Vydání 5/2017

Ing. Pavel Surý: Správa železnic se více zaměří na podporu nákladních dopravy

Nákladním dopravcům, kteří si v minulosti často stěžovali na preferenci osobní dopravy na českých kolejích před nákladní, se blýská na lepší časy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá výrazné modernizace nákladních koridorů, od příštího roku se změní poplatek za dopravní cestu právě ve prospěch nákladních dopravců a změní se i preference jednotlivých kategorií vlaků. Na další plány SŽDC nejen v letošním roce jsme se zeptali generálního ředitele této státní organizace Pavla Surého.


​Další rozvoj KD omezují úzká hrdla na železniční síti

Skupina METRANS přepravila v loňském roce 981 982 TEU, což byl meziroční nárůst 9,1 procenta. Velkým podílem tomu napomohla výlukami relativně méně zatížená evropská železniční infrastruktura, než tomu bylo o rok dříve. Úzká hrdla, které brání dalšímu zvyšování objemu přepraveného zboží, ale zůstávají, v ČR je to zejména úsek Kolín – Česká Třebová, kde se vybudování paralelního vysokorychlostního koridoru stává nutností.

​Ing. Vladimír Fišer: Koncepcí nastíněné problémy je nutné řešit. Čím dříve, tím lépe.

Vláda premiéra Bohuslava Sobotky nedávno přijala Koncepci nákladní doprav pro roky 2017 až 2023, která stanovuje priority nutné pro rozvoj nákladní dopravy. Podle jednatele společnosti Bohemiakombi Vladimíra Fišera je koncepce reálným náhledem na daný neutěšený stav a představuje souhrn dlouho neřešených problémů, které je naléhavě nutné řešit.

Valná hromada SD ČR: ​Pro celostátní stávku řidičů není důvod

Valná hromada Svazu dopravy se minulý týden mimo jiné zabývala problematikou mezd šoférů linkových autobusů, kteří kvůli nízkým mzdám hrozí celostátní stávkou. Podle prezidenta svazu Jaroslava Hanáka k tomu ale není důvod, protože u 11 krajů se podařilo navýšení mezd vyjednat. Problematické jsou jen dva kraje, Ústecký a Jihomoravský.

Operátor Kombiverkehr loni přepravil téměř milion zásilek

Německý operátor kombinované dopravy Kombiverkehr přepravil v loňském roce celkem 985 424 zásilek (1,97 milionu TEU), o 0,7 procenta, respektive 7329 vozových zásilek více než v roce 2015. V rámci národní sítě koncern přepravil 202 927 zásilek (plus 1224 zásilek, nárůst o 0,6 procenta), v mezinárodním provozu přepravil 782 498 zásilek (plus 6109 zásilek, nárůst o 0,8 procenta).

Přístav Lovosice je významným centrem intermodálních přeprav

Lovosický přístav sloužil v minulosti zejména jako překladiště uhlí pro chvaletickou elektrárnu – uhlí se sem sváželo vlaky, zde se překládalo na lodě a směřovalo dále po Labi do Chvaletic. Tyto doby jsou dávno pryč, přístav přežil svou klinickou smrt po skončení překládky uhlí a pod hlavičkou Česko-saských přístavů se stal během posledních let významným centrem intermodálních přeprav.

Kontejnerový terminál v Mělníku se letos začne rozšiřovat

V kontejnerovém terminálu Mělník se během letošního roku vybudují tři nové koleje i další zpevněné plochy pro manipulaci s kontejnery. Současné prostory totiž pro oba operátory, kteří zde působí, tedy Maersk a Rail Cargo Operator-CSKD, již nestačí. Majitel terminálu, společnost České pří-stavy, chystá rozsáhlé investice i do zdejšího přístavu. Terminál kombinované dopravy České přístavy rozvíjejí úspěšně již 15 let. Krátce předtím v tomto místě zkrachoval společný podnik Eurokai Hamburk, Ekotransu Moravia a českého státu Eurokai Mělník.

Dr. Gerhard Kratochwil (RCO-CSKD): Plány na vybudování vlastního terminálu RCO-CSKD zůstávají

Rakouský operátor kombinované dopravy Rail Cargo Operator – CSKD působí od loňského ledna po nedobrovolném vystěhování z Nákladového nádraží Žižkov v mělnickém kontejnerovém terminálu. Přesto ale stále usiluje o vybudování vlastního terminálu v pražských Malešicích, jehož příprava se stále protahuje. Nejen na to jsme se zeptali jednatele společnosti RCO-CSKD Gerharda Kratochwila.


IMO ostře kritizuje záměr zahrnout námořní dopravu do ETS

Zástupci globální námořní dopravy vyzvali Evropskou unii, aby ustoupila od záměru zahrnout sektor do systému obchodování s emisními povolenkami ETS. Kolem 90 procent světového obchodu je realizováno po námořních trasách, přitom námořní doprava se na emisích CO2 podílí pouhými 2,2 procenta. Reforma evropského emisního trhu pro období po roce 2020 tak, jak ji navrhují poslanci Evropského parlamentu, předpokládá, že do ETS bude nově zapojena i námořní doprava.


​Maersk dosáhl dohody o vyrovnání s antimonopolním úřadem FAS

Kontejnerové rejdařství Maersk Line a ruský federální antimonopolní úřad FAS dosáhly dohody ve sporu o oznamování cen zákazníkům na kontejnerovém trhu. Výsledkem je dohoda o vyrovnání: Maersk zaplatí pouze pokutu ve výši 230 tisíc USD, FAS ustoupí od vymáhání předchozí pokuty 12 milionů USD.

​Právník radí, jak řešit pět nejčastějších problémů

Palety jsou nedílnou součástí přepravy zboží, přitom se ale firmy často setkávají se situacemi, při nichž vzniká na paletách dluh, nebo se objeví jiné problémy. V důsledku toho se pak může zakázka stát velmi nevýhodnou nebo dokonce ztrátovou. Advokát společnosti TimoCom Alexander Oebel připomněl nejčastější problémy, kterým musí speditéři čelit při výměně palet, a doporučil vhodná řešení.

​DPD chce podpořit firmy exportující do Německa, Francie a Velké Británie

Český export v současnosti nabízí ideální podmínky pro podnikání. Podle údajů Hospodářské komory celkově loni české firmy vyvezly do zahraničí zboží za 3,88 bilionu Kč, z toho zboží v hodnotě 3,23 bilionu Kč směřovalo jen do Evropy. Podle dopravce DPD se růst exportních zásilek letos může vyšplhat až na 120 % oproti loňskému roku. DPD se proto chce v letošním roce zaměřit na podporu exportérů a firem, které zatím mají obavy rozšířit své podnikání do zahraničí.

​Gebrüder Weiss testuje při rozvozu zásilek elektrovozy

Vedení spediční a logistické společnosti Gebrüder Weiss myslí ekologicky, proto aktivně vyhledává příležitosti, jak uspořit množství CO2 ve vzduchu a využít možností, které se nabízejí. Zatím posledním krokem tímto směrem je testování užitkových elektrovozů, které by mohly jezdit na kratších trasách a sloužit jako auta pro rozvoz zásilek koncovým zákazníkům zejména v city logistice.

​Také ÚAMK varuje před minimální mzdou v zahraniční

První informace o tom, že policisté při kontrolách řidičů kamionů požadují doklady o výši mzdy stejně jako pracovní smlouvy a další, aby ověřili, že dostávají alespoň minimum částky povinné v těchto zemích, přišly z Německa a Francie. Tím vše neskončilo. Od ledna totéž platí i v Rakousku a Itálii. Po Sdružení ČESMAD Bohemia, Svazu průmyslu a dopravy ČR a Hospodářské komoře na to v únoru upozornil také ÚAMK.

Co přinesl únor 2017 v dopravě

Britská předsedkyně vlády Theresa Mayová zcela nedávno vyhlásila, že odchod její země z Evropské unie proběhne „natvrdo“ a bez dlouhých průtahů. Končí tak jedna část nejistot. Na druhé straně tu je další nejistota, totiž jak celá věc dopadne a jaké budou opravdové důsledky. Není pochyb o tom, že právě na úseku dopravy a logistiky půjde o velmi náročnou záležitost, a uvádíme proto několik pohledů na tuto oblast.

spinner