„Považujeme dnes již téměř za jisté, že silniční doprava z účinnosti směrnice o vysílání pracovníků zcela vyjmutá nebude. Je proto důležité, aby pravidla jejího uplatňování v konkrétních případech byla pro českého dopravce přijatelná.“ Minulý týden to uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Vydání 25/2017
Poskytovatel IT služeb pro dopravu a logistiku, německá společnost TimoCom, spustil letos novou platformu TC Transport Order, která zjednodušuje proces poptávek a objednávek a představuje důležitý krok k digitalizaci dopravy a logistiky v praxi. O podrobnostech jsme hovořili s ředitelem jeho české pobočky Danielem Pribanem.
Značka Mercedes-Benz letos představila řadu novinek v segmentu nákladních vozidel a stále více zdůrazňuje svou orientaci na nové technologie, včetně automatizovaného řízení, zvyšování bezpečnosti či alternativních pohonů. O podrobnostech jsme hovořili s s ředitelem její divize nákladních vozidel Josefem Maříkem.
Nedostatek řidičů, snaha výrobců motorových vozidel o urychlené zavedení automatizovaného řízení do reálného provozu, to jsou asi hlavní trendy, které dnes i v blízké budoucnosti budou ovlivňovat dění v silniční dopravě i v automobilovém průmyslu. Jak na tuto situaci reaguje přední výrobce přípojných návěsů a nástaveb, společnost Schmitz Cargobull, nám přiblížil Ing. Michal Žižák, jednatel společnosti EWT, s. r. o., která vozidla této značky do České republiky a na Slovensko dováží.
Svaz průmyslu a dopravy ČR definoval ve svém programovém prohlášení oblasti, které pomohou vytvořit podmínky pro zvyšování konkurenceschopnosti českého hospodářství. Svaz chce dostat českou ekonomiku mezi TOP 20 ekonomik ve světě v období pěti či šesti let.
Nové modely DAF CF a DAF XF (viz DN 13/17) získaly titul Truck of the Year 2018 (Mezinárodní nákladní vozidlo roku 2018). Ocenění převzal prezident společnosti DAF Trucks Preston Feight od předsedy poroty Gianenrica Griffiniho na výstavě Solutrans v Lyonu.
Před koncem roku jsme svědky řady završených odborných studií, které se dostávají podrobněji pod kůži některým aktuálním problémům a jevům a přinášejí návrhy na řešení. Podíváme se trochu blíže na některé z nich.
U příležitosti Světového dne obětí dopravních nehod (vyhlašuje ho Světová zdravotnická organizace WHO na třetí listopadovou neděli – letos 19. listopadu) vyzval německý Spolkový svaz spedice, logistiky a zásobování BGL k zintenzivnění úsilí při zavádění odbočovacích asistenčních systémů pro nákladní vozy.
Letošní rok byl pro Sdružení ČESMAD Bohemia výrazně poznamenán bojem proti protekcionismu některých unijních zemí a snahám ukotvit jej i v chystaném silničním balíčku Evropské komise. V současné době sdružení připravuje střednědobou strategii do roku 2020, která se vedle boje proti ochranářské politice bude věnovat i dalším tématům. Schválená by měla být koncem ledna.
Český trh průmyslových nemovitostí v posledních letech výrazně roste. Přitom historicky nejnižší průměrná míra neobsazenosti 3,7% dokládá přetrvávající převis poptávky nad nabídkou. Navíc logistické společnosti a firmy se dlouhodobě potýkají s nedostatkem pracovních sil, a musí proto na složitou situaci na trhu reagovat – vyšším důrazem na automatizaci.
IVECO BUS, přední evropský výrobce autobusů, představil v listopadu v Praze na veletrhu Czechbus 2017 svou rozšířenou řadu městských, meziměstských i turistických autobusů. IVECO BUS se vedle klasických autobusů dlouhodobě orientuje na vozidla s alternativním pohonem, ať již s hybridním či poháněných zemním plynem. Nyní jde ještě dále a nabízí vozy řady Crossway ve verzi Natural Power, k jejichž pohonu využívá kombinaci zemního plynu a biometanu.
Na konci listopadu byl na všech čtyřech kontejnerových terminálech v hamburském přístavu zaveden systém rezervace časových slotů pro dodání a vyzvednutí kontejnerů na tahačích. Hamburk je prvním německým přístavem, který implementuje takovýto proces sloužící k řízení a optimalizaci provozu nákladních vozidel.
Správa polského přístavu Gdaňsk ustavila interní pracovní skupinu, jejímž úkolem bude koordinace procesu přípravy studie proveditelnosti modernizace vnitrozemské vodní cesty spojující Gdaňský a Viselský záliv s běloruským říčním systémem. Tento projekt je zaměřený na spojení Baltského a Černého moře přes síť východoevropských říčních kanálů. V následujících letech má pomoci Polsku v posílení jeho pozice jako jedné z klíčových tranzitních zemí v Evropě.
Zástupci německého námořního sektoru a politiky se shodli na nutnosti posílení spolupráce obchodu a logistiky, aby se podařilo prosadit „námořní revoluci“ v používání nízkoemisních pohonů v lodní dopravě – navíc pokud možno bez nárůstu tlaku na zvyšování cen. Jednoznačným závěrem setkání bylo konstatování, že palivem budoucnosti pro námořní dopravu má být zkapalněný zemní plyn LNG.
Počet vlaků na české železnici i počet přepravených cestujících v posledních letech poměrně rychle roste, což přináší na některých nejvytíženějších tratích problémy s kapacitou dopravní cesty. Jednou z možností, jak situaci zlepšit, je podle prvního náměstka ministra dopravy Tomáše Čočka přejít na koncesní model – dopravci by platili státu za možnost provozovat dopravu po těchto tratích. Řekl to na Žofínském fóru věnovaném evropské železnici 21. století.