Vydání 21/2018

Elektromobilita je na vzestupu, univerzálním řešením však není

Důraz na elektromobilitu, konektivitu a autonomní řízení dominoval celému letošnímu veletrhu IAA, který se konal v září v Hannoveru. Zároveň však bylo patrné, že elektromobilita je vhodným řešením pouze pro některé aplikace a klasický naftový pohon, respektive dnes již běžně používané alternativní pohony, mají stále budoucnost.

Co přinesl říjen 2018 v dopravě

V minulých dnech jsme zažili změny ve vedení Českých drah iniciované ministrem dopravy; záležitost byla široce probrána denním tiskem a dalšími médii a nám dnes nepůjde o to pitvat některé otázky, které i „po průvanu na dráze“ zůstaly z části neobjasněny, ale rozhlédneme se raději po železniční Evropě, ve kterém budou ČD pod novým generálním ředitelem Miroslavem Kupcem fungovat a s čím budou konfrontovány.

Vcelku dobrá je předpověď pro dopravu zboží po kolejích. Nizozemský výzkumný institut Pantela uvádí ve své studii, že její globální objem se letos zvýší o 2,8%, což bude znamenat dalších 1,3 milionů tun. Pro rok 2019 se předpovídá růst o 2,1%. Předpověď je stavěna na vývoji národních a mezinárodních ekonomik. Svůj vliv mají mít importní tarify v USA a růst cen ropy jako faktory, které budou růst negativně ovlivňovat. V případě osobní dopravy zveřejnila Evropská komise koncem září přehled Eurobarometr zaměřený na spokojenost Evropanů s drážní službou. Podle něj jich je 66% spokojeno s frekvencí vlaků. Přesnost a spolehlivost jsou na tom rovněž dobře s 59% spokojenými uživateli. A 55% Evropanů je spokojeno s informováním během cest, zejména pokud jde o zpoždění. Čísla představují silná zlepšení ve srovnání s podobným přehledem z roku 2013. Čtyři z pěti Evropanů jezdí vlakem (80%) a nejčastěji je používají v předměstském spojení (67 %). Více než tři čtvrtiny (78%) nikdy nejely vlakem do ciziny.

A mezinárodně potkává novou vedoucí sestavu ČD jedno štěstí. V Evropském společenstvu státních železnic (CER Brusel) stihne ve funkci jeho výkonného ředitele našeho krajana Libor Lochmana; bude to věc šikovné spolupráce i diplomacie, aby se takový dárek inteligentně využil pro orientaci a aktivní mezinárodní spolupráci. Žel nemáme ve světě dopravy obdobu, aby jiný Čech dosáhl na takto významnou funkci. Připomínám, že CER formuloval před několika lety vizi evropského drážního sektoru a doporučil politické priority institucím EU do roku 2019. Z vize zmíním záměr být konkurenceschopným a použitelným dopravním oborem prvního výběru pokud jde o cenu a kvalitu služby pro cestující i odesilatele. Dále být páteří souvislého a integrovaného dopravního systému – v úzké spolupráci s ostatními dopravními obory. Jde též o roli faktoru umožňujícího konkurenceschopnost evropské ekonomiky podporujícího hospodářský růst a vytváření pracovních míst. A konečně o centrálu k naplňování evropských cílů ve snižování emisí skleníkových plynů, dosahování energetické bezpečnosti a ulehčování od kongescí.

V Evropě probíhá řada projektů ve prospěch rychlejšího, spolehlivějšího a efektivnějšího drážního systému. Letos v dubnu byla například završena na odborné konferenci ve Vídni sada tzv. Majákových projektů odstartovaných v roce 2015, kterých se týkala investice ve výši 52 milionů €. Ta měla nastolit zásadní pokrok směrem ke „Společnému evropskému drážnímu prostoru (SERA)“ a vytvořila také základ pro naplňování pěti inovativních programů (Shift2Rail). Stručně k jejich hlavnímu zaměření. Předně to je „vymyšlení“ příští generace drážních vozidel – lehčích, tišších a energeticky efektivních (Roll2– Rail). Nebo zvládnutí drážní infrastruktury pro 21. století (In2Rail).Další pokrývá souvislé multimodální cestování (IT2Rail), jež by mělo být rychlé, snadné a bez stresu. Ani doprava zboží nezůstává stranou, týká se jí projekt rychlejšího, levnějšího a spolehlivějšího dodávání zboží (Smart-Rail). Poskytnutá řešení vytvářejí větší viditelnost a spolupráci v nákladním sektoru. V rámci Smart-Rail výzkumníci také vyvinuli nové obchodní modely založené na integraci nezávislých aktérů. Jde i o nabídku politických řešení pro úspěšnou přeshraniční spolupráci eliminující běžná úzká místa. Dosažené dopady jsou prý velmi slibné. Projekt ukazuje, že v modální dělbě je možný převod 30 až 60 procent drážního objemu ze silnice; na pořadu má být atraktivní služba pro odesílatele při současném odlehčování přetížených silnic.

Nelze nezmínit ani úsilí o bezpapírovou dopravu v nákladním sektoru. Funkční a technické požadavky na elektronickou verzi drážního nákladního listu byly finalizovány v lednu 2017 a v návaznosti byla ustavena IT platforma Raildata. Ovšem změna k nové technologii vyžaduje investice do nástrojů IT založených na nových postupech; a zde řada hráčů v oboru stále váhá, protože investice přinesou zisk, jen když elektronická verze bude přijata a uznána v širším měřítku. A významná jsou inovativní technická řešení na zlepšenou vlakovou dynamiku a provoz delších nákladních vlaků; konkrétně jde o přípravu na pravidelný provoz evropských vlaků o délce do 1500m. Pro zajímavost zmíníme i poznatek vědců z belgických univerzit v Antverpách a v Lutychu v rámci společného projektu „Rozumné vlaky“ – mnoho lidí sice uznává kladný účinek převodu dopravy ze silnic na koleje, pokud jde o zmírňování silničních kongescí a ekologické přínosy. Avšak je k tomu zapotřebí i důležitý psychologický přechod včetně inovací obchodních modelů vedoucích k vyšší produktivitě a ziskovosti. Belgický projekt v tomto smyslu přináší 25 doporučení.

Závěrem několik slov k železniční dopravě mezi Asií a Evropou. Koncem léta totiž proběhlo v čínském městě Čeng-čou První euroasijské fórum o propojitelnosti a oborové spolupráci organizované společně místní vládou a Evropskou organizací soukromé železniční dopravy FERRMED. Hlavním cílem akce bylo identifikovat klíčová témata, jež je třeba řešit pro transeuroasijské koridory a terminály v rámci efektivního rozvoje evropského a euroasijského drážního systému se zvláštním zřetelem na Hedvábnou stezku čínské iniciativy One Belt, One Road.Zajímavý je pohled na seznam účastníků: ředitelka nákladní dopravy UIC, polské PKP Cargo, švýcarský HUPAC, rakouský FELB, kanadský CCTT, kombi svaz UIRR, přístav Hamburk, Světová banka, zástupci mise EU v Číně, spediční podniky, univerzity, zástupci čínských a evropských měst. Velmi dynamické čínské město je na křižovatce tamních drážních sítí a je jednou největších stanic vysokorychlostních vlaků.

Jiří Kladiva

Světová premiéra nového tahače Mercedes-Benz Actros

Koncern Daimler již tradičně ve své rozsáhlé expozici nastínil možné směry, kterými se silniční doprava bude ubírat a v mnoha případech již ubírá. Vedle světové premiéry nového modelu Actros (viz DN 19/18) zde byl k vidění například zcela elektricky poháněný eActros, Actros NGT s pohonem na zemní plyn, Fuso eCanter, nový model Sprinter včetně elektrické verze či studie Vision URBANETIC.

Nákladním vozidlem roku 2019 je tahač Ford F-MAX

Značka Ford Trucks se svým novým tahačem F-MAX 1850T získala ocenění International Truck of the Year 2019. Nový model s 2,5 metru širokou kabinou a bohatou standardní výbavou je poháněn motorem Ford Ecotorq s výkonem 368 kW (500 k) a točivým momentem 2500 Nm. I přesto, že kabina je oproti předchozímu modelu větší, má podle výrobce výborné aerodynamické parametry, které mimo jiné přispívají k nižší spotřebě zhruba o šest procent (oproti modelu 1848T).

Velké inovace od vozidel až po informační systémy

Přední výrobce přípojných vozidel a nástaveb Schmitz Cargobull přijel do Hannoveru s rozsáhlou přehlídkou novinek, a to jak v segmentech pro dálkovou dopravu, tak pro stavebnictví i kurýrní služby.

Zeptali jsme se: Ing. Michala Žižáka, spolumajitele společnosti EWT, s. r. o.

Společnost EWT je výhradním dovozcem techniky Schmitz Cargobull do České republiky. Jak hodnotíte novinky, které tato značka letos na IAA představila?

Nabídka EWT se rozroste o sklápěcí sila GRW

Společnost EWT působí na českém, slovenském a polském trhu jako prodejce a servisní partner pro vozidla značek Schmitz Cargobull a Mercedes-Benz. A v září v Hannoveru představila v evropské premiéře sklápěcí silo jihoafrického výrobce GRW, které se stane zajímavým rozšířením její nabídky.

Inteligentní návěsy Krone pro větší efektivitu přepravy

Clever Connection, chytré propojení dopravního světa a vytváření prvotřídní přidané hodnoty – takové bylo motto letošní expozice společnosti Krone na veletrhu v Hannoveru. Své komplexní služby označuje jako 360° servis.

TimoCom přichází s novým logem Smart Logistics System

Společnost TimoCom představila na letošním veletrhu IAA své nové flexibilní logo Smart Logistics System (chytrý logistický systém), které nyní používá jako symbol pro Augmented Logistics.

IVECO představilo první stoprocentně beznaftovou zónu

Společnost IVECO se stala prvním výrobcem motorových vozidel v historii veletrhu IAA, který pojal svou expozici jako stoprocentně beznaftovou zónu a vystavil svou kompletní nabídku vozidel na elektřinu, CNG a LNG.

Mall.cz chce úložné boxy rozšířit na víc než 70 míst

Koncem září zahájil internetový prodejce Mall.cz ostrý provoz devíti schránek na vyzvednutí zboží v režimu 24/7 v Praze. Následně se Mall Boxy rozšíří na více než 70 míst v České republice a na třicet míst na Slovensku.

Veletrh dopravních technologií potvrdil sílu železnice

Železnice zažívá uspokojivý růst – ukazují to mimo jiné i čísla z veletrhu InnoTrans 2018. Čtyřdenní akce, která patří mezi největší mezinárodní dopravní veletrhy na světě, skončila 21. září. Letošního ročníku se zúčastnilo 3062 vystavovatelů z celkem 61 zemí a zastoupení českých firem samozřejmě nemohlo chybět.

Stavba úseku z Hradce Králové do Smiřic byla zahájena

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) minulý týden zahájilo výstavbu úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Silnice v délce 15,5 kilometru přijde na 2,6 miliardy Kč bez DPH a hotova by měla být v roce 2022.

spinner