Vydání 2/2019

​Silniční balíček je již od počátku příliš ambiciózním projektem

Dopravní výbor Evropského parlamentu (TRAN) před dvěma týdny zamítl kompromisní dohodu o pravidlech pro vysílání řidičů do zahraničí, a hrozí tak, že řidiči budou muset být placeni podle pravidel té země, jíž právě projíždějí. Podobně je tomu dnes již například v Německu či Francii. Podpořena byla pouze část týkající se kabotáže.

​Představenstvo i vedení doplní Michal Heřman a Michal Vereš

Novými členy představenstva Českých drah minulý týden dozorčí rada podniku zvolila bývalého šéfa polské těžební firmy PG Silesia Michala Heřmana a Michala Vereše ze Železniční společnosti Slovensko. Oznámil to mluvčí Českých drah Radek Joklík. Michal Heřman vedle pozice v představenstvu zároveň převezme post náměstka pro správu majetku, Michal Vereš bude náměstkem pro provoz.

​Brexit a Evropská unie

Těžko nalézt pro začátek roku aktuálnější a také problémovější dopravní téma než brexit – záležitost vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska (UK) z Evropské unie k 29. březnu. Připomeňme, že v minulém čtvrtletí potvrdil mimořádný summit 27 šéfů vlád zemí EU v Bruselu text dohody, kterou se má odchod UK řídit. Byla také schválena politická deklarace, která obsahuje představu obou stran o budoucí spolupráci v celé řadě oblastí včetně ekonomiky. Jednání o šestisetstrán­kovém dokumentu probíhala rok a půl. Musí je schválit britský parlament, Evropský parlament a členské státy. A kamenem úrazu se zatím jevila nemožnost dohody v rámci britské instituce. Jakkoli se po určitou dobu zdálo být vystoupení UK bez dosažené dohody („tvrdý brexit“) spíše teoretickou a spekulativní možností, s neúprosně ubíhajícími dny do konce března se stával alternativou stále reálnější a z řady hledisek praktické dopravy i hrozivější. Britové mají jednat v parlamentu v druhé polovině ledna a výsledek je nejasný. Tvrdá varianta přitom vůbec není vyloučena. I kdyby k ní nakonec nedošlo, poukazujeme na šíři problémů, které vyvolala, i jako poučení pro eventuální podobné případy v budoucnu.

​Zákaz předjíždění pro kamiony by bezpečnost nezvýšil, ale naopak ohrozil

S nástupem zimního počasí loni na opravovaném úseku dálnice D1 u Humpolce zkolabovala doprava. Přestože se po kritice, která se vzápětí snesla na ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, problematický úsek podařilo relativně brzy rozšířit, událost měla další dohru.

​Paragraf 9a vychází vstříc potřebám dopravců

K počátku ledna tohoto roku vstoupil v účinnost zákon č. 304/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen zákon). Sem nově zahrnutý § 9a upravuje tento zákon tak, že do přepravní smlouvy uzavírané ve vnitrostátní silniční nákladní přepravě zavádí přímé použití některých ustanovení Úmluvy CMR.

​Zasílatelé zatím platnost Úmluvy CMR pro vnitrostátní dopravu moc nezaregistrovali

Od letošního roku platí některá ustanovení Úmluvy CMR i pro vnitrostátní silniční nákladní dopravu. Jak upozornil výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Petr Rožek, Ph.D., většina zasílatelů si však zatím změny, které pro ně novela zákona č. 304/2017 Sb. přináší, neuvědomuje.

​Mercedes-Benz již posedmnácté v řadě dominuje trhu s nákladními vozidly

Ani v roce 2018 značka Mercedes-Benz svou pozici jedničky na trhu nákladních automobilů v České republice neztratila. Mercedes-Benz obhájil posedmnácté v řadě celkové prvenství v prodeji nákladních aut nad šest tun celkové hmotnosti.

​IVECO vyrobilo loni v ČR 4286 autobusů a vyplatilo zaměstnancům sjednané odměny

Společnost Iveco Czech Republic, a. a., vyrobila v loňském roce 4286 autobusů, což je o několik desítek více než v roce 2017. Získala rovněž ocenění pro druhého nejlepšího zaměstnavatele v Pardubickém kraji a zaměstnancům byly vyplaceny sjednané odměny.

​DACHSER sází na úsporné lithium-iontové technologie

DACHSER myslí ekonomicky i ekologicky. Do konce roku 2022 chce společnost nahradit veškerou svoji pozemní manipulační techniku v Evropě technikou na energeticky úsporné lithium-iontové baterie. Celkem se podle údajů firmy bude jednat o výměnu zhruba 6000 kusů prostředků.

​Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - leden 2019

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

SUMMIT EVROPSKÉ INFORMAČNÍ BEZPEČNOSTI: TEISS AMSTERODAM

ELA informuje členy o akci, která proběhne letos 12. a 13. února. Budou zde představeny paralelní proudy zaměřené na kulturu a vzdělání a dále na hrozby a rizika; uskuteční se tak dvě konference v jedné. TEISS Amsterodam dále zorganizuje workshopy a odborné diskuse u kulatého stolu. Více než 200 profesionálů z oblasti kyberbezpečnosti a informačních technologií přijde informovat o posledních hrozbách a nejlepších zkušenostech při realizaci organizačních změn.

​Nový EffiShunter 600 nahradil v ČEPRO lokomotivu ČKD

Rozsáhlý vozový park společnosti ČEPRO je bohatší o novou lokomotivu EffiShunter 600 z produkce firmy CZ LOKO. Slavnostně předána byla v polovině ledna v areálu ČEPRO ve Štětí-Hněvicích, kde nahradí lokomotivu ČKD.

​Půlmiliardová investice do rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel

Společnost Daimler Trucks investuje v nadcházejících letech 500 milionů EUR do vývoje rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel (úroveň 4 podle SAE). Daimler Trucks kromě toho vytvoří v rámci této investice více než 200 nových pracovních míst. Noví specializovaní pracovníci připraví techniku rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel k uvedení na trh, s nímž se počítá již během příštího desetiletí.

spinner