V letošním roce některé kraje uvažují o tom, že je si založí vlastní dopravní autobusovou společnost, jejímž prostřednictvím budou zajišťovat dopravní obslužnost. Nejdále je Ústecký kraj, který v červenci založil příspěvkovou organizaci Dopravní společnost Ústeckého kraje. Jak na tyto snahy reagují autobusoví dopravci a co by jejich uvedení do praxe pro ně znamenalo, na to jsme se zeptali člena předsednictva Sdružení ČESMAD Bohemia a výkonného ředitele společnosti Autobusy Karlovy Vary, a. s., Ing. Zdeňka Suchana.
Vydání 17/2017
Benzín i nafta na čerpacích stanicích musí splňovat příslušnou technickou normu kvality. Čerpací stanice ale mnohdy prodávají paliva nadstandardně vylepšená různými aditivy. Renomované sítě čerpacích stanic také nabízejí kromě prémiových paliv i vylepšenou základní nabídku. Srovnávat konkurenční produkty však může být ošidné, protože žádný standard pro prémiové palivo neexistuje.
Po vstupu nových železničních dopravců v roce 2011 na trh došlo k dynamickému nárůstu počtu cestujících v dálkové dopravě. Je to z důvodu kvalitnějších a levnějších služeb, které začali všichni dopravci včetně státních Českých drah poskytovat. „Nárůst počtu cestujících na lince Praha-Ostrava je přitom tak velký, že neznamenal žádný zásadní odliv cestujících od Českých drah,“ řekl ředitel společnosti Arriva vlaky Jiří Nálevka.
Tuzemský mýtný systém bude od září připraven využívat jednotnou evropskou palubní jednotku (EETS). Řidiči tak po celé Evropě vystačí pouze s jedním zařízením namísto stávající sady jednotek pro každou zemi, kterou projíždí. Oznámila to společnost Kapsch.
„Jaký je váš názor na to, že některé kraje uvažují o založení vlastních autobusových dopravních společností, prostřednictvím kterých by do budoucna zajišťovaly dopravní obslužnost?“
„Toto považujeme za jasný krok zpět. A důsledkem tohoto kroku by bylo, že kraje jediným rozhodnutím, pokud by se to stalo republikovým standardem, zničí podnikání několika desítek firem v České republice, které fungují již více než 25 let.
Základním úkolem krajů je zajistit dopravní obslužnost ve vlastním regionu, a to tak, aby byl spokojen občan–cestující. Toho nezajímá, jestli řidiči chtějí stávkovat, nezajímá ho, kdo a v jakém je pracovněprávním vztahu, nezajímá ho, kdo má navýšení mezd dofinancovat. Požaduje, a je to jeho právo, kvalitní dopravní obslužnost. Minulý týden to v souvislosti s dotazem na snahu některých krajů zřídit si své vlastní dopravní společnosti uvedli zástupci Asociace krajů České republiky.
Jednou z největších výzev u digitálních řešení je rychlé zavedení produktu a zajištění dostupnosti pro zákazníky. Přední poskytovatel internetových služeb na bázi telematiky pro nákladní vozy a autobusy Daimler Fleetboard od léta 2016 používá pro urychlení procesu tzv. Innovation Funnel – do tohoto „trychtýře“ nápadů mohou přispívat zaměstnanci, partneři i zákazníci s návrhy na vylepšení budoucí platformy pro optimalizaci využití vozového parku a plánování tras.
Do budoucna je žádoucí snížit v dopravě závislost na ropě, respektive na palivech vyráběných z ropy, a zvýšit zastoupení alternativních paliv v dopravě, vybudovat dostačující infrastrukturu pro vozidla na alternativní pohon, jako jsou například zemní plyn či elektřina. Zaznělo to v příspěvku Pavla Šenycha z odboru plynárenství a kapalných paliv Ministerstva průmyslu a obchodu na semináři Nová paliva pro vznětové motory, který v červnu v Praze uspořádala Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ve spolupráci se Slovenskou asociací petrolejářského průmyslu a obchodu.
Letos v lednu jsme v DN 2/17 přinesli informaci o tom, že poskytovatel logistických služeb DB Schenker a výrobce nákladních vozidel MAN plánují v příštím roce provozovat platooning. Dnes je projekt zase o kousek blíž realitě, protože obě firmy společně s vysokou školou Hochschule Fresenius obdrží na jeho rozvoj finanční prostředky od Spolkového ministerstva dopravy a digitální infastruktury (BMVI). Projekt seskupování autonomně řízených a digitálně navzájem propojených kamionů, do kterého je zapojena i akademická sféra, potrvá do ledna 2019.
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
CENU ELA 2017 PRO PROFESIONÁLA ROKU ZÍSKAL JOSH START
Josh Start je čelným pracovníkem podniku Wilson James z Velké Británie: je šéfem logistického centra v Colnbrooku, jež se nachází těsně u největšího britského letiště Heath-row. Svou kariéru zahájil v armádě, stal se zde mimo jiné logistickým trenérem afghánské armády a byl hodnocen jako velmi kvalifikovaný mladý muž.
Ministerstvo dopravy vydává uchazečům o tendr na správu mýtného systému citlivá data, která mohou být zneužita k hackerským útokům na platební infrastrukturu ČSOB. Banka proto zvažuje podání stížnosti Nejvyššímu bezpečnostnímu úřadu a Národnímu centru kybernetické bezpečnosti. Začátkem srpna to uvedla mluvčí společnosti Pavla Hávová. S kritikou postupu se firma připojila ke správci mýtného systému, společnosti Kapsch, která postup úřadu kritizovala už koncem minulého měsíce.