Aktuální makroekonomická čísla ukazují, že česká ekonomika roste. Podle makroekonomické predikce českého ministerstva financí z dubna letošního roku vykázala ekonomika za celý loňský rok nárůst o 2,4 procenta, reálný HDP se meziročně zvýšil o dvě procenta. To je samozřejmě potěšující zpráva pro všechny, nejen dopravce, speditéry a logistiky.
Vydání 9/2017
Už jen jedenáct dní dělí českou i světovou logistiku od chvíle, kdy se po dvou letech otevřou brány mnichovského veletrhu a odborná i laická veřejnost bude mít možnost na stáncích vystavovatelů posoudit, kam se za dva roky obor posunul. Již 17. ročník světového veletrhu logistiky, mobility, IT a supply chain managementu proběhne od 9. do 12. května a pořadatelé očekávají vysoký zájem návštěvníků.
Správce železniční infrastruktury – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) – převzal v polovině dubna od rakouského výrobce, firmy Plasser & Theurer, speciální vozidlo pro kontrolu, údržbu a opravu trakčního vedení MTW 100.013/7. Jedná se o první zahraniční dodávku vozidla speciálně navrženého a vyrobeného pro práce na trakčním vedení. SŽDC podepsala kontrakt s rakouskou společností na dodávku tří vozů v celkové hodnotě 173 milionů Kč v říjnu 2015. Další dva vozy dodají Rakušané na podzim letošního roku.
Světová kontejnerová námořní doprava zaznamenala nejvýraznější růst na indickém subkontinentu a na Středním východě, a to o 5,1 procenta. Podle zprávy poradenské společnosti BCG (The Boston Consulting Group) byly největšími tahouny růstu v regionu v letech 2014 až 2015 Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty, přičemž tento trend pokračuje.
„Na našich přístavech závisí mnohé,“ uvedla spolková kancléřka Angela Merkelová v zahajovacím projevu 10. národní námořní konference v Hamburku. „Přístavy zajišťují našim podnikům přístup na globální trhy, pomáhají zásobovat německou výrobu, jsou efektivním článkem logistického řetězce a motorem růstu německé ekonomiky,“ zdůraznila dále.
„Na začátku roku jste se stal šéfem pražského zastoupení HHM. Kam chcete pražské zastoupení směrovat, jaké jsou vaše plány?“
„Jelikož pražské zastoupení Hafen Hamburg Marketing úspěšně (jak alespoň dou-fám z reakcí našich zákazníků a partnerů) funguje na českém a slovenském trhu již od roku 1990 a já jsem jeho součástí již sedmnáctým rokem, domnívám se, že není nutno dělat nějaké zásadní změny ve směrování současných aktivit.
Jaké příležitosti nabízí digitalizace námořních přístavů? Které z nesčetných možností, spojovaných se zaváděním digitální agendy, povedou k dlouhodobému zvýšení efektivity a konkurenceschopnosti? Tyto a podobné otázky si klade většina představitelů přístavního hospodářství i námořních zásobovacích řetězců. Hamburská přístavní správa a institut Fraunhofer CML společně připravily publikaci, která ukazuje řadu užitečných strategií na podporu digitalizace.
Nová pravidla pro transparentnější financování klíčových přístavů v EU z veřejných fondů a obecná pravidla pro přístavy usilující o omezení počtu poskytovatelů služeb schválil dopravní výbor Evropského parlamentu. Současně však odmítl návrh „one size fits all“ – univerzálních pravidel pro přístup na jednotný evropský trh přístavních služeb, zejména lodivodů, doplňování paliva, uvazování a vleku plavidel.
Ve středu 5. dubna se již potřetí sešla široká logistická veřejnost v Kozomíně nedaleko Prahy. Pod pomyslnou vlajkou České logistické asociace se zde konal již třetí ročník Dne české logistiky. Tentokrát se účastníci vrátili opět do logistického areálu CTPark Prague North, kde se tento svátek logistiky před dvěma lety uskutečnil poprvé. Během prvních dvou ročníků se Den české logistiky vyprofiloval v odborný logistický veletrh s diskusní platformou a získal si oblibu mezi logistickými odborníky i širší logistickou veřejností. To potvrzuje také letošní účast, která dosáhla téměř tří set účastníků.
Zájemci o nejnovější informace týkající se problematiky cel zaplnili minulý týden do posledního místa sál hotelu Alwyn v pražském Karlíně. Dopravní noviny ve spolupráci se Svazem spedice a logistiky na tomto tradičním místě uspořádaly další odborný seminář, tentokrát nazvaný Nové celní předpisy v obchodní praxi 2017.
Německý výrobce přípojných vozidel a nástaveb vstoupil v březnu razantně do segmentu přeprav na poslední míli. Ve světové premiéře představil stavebnici skříně Van Body V.KO Dry určenou pro vozidla s hmotností od 3,5 do 6,0 tuny. Jeho nabídka tak nyní sahá od nástaveb pro lehká užitková vozidla přes distribuci na střední vzdálenosti až po návěsy pro dálkovou dopravu.
Začátkem dubna se v pražském Erbia Congress Centru uskutečnil seminář Odpovědnost v logistice. Setkání uspořádala společnost GEFCO ve spolupráci se Svazem spedice a logistiky ČR a advokátní kanceláří Novalia. Součástí semináře bylo i přiblížení problematiky na případových studiích.