vaší společnosti?
Loňský rok výsledky kopírovaly obecně příznivý stav české ekonomiky. Zároveň s tím se ruku v ruce nesl loňský rok ve znamení tlaku na kapacity. Naší společnosti se podařilo zvýšenou poptávku po kapacitách naplnit. Celkově hodnotíme loňský rok jako příznivý.
Vývoj nedoprovázené kombinované přepravy (silnice-železnice), která se realizuje v České republice, je dlouhodobě velmi příznivý. Na začátku roku je zatím předčasné bilancovat výsledky za loňský rok, neboť souhrnné statistické údaje zatím nejsou k dispozici, ale základní data můžeme uvést.
Skupina METRANS se ve středoevropském regionu úspěšně rozvíjí. Loni začala působit v Polsku a letos začne společnost TIP Žilina, která je součástí skupiny, provozovat kontejnerový terminál v tomto slovenském městě. Tím se celkový počet provozovaných terminálů zatím ustálí na čísle patnáct. O dalších možnostech rozvoje terminálů, ale i celé přepravní sítě METRANS jsme hovořili s předsedou představenstva akciové společnosti METRANS Ing. Peterem Kissem.
Německý přístav Hamburk dokázal v loňském roce zvýšit podíl železničních přeprav. Ve vnitrozemských přepravách po železnici bylo loni přepraveno 46,8 milionu tun (+2,7%) a 2,44 milionu TEU (+4,7 %). Celkem bylo na kolejích přístavní železnice odbaveno přes 60 tisíc nákladních vlaků s 1,6 milionu vagonů. Tím byl překonán rekordní výsledek z roku 2016.
Švýcarský intermodální koncern Hupac v loňském roce přepravil po železnici více než 926 tisíc silničních zásilek. Meziročně to představovalo nárůst objemu přepravy o 21,4 procenta. Za zlepšením výsledků stojí jednak jednorázový efekt návratu k běžnému provozu po výpadku rýnské trati v roce 2017 a jednak převzetí železniční společnosti ERS Railways, ke kterému došlo loni v červnu.
GEFCO v České republice upravilo v rekordním čase pouhých pěti měsíců užitková vozidla pro společnost Peugeot. Celkem 460 vozů typu Boxer a Expert prošlo úpravami v rámci tzv. postprodukčních operací v kolínské pobočce pro koncového klienta z oblasti poštovních služeb.
Prologis Park Prague D1 Ostředek nese název nový logistický park, který postaví společnost Prologis na pozemku o rozloze 2,4 hektaru u dálnice D1. Prologis již u Prahy v bezprostřední blízkosti dálnice D1 vlastní tři logistické parky s celkovou plochou 238 tisíc metrů čtverečních obsazené z 99 procent.
Společnosti Mercedes Benz Trucks ČR se v loňském roce podařilo již posedmnácté obsadit první pozici v počtu registrovaných nákladních vozidel nad šest tun celkové hmotnosti v České republice, a to s 1910 registrovanými vozidly (19,3 procenta – viz DN 2/19). V únoru to na setkání s novináři uvedl ředitel firmy Josef Mařík s tím, že nejprodávanějším modelem je Mercedes-Benz Actros.