Největší český nákladní železniční dopravce, společnost ČD Cargo, si v loňském roce pořídila pětici nejmodernějších elektrických lokomotiv Vectron, letos přibydou další tři. Podle předsedy představenstva této společnosti Ivana Bednárika se připravuje také obnova parku motorových lokomotiv, probíhá rovněž nákup nových intermodálních univerzálních vozů s různými výměnnými nástavbami.
Vydání 16/2017
Před několika dny uplynuly dva roky od tragické srážky pendolina a polského kamionu na železničním přejezdu ve Studénce, po které se začalo masivně mluvit o větším zabezpečení železničních přejezdů. Ředitel společnosti AŽD Praha, která se v této oblasti hodně angažuje, Zdeněk Chrdle ale upozorňuje na to, že další čidla či jiná zařízení nesmí mít vliv na plynulost železniční dopravy, musí se například maximálně eliminovat falešné poplachy. V opačném případě by prý vlaky více stály, než jely.
Slovenský železniční dopravce ZSSK CARGO prošel v minulých letech výraznými změnami, jejichž cílem bylo zefektivnit fungování společnosti a především ji zbavit výrazných dluhů. Nejen na to, jak restrukturalizace probíhala a s jakým výsledkem, ale zejména na plány do budoucna jsme se zeptali předsedy představenstva a generálního ředitele ZSSK CARGO Martina Vozára.
Řešení odchodu Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie sice na politické úrovni od doby oficiálního britského podání počátkem jara do počátku léta skoro nepokročilo, avšak evropské i britské dopravní obory již nejsou tak zdrženlivé ve svých přístupech jako před několika měsíci. Naopak – své náměty a požadavky formulují dosti jasně a mnohdy naléhavě.
Jedním ze základních směrů dopravní politiky této vlády, koneckonců podobné plány má řada politických stran ve svých předvolebních programech pro letošní parlamentní volby, je výstavba vysokorychlostních tratí. Velmi rychle by se také mělo zlepšit železniční spojení s Německem. Volají po tom jak osobní, tak nákladní dopravci.
Společnost CZ LOKO patří mezi největší české výrobce kolejových vozidel, kteří jsou navíc schopni se svou produkcí prorazit i na zahraničních trzích. Během poslední doby se na trhu objevilo hned několik nových či modernizovaných vozidel z produkce této společnosti. Pro koho jsou určena a jaký je o ně zájem – to už jsou otázky pro generálního ředitele CZ LOKO Josefa Gulyáse.
Železniční dopravci se musejí na českém trhu vypořádat hned se třemi základními překážkami – konkurencí ostatních dopravců v soutěži o zakázky, konkurencí silniční dopravy a pak především různými nařízeními a směrnicemi z evropské administrativy. „Pro nás, soukromé dopravce, je to velmi zatěžující finančně, a navíc nemáme jistotu, jak dlouho daná investice bude v souladu s aktuální legislativou,“ říká Michal Gajdoš, předseda představenstva a výkonný ředitel společnosti IDS Cargo.
Současný význam kombinované přepravy (dále jen KP) lze dokumentovat jejím stále se zvyšujícím podílem nejen na celkové nákladní přepravě (tedy silniční, železniční, vnitrozemské vodní, letecké a potrubní), ale především na železniční nákladní přepravě. V roce 2016 dosáhl podíl KP v rámci celkové nákladní přepravy (podle přepravených tun) podílu 2,8 procenta (podle dostupných statistických údajů). V rámci železniční nákladní přepravy byl tento podíl již 15,4 procenta, u mezinárodní přepravy pak dokonce 20,7 procenta. Pro srovnání: v roce 2005 to bylo 6,6 procenta a v roce 2000 i při zahrnutí doprovázené KP pouze 6,4 procenta.
Nový Mercedes-Benz třídy X, který přichází do sériové výroby, si drží téměř beze změny progresivní design studie Concept X-CLASS. Díky své mnohostrannosti může být využit jako robustní terénní pick-up stejně jako městský lifestylový či rodinný automobil.
Dne 25. května 2017 nabyl účinnosti německý zákon, který zakazuje řidičům trávit předepsaný týdenní čas odpočinku ve vozidlech. Při porušení tohoto zákona hrozí řidičům pokuta ve výši 60 € za hodinu a dopravcům pokuta ve výši 180 € za hodinu. V červenci na to upozornil generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.
Rejdařství Maersk Line nabídne zákazníkům možnost sledování podmínek přepravy všech chladírenských kontejnerů („reeferů“) prostřednictvím systému RCM – Remote Container Management. Rejdařství i jeho zákazníci díky RCM získají přístup k nejdůležitějším datům – současné poloze chladírenského kontejneru, stavu elektrického napájení, vnitřní teplotě a vlhkosti, a to kdykoli a kdekoli. Experti Maersku na RCM mohou monitorovat stav a místní techniky pověřit nápravou v případě výskytu problému.
Vývoj přepravních tarifů je uspokojivý, rovnováha mezi nabídkou kapacit a poptávkou se stabilizuje a ceny pohonných hmot zůstávají na přijatelné úrovni: pro předsedu představenstva rejdařství Hapag-Lloyd Rolfa Habben Jansena to jsou jasné indikátory toho, že osm let trvající krize námořní dopravy je u konce.
Přístav Antverpy vytvořil dlouhodobou strategii s cílem posílit svou pozici také ve střední a východní Evropě. Její součástí je mimo jiné zřízení pozice reprezentanta tohoto přístavu pro ČR, Polsko a Slovensko, kterým se stal Martin Hubeňák. Zeptali jsme se ho proto nejen na to, co může tento přístav nabídnout současným i potenciálním zákazníkům, ale i na rozsáhlé investice, které se v přístavu Antverpy a jeho okolí realizují či se realizovat budou.