Během roku 2018 se chystá řada krajů vypsat výběrová řízení na dopravce, kteří by měli provozovat regionální železniční dopravu po roce 2019, kdy skončí smlouvy s Českými drahami. Jedním z dopravců chystajících se na účast v soutěžích je i společnost ARRIVA TRANSPORT ČR, která zatím provozuje vlaky na své podnikatelské riziko. Podle jejího ředitele Daniela Adamky přinesou soutěže pro kraje lepší služby za nižší cenu.
Vydání 1/2018
Na počátku loňského roku zvýšila vláda minimální mzdu řidičů autobusů, což odstartovalo spory o to, kdo bude navýšení nákladů platit. Dopravci požadovali zvýšení příspěvků z krajských rozpočtů, kraje se tomu bránily a začaly uvažovat o vzniku vlastních autobusových dopravců. Jaká je situace dnes? Vlastního dopravce si založil zatím jen Ústecký kraj, Liberecký kraj finišuje se vstupem do ČSAD Liberec. Nové dopravce si zakládají i některá města.
Plzeňský kraj chce do roku 2021 zvýšit počet cestujících v autobusech a vlacích v regionu o 15 procent. Za veřejnou dopravu platí stále víc peněz, ačkoli ji využívá méně a méně lidí. Za loňský a letošní rok na ni vydá necelou jednu miliardu korun. Letos také zavede slevy na jízdném, integrovanou dopravu v celém regionu a vyhlásí soutěže na nové autobusové dopravce. Podmínkou tendrů budou nová vozidla. Uvedl to hejtman Josef Bernard.
Jednou z nejočekávanějších změn, které přinesl nový jízdní řád platný od poloviny prosince, byla změna dopravce na šumavských lokálkách. České dráhy zde vystřídal soukromý dopravce GW Train Regio, a. s. Na jeho plány jsme se zeptali generálního ředitele jediného akcionáře tohoto dopravce, společnosti GW JIHOTRANS, a. s., Roberta Krigara, který je zároveň členem dozorčí rady GW Train Regio, a. s.
Dopravní podnik v Pardubicích letos zmodernizuje odbavovací systém, který pak umožní platit jízdné kartami od více dopravců i bankovní kartou. Modernizace bude stát 27 milionů Kč. Řekl to ředitel podniku Tomáš Pelikán.
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
LOGY CONFERENCE V HELSINKÁCH 8. A 9. ÚNORA 2018
V polovině listopadu uspořádala v Praze redakce Dopravních novin ve spolupráci se Svazem spedice a logistiky ČR další pravidelný seminář, tentokrát na téma III. vlna zavedení systému elektronické evidence tržeb (EET) a její dopad na logistickou praxi.
Podle nové zprávy o průzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield s názvem Urban Logistics si exponenciální růst sektoru e-commerce a následná potřeba zajištění posledního úseku doručení ve městech vyžádají v několika následujících letech obrovský nárůst městských logistických prostor.
Dceřiná společnost Českého Aeroholdingu Czech Airlines Technics získala jako první v České republice od Úřadu pro civilní letectví osvědčení, které její pracovníky opravňuje provádět traťovou údržbu pro nové verze letadel Airbus A320 NEO a Boeing 737 MAX. Certifikaci a proškolené zaměstnance na letadla, jež přicházejí teprve postupně do provozu, má v Evropě zatím jen několik nezávislých společností.
Evropská intermodální komunita se v prosinci sešla v Düsseldorfu k otevřené diskusi o budoucnosti železnice. Důraz byl položen zejména na stabilitu systému a jeho trvale udržitelný rozvoj. Velká pozornost byla věnována „případu Rastatt“, na kterém přednášející opakovaně demonstrovali nutnost vyřešit slabiny evropské železniční nákladní sítě.
Model Mercedes-Benz Arocs je dokonale přizpůsoben těžké nákladní dopravě ve stavebnictví. Díky velkému výběru kabin, motorů a variant pohonu i konfigurací náprav je schopen plnit jakýkoliv úkol, ať již jako sklápěč, vozidlo pro přepravu stavebnin nebo tahač těžkých nákladů. V rámci Mercedes-Benz Performance Days, které se uskutečnily koncem loňského roku ve štěrkovně poblíž německého Wörthu a na zkušebním polygonu Sauberg, jsme se mohli seznámit i s jeho novými variacemi.
Při pohledu na závěr roku 2017 se záměrně nevěnuji námořním lodím, které dokáží přepravovat najednou přes 20 tisíc velkých kontejnerů, ani novým typům elektrických nákladních automobilů, které jsou poháněny na zkušebních úsecích dálnic střešními sběrači jako tramvaje. Nevěnuji se ale ani posledním typům vlaků na pneumatikách nevyžadujícím koleje či prvním automatizovaným autobusům bez řidičů.
Letošní rok přinese řidičům v České republice několik novinek a změn. Už od ledna mohou jezdit bez poplatku na dalších pěti úsecích dálnic, které tvoří obchvaty měst nebo přes které vedou silnice první třídy. Od července pak bude možné požádat o řidičský průkaz mimo své trvalé bydliště na kterémkoli úřadu s rozšířenou působností. Nová povinnost čeká stanice měření emisí, které budou pořizovat fotodokumentaci měřených vozidel.