Vydání 17/2017

Ing. Zdeněk Suchan (Autobusy Karlovy Vary): „Vznik krajských dopravců by byl regulérním znárodněním veřejné dopravy“

V letošním roce některé kraje uvažují o tom, že je si založí vlastní dopravní autobusovou společnost, jejímž prostřednictvím budou zajišťovat dopravní obslužnost. Nejdále je Ústecký kraj, který v červenci založil příspěvkovou organizaci Dopravní společnost Ústeckého kraje. Jak na tyto snahy reagují autobusoví dopravci a co by jejich uvedení do praxe pro ně znamenalo, na to jsme se zeptali člena předsednictva Sdružení ČESMAD Bohemia a výkonného ředitele společnosti Autobusy Karlovy Vary, a. s., Ing. Zdeňka Suchana.


​Srovnání prodávaných prémiových paliv je obtížené

Benzín i nafta na čerpacích stanicích musí splňovat příslušnou technickou normu kvality. Čerpací stanice ale mnohdy prodávají paliva nadstandardně vylepšená různými aditivy. Renomované sítě čerpacích stanic také nabízejí kromě prémiových paliv i vylepšenou základní nabídku. Srovnávat konkurenční produkty však může být ošidné, protože žádný standard pro prémiové palivo neexistuje.

​Soukromí dopravci rozhýbali český železniční trh

Po vstupu nových železničních dopravců v roce 2011 na trh došlo k dynamickému nárůstu počtu cestujících v dálkové dopravě. Je to z důvodu kvalitnějších a levnějších služeb, které začali všichni dopravci včetně státních Českých drah poskytovat. „Nárůst počtu cestujících na lince Praha-Ostrava je přitom tak velký, že neznamenal žádný zásadní odliv cestujících od Českých drah,“ řekl ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.

​Česko bude od září připraveno na evropskou jednotku

Tuzemský mýtný systém bude od září připraven využívat jednotnou evropskou palubní jednotku (EETS). Řidiči tak po celé Evropě vystačí pouze s jedním zařízením namísto stávající sady jednotek pro každou zemi, kterou projíždí. Oznámila to společnost Kapsch.

​Zeptali jsme se: Mgr. Vojtěcha Hromíře, generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia (srpen)

„Jaký je váš názor na to, že některé kraje uvažují o založení vlastních autobusových dopravních společností, prostřednictvím kterých by do budoucna zajišťovaly dopravní obslužnost?“

„Toto považujeme za jasný krok zpět. A důsledkem tohoto kroku by bylo, že kraje jediným rozhodnutím, pokud by se to stalo republikovým standardem, zničí podnikání několika desítek firem v České republice, které fungují již více než 25 let.

Úkolem krajů je zajistit obslužnost ke spokojenosti občanů

Základním úkolem krajů je zajistit dopravní obslužnost ve vlastním regionu, a to tak, aby byl spokojen občan–cestující. Toho nezajímá, jestli řidiči chtějí stávkovat, nezajímá ho, kdo a v jakém je pracovněprávním vztahu, nezajímá ho, kdo má navýšení mezd dofinancovat. Požaduje, a je to jeho právo, kvalitní dopravní obslužnost. Minulý týden to v souvislosti s dotazem na snahu některých krajů zřídit si své vlastní dopravní společnosti uvedli zástupci Asociace krajů České republiky.

Inovační tým pracuje na řešení proti krádežím paliva

Jednou z největších výzev u digitálních řešení je rychlé zavedení produktu a zajištění dostupnosti pro zákazníky. Přední poskytovatel internetových služeb na bázi telematiky pro nákladní vozy a autobusy Daimler Fleetboard od léta 2016 používá pro urychlení procesu tzv. Innovation Funnel – do tohoto „trychtýře“ nápadů mohou přispívat zaměstnanci, partneři i zákazníci s návrhy na vylepšení budoucí platformy pro optimalizaci využití vozového parku a plánování tras.

​Bez většího zastoupení alternativních paliv nelze plnit požadavky EU

Do budoucna je žádoucí snížit v dopravě závislost na ropě, respektive na palivech vyráběných z ropy, a zvýšit zastoupení alternativních paliv v dopravě, vybudovat dostačující infrastrukturu pro vozidla na alternativní pohon, jako jsou například zemní plyn či elektřina. Zaznělo to v příspěvku Pavla Šenycha z odboru plynárenství a kapalných paliv Ministerstva průmyslu a obchodu na semináři Nová paliva pro vznětové motory, který v červnu v Praze uspořádala Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ve spolupráci se Slovenskou asociací petrolejářského průmyslu a obchodu.

​Ministerstvo dopravy podpoří zavedení platooningu

Letos v lednu jsme v DN 2/17 přinesli informaci o tom, že poskytovatel logistických služeb DB Schenker a výrobce nákladních vozidel MAN plánují v příštím roce provozovat platooning. Dnes je projekt zase o kousek blíž realitě, protože obě firmy společně s vysokou školou Hochschule Fresenius obdrží na jeho rozvoj finanční prostředky od Spolkového ministerstva dopravy a digitální infastruktury (BMVI). Projekt seskupování autonomně řízených a digitálně navzájem propojených kamionů, do kterého je zapojena i akademická sféra, potrvá do ledna 2019.

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - srpen 2017

LOGISTIKA

Evropská logistická asociace – ELA

CENU ELA 2017 PRO PROFESIONÁLA ROKU ZÍSKAL JOSH START

Josh Start je čelným pracovníkem podniku Wilson James z Velké Británie: je šéfem logistického centra v Colnbrooku, jež se nachází těsně u největšího britského letiště Heath-row. Svou kariéru zahájil v armádě, stal se zde mimo jiné logistickým trenérem afghánské armády a byl hodnocen jako velmi kvalifikovaný mladý muž.

​Ministerstvo dopravy prý rozdává citlivá data

Ministerstvo dopravy vydává uchazečům o tendr na správu mýtného systému citlivá data, která mohou být zneužita k hackerským útokům na platební infrastrukturu ČSOB. Banka proto zvažuje podání stížnosti Nejvyššímu bezpečnostnímu úřadu a Národnímu centru kybernetické bezpečnosti. Začátkem srpna to uvedla mluvčí společnosti Pavla Hávová. S kritikou postupu se firma připojila ke správci mýtného systému, společnosti Kapsch, která postup úřadu kritizovala už koncem minulého měsíce.

spinner