Bezpečnost při přepravě zboží a v rámci logistických řetězců se hlavně v posledních letech dostává do popředí zájmu logistických operátorů i dopravců. Mezi hlavní rizika patří nejen odcizení zboží a dopravní nehody, ale také selhání techniky, vlivy počasí a bohužel stále častěji i teroristické činy. Firmy vynakládají nemalé finanční prostředky, ale i úsilí týmů svých pracovníků i moderních technologií na to, aby riziko ohrožení bylo co nejnižší.
Vydání 7/2017
Svaz chemického průmyslu ČR (SCHP ČR) se vedle svých dalších aktivit hodně angažuje také v oblasti skladování a přepravy chemických komodit. Má za sebou angažmá ve dvou projektech, které se zabývaly mimo jiné monitoringem těchto přeprav, další projekt za spoluúčasti svazu se realizuje od poloviny loňského roku. Nejen na cíle tohoto projektu jsme se zeptali ředitele SCHP ČR Ing. Ivana Součka.
Už dnes jsou na distritutory léčiv i firmy, které se zabývají pharma logistikou kladeny vysoké nároky. Musí splnit přísné zákonné normy a přitom stále více zkracovat dobu dodání. Situaci by mohla ještě více zkomplikovat připravované protipadělkové opatření, které má identifikovat každou krabičku přípravku a monitorovat její pohyb od výrobce až ke konečnému pacientovi, prozradila v rozhovoru pro Dopravní noviny business development manažerka společnosti CZ Pharma Mgr. Alice Nováková. Firma je jedním ze členů Asociace evropských distributorů léčiv (AEDL).
Evropská komise znovu rozhodla, že 11 leteckých společností v nákladní dopravě uzavřelo v minulosti kartelovou dohodu, a opět jim udělila pokuty v celkové výši skoro 776,5 milionu € (přes 21 miliard Kč). Původní rozhodnutí komise z roku 2010 zrušil v prosinci 2015 evropský soud z procedurálních důvodů.
Asociace krajů požaduje, aby vláda poskytla regionům jednu miliardu korun na mzdy řidičů linkových autobusů, které se rozhodla navýšit s platností od počátku roku. Po jednání rady asociace v polovině března to novinářům řekla její předsedkyně a karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová. Hejtmani o tom podle ní ještě chtějí s vládou jednat a věří tomu, že kabinet se s tímto požadavkem vypořádá v nejbližší době. Mluvčí vlády Martin Ayrer připomněl, že vláda loni v říjnu rozhodla formou nařízení o zvýšení minimální hodinové mzdy řidičů. Přetrvávajícím problémem se ale bude premiér Bohuslav Sobotka zabývat.
Ne všem rizikům lze při přepravě zboží nebo v rámci logistických toků vždy předejít, proto je důležité vědět, zda a proti čemu je vhodné a výhodné se pojistit. Nikdo pochopitelně nedokáže predikovat všechna nebezpečí, ale dobré pojištění může pomoci řešit řadu předvídatelných krizových situací.
„Jaká je podle vašich informací situace, co se týče podvodů při sjednávání zakázek mezi dopravci a speditéry?“
„Po masivní veřejné komunikaci problematiky s fantomovými dopravci a speditéry se situace výrazně zlepšila. Většina firem si je rizika již dobře vědoma. Zodpovědné firmy si proškolily své zaměstnance a zavedly do svých pracovních postupů ověřovací mechanismy.
Na začátku března společnost ComGate oznámila svůj vstup do aliance Fulfillment for Europe (F4E). F4E je společenstvím logistických firem se zaměřením na služby takzvaného fulfillmentu, který zahrnuje skladování, kompletaci, balení a expedici zboží třetích stran, nejčastěji e-shopů. Vzhledem k tomu, že ComGate je jediným členem aliance v regionu, zajímalo nás, co vstupu do aliance předcházelo a jaké výhody to přinese českým majitelům e-shopů nebo dalším podnikatelským subjektům, které budou chtít využívat služeb ostatních členů aliance.
O aplikaci pro sdílenou logistiku uvažoval DB Schenker již delší dobu a prostřednictvím exkluzivní spolupráce s uShip máme příležitost uzpůsobit tuto platformu evropským poměrům a provozovat ji pod vlastní značkou Drive4Schenker. Věřím, že aplikace zrychlí a zefektivní celý proces přepravy.
Jedním ze základních úkolů Asociace bezpečnostních poradců a znalců (ABPZ), na kterých členové této asociace momentálně pracují, je snaha prosadit uznatelnost zkoušek bezpečnostních poradců mezi různými zeměmi Evropské unie. „Pokud bezpečnostní poradce vykoná všechny zákonné zkoušky v jedné zemi, měl by mít možnost vykonávat tuto činnost i v jiné zemi Evropské unie,“ řekl prezident ABPZ Vladimír Zelený.
V polovině měsíce března proběhlo v hlavním městě Švýcarska Bernu další společné zasedání, které se zabývalo přepravou nebezpečných věcí po silnici, železnici a vnitrozemských říčních cestách. Zasedání, které řídil dlouholetý předseda těchto zasedání Claude Pfauvadel z Francie, se zúčastnila i delegace ČR, kterou vedl zástupce ministerstva dopravy Ing. Luboš Knížek.
Rejdařství Hamburg Süd ve spolupráci se svým švédským zákazníkem Electrolux spustilo pilotní projekt ke snížení emisí oxidu siřičitého (SO2) v přístavu Iquique v Chile. Během kotvení 1. a 2. března byla kontejnerová loď Santa Clara (7154 TEU) upravena pro provoz pomocných agregátů a ohřívačů ze standardního paliva – těžkého topného oleje – na mnohem čistší námořní palivo MGO. Jen během tohoto pobytu v přístavu provozovatel ušetřil plných 95 procent emisí SO2.
Evropský parlament dokončil v loňském roce schvalovací proces čtvrtého železničního balíčku a nyní je potřeba tuto novou směrnici zapracovat do národních legislativ. Jak na valné hromadě Asociace firem českého železničního průmyslu (ACRI) uvedl ředitel odboru drážní a vodní dopravy Ministerstva dopravy ČR Jindřich Kušnír, nepůjde o jednoduchý proces už proto, že směrnice je napsaná velmi obecně a umožňuje různé výklady.