DN č. 24 - Logistika, Železniční doprava, Dopravní infrastruktura - vychází 22. 11., uzávěrka již 1. 11.!!! 

Vydání 25/2017

​Silniční doprava ze směrnice o vysílání pracovníků zřejmě zcela vyjmutá nebude

„Považujeme dnes již téměř za jisté, že silniční doprava z účinnosti směrnice o vysílání pracovníků zcela vyjmutá nebude. Je proto důležité, aby pravidla jejího uplatňování v konkrétních případech byla pro českého dopravce přijatelná.“ Minulý týden to uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Daniel Priban (TimoCom): Automatizace objednávek je důležitým krokem k realizaci Logistiky 4.0

Poskytovatel IT služeb pro dopravu a logistiku, německá společnost TimoCom, spustil letos novou platformu TC Transport Order, která zjednodušuje proces poptávek a objednávek a představuje důležitý krok k digitalizaci dopravy a logistiky v praxi. O podrobnostech jsme hovořili s ředitelem jeho české pobočky Danielem Pribanem.


Josef Mařík (Mercedes-Benz Truck ČR): Bezpečnost patří k naším základním pilířům a často zde udáváme směr

Značka Mercedes-Benz letos představila řadu novinek v segmentu nákladních vozidel a stále více zdůrazňuje svou orientaci na nové technologie, včetně automatizovaného řízení, zvyšování bezpečnosti či alternativních pohonů. O podrobnostech jsme hovořili s s ředitelem její divize nákladních vozidel Josefem Maříkem.


​Ing. Michal Žižák (EWT): Zakrátko představíme českým dopravcům nejvyšší stupeň naší telematiky

Nedostatek řidičů, snaha výrobců motorových vozidel o urychlené zavedení automatizovaného řízení do reálného provozu, to jsou asi hlavní trendy, které dnes i v blízké budoucnosti budou ovlivňovat dění v silniční dopravě i v automobilovém průmyslu. Jak na tuto situaci reaguje přední výrobce přípojných návěsů a nástaveb, společnost Schmitz Cargobull, nám přiblížil Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, s. r. o., která vozidla této značky do České republiky a na Slovensko dováží.

​Za pět let může ČR patřit mezi ekonomickou elitu světa

Svaz průmyslu a dopravy ČR definoval ve svém programovém prohlášení oblasti, které pomohou vytvořit podmínky pro zvyšování konkurenceschop­nosti českého hospodářství. Svaz chce dostat českou ekonomiku mezi TOP 20 ekonomik ve světě v období pěti či šesti let.

​Titul Truck of the Year 2018 pro DAF CF a XF

Nové modely DAF CF a DAF XF (viz DN 13/17) získaly titul Truck of the Year 2018 (Mezinárodní nákladní vozidlo roku 2018). Ocenění převzal prezident společnosti DAF Trucks Preston Feight od předsedy poroty Gianenrica Griffiniho na výstavě Solutrans v Lyonu.

Co přinesl listopad 2017 v dopravě

Před koncem roku jsme svědky řady završených odborných studií, které se dostávají podrobněji pod kůži některým aktuálním problémům a jevům a přinášejí návrhy na řešení. Podíváme se trochu blíže na některé z nich.

Němečtí dopravci požadují rychlejší zavedení odbočovacích asistenčních systémů

U příležitosti Světového dne obětí dopravních nehod (vyhlašuje ho Světová zdravotnická organizace WHO na třetí listopadovou neděli – letos 19. listopadu) vyzval německý Spolkový svaz spedice, logistiky a zásobování BGL k zintenzivnění úsilí při zavádění odbočovacích asistenčních systémů pro nákladní vozy.


​Dopravci připravují novou střednědobou strategii

Letošní rok byl pro Sdružení ČESMAD Bohemia výrazně poznamenán bojem proti protekcionismu některých unijních zemí a snahám ukotvit jej i v chystaném silničním balíčku Evropské komise. V současné době sdružení připravuje střednědobou strategii do roku 2020, která se vedle boje proti ochranářské politice bude věnovat i dalším tématům. Schválená by měla být koncem ledna.

​Firmy sázejí na digitalizaci a automatizaci, pomáhá řešit řadu logistických problémů

Český trh průmyslových nemovitostí v posledních letech výrazně roste. Přitom historicky nejnižší průměrná míra neobsazenosti 3,7% dokládá přetrvávající převis poptávky nad nabídkou. Navíc logistické společnosti a firmy se dlouhodobě potýkají s nedostatkem pracovních sil, a musí proto na složitou situaci na trhu reagovat – vyšším důrazem na automatizaci.

​Vysokomýtský výrobce představil svou rozšířenou řadu autobusů

IVECO BUS, přední evropský výrobce autobusů, představil v listopadu v Praze na veletrhu Czechbus 2017 svou rozšířenou řadu městských, meziměstských i turistických autobusů. IVECO BUS se vedle klasických autobusů dlouhodobě orientuje na vozidla s alternativním pohonem, ať již s hybridním či poháněných zemním plynem. Nyní jde ještě dále a nabízí vozy řady Crossway ve verzi Natural Power, k jejichž pohonu využívá kombinaci zemního plynu a biometanu.

​Hamburk zavádí systém rezervace časových slotů pro kamiony

Na konci listopadu byl na všech čtyřech kontejnerových terminálech v hamburském přístavu zaveden systém rezervace časových slotů pro dodání a vyzvednutí kontejnerů na tahačích. Hamburk je prvním německým přístavem, který implementuje takovýto proces sloužící k řízení a optimalizaci provozu nákladních vozidel.

​Gdaňsk připravuje modernizaci cesty do Běloruska

Správa polského přístavu Gdaňsk ustavila interní pracovní skupinu, jejímž úkolem bude koordinace procesu přípravy studie proveditelnosti modernizace vnitrozemské vodní cesty spojující Gdaňský a Viselský záliv s běloruským říčním systémem. Tento projekt je zaměřený na spojení Baltského a Černého moře přes síť východoevropských říčních kanálů. V následujících letech má pomoci Polsku v posílení jeho pozice jako jedné z klíčových tranzitních zemí v Evropě.

Německý námořní sektor sází na LNG, volá zároveň po větší podpoře

Zástupci německého námořního sektoru a politiky se shodli na nutnosti posílení spolupráce obchodu a logistiky, aby se podařilo prosadit „námořní revoluci“ v používání nízkoemisních pohonů v lodní dopravě – navíc pokud možno bez nárůstu tlaku na zvyšování cen. Jednoznačným závěrem setkání bylo konstatování, že palivem budoucnosti pro námořní dopravu má být zkapalněný zemní plyn LNG.


​Dopravci by mohli za nejvytíženější tratě platit koncesi

Počet vlaků na české železnici i počet přepravených cestujících v posledních letech poměrně rychle roste, což přináší na některých nejvytíženějších tratích problémy s kapacitou dopravní cesty. Jednou z možností, jak situaci zlepšit, je podle prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka přejít na koncesní model – dopravci by platili státu za možnost provozovat dopravu po těchto tratích. Řekl to na Žofínském fóru věnovaném evropské železnici 21. století.

spinner