Vydání 4/2017

Západní země se spojují, času na kompromis mnoho nezbývá

Poté, co letos ministři dopravy některých zemí západní a severní Evropy založili Silniční aliance (Road Alliance), je zřejmé, že se názory nových a starších zemí Evropské unie na to, jak má fungovat evropský dopravní trh, stále více rozcházejí. A pod záminkou boje proti tzv. sociálnímu dampingu se trh pro nové země stále více uzavírá. Navíc to vše se děje v době, kdy začíná být v Evropském parlamentu projednávána revize směrnice o vysílání pracovníku a Evropská komise má představit svůj návrh tzv. silničního balíčku.

Ing. Oldřich Sládek: ​Nákladní dopravci musí mít stejné podmínky jako osobní

Pokud to stát myslí vážně s plánovaným přesunem přepravy zboží ze silnice na železnici, musí výrazně změnit přístup k nákladní železniční dopravě. Tvrdí to výkonný ředitel sdružení ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. Podle jeho slov například dosud prováděné modernizace a optimalizace tratí v posledních letech znamenaly katastrofu pro nákladní dopravu, neboť likvidují příležitosti. Dále ji výrazně znevýhodňují rovněž ceny za trakční elektrickou energii či téměř absolutní preference osobní dopravy.

​Violeta Bulcová je pro celoevropský princip minimální mzdy

Sdružení poskytovatelů logistických služeb a silniční nákladní dopravy z Dánska, Švédska a Norska Nordic Logistics Association a skandinávský svaz pracovníků v dopravě Nordic Transport Workers Federation společně uspořádaly 24. ledna v Bruselu konferenci „The Road Ahead“ (Cesta vpřed). Akce se zaměřila na budování z jejich pohledu spravedlivého konkurenčního prostředí a pracovních podmínek v silniční nákladní dopravě v Evropě. Zásadní pozici měla zpráva poradenské společnosti COWI o skutečných pracovních podmínkách bulharských a rumunských řidičů kamionů na dánských i dalších evropských silnicích.

ČR chce překážky pro dopravce probrat na summitu

Česká republika by chtěla za měsíc na nejbližším summitu EU připomenout, že některé státy překážkami komplikují práci autodopravcům z jiných zemí. Minulý týden to po jednání ministrů odpovědných za unijní problematiku v Bruselu řekl český státní tajemník pro evropské záležitosti Tomáš Prouza.

​Tendr na provoz mýtného by mohl začít v květnu

Otevřené výběrové řízení na další provoz českého mýtného systému po roce 2019 by mohlo být vypsáno v květnu. V České televizi to minulý týden uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle vládního zadání by se tak mělo stát do poloviny roku. Mezi zájemci o správu českého mýtného systému Dan Ťok vedle současného provozovatele, firmy Kapsch, jmenoval slovenského výběrčího mýta SkyToll, americký Xerox a správce mýtného v Německu a Maďarsku.

​BGL opět vystupuje proti autodopravcům z východu

Německý spolkový svaz spedice, logistiky a zásobování BGL na své výroční valné hromadě za rok 2016 poukázal na to, že němečtí autodopravci i další subjekty čelí kvůli dumpingové konkurenci stále silnějšímu tlaku. Podle počtu naměřených mýtných kilometrů podíl německých provozovatelů silniční nákladní dopravy na trhu již několik let stále klesá. Trend pokračoval i v loňském roce, navíc rozšíření hmotnostní hranice mýtného i pro vozy nad 7,5 tuny od 1. října roku 2015 postihlo podle BGL prakticky jen domácí dopravce.

​Pilotní testy s doručováním roboty začnou už letos

Divize Mercedes-Benz Vans získala v rámci své strategické iniciativy adVANce zaměřené na budoucnost podíl ve společnosti Starship Technologies, která je největší nově založenou společností na světě zabývající se vývojem pozemních doručovacích robotů schopných autonomní jízdy.

Státní podmínky brzdí rozvoj podnikání v silniční dopravě

Slovenské dopravní společnosti se vlivem nepříznivých podmínek vytvořených státem dostávají na okraj evropského trhu silniční dopravy. Daňově odvodové zatížení dopravců ze Slovenska brzdí rozvoj podnikání v tomto sektoru, který se dá pozorovat ve všech okolních státech. Upozornilo na to Sdružení ČESMAD Slovakia.

​Vláda chce urychlit přípravu rychlých železničních spojení

V březnu by mělo být pravděpodobně jasno o tom, zda a za jakých podmínek se má Česká republika vydat směrem k přípravě a následně výstavbě uceleného systému rychlé železnice. Vláda má totiž projednat klíčový koncepční dokument Program rozvoje rychlých železničních spojení v ČR, který vypracovalo ministerstvo dopravy.

​Budoucnost patří dispečerskému řízení provozu

V loňském roce začalo napojování prvních železničních tratí do nově postaveného Centrálního dispečerského pracoviště v Praze na Balabence. V budoucnu se odtud bude řídit provoz nejen na většině hlavních železničních tratí na území Čech. Počátky dálkového řízení dopravy sahají až do 60. let minulého století.

​Další krok k EIA pro úsek z Běchovic k D1

Hlavním tématem aktuálních projektových prací u stavby 511 Pražského okruhu je nyní podle Ministerstva dopravy ČR zpracování dokumentace k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Klíčová pro její dokončení jsou dopravní data, která pro současný stav a etapy dodaly k posouzení Technická správa komunikací hlavního města Prahy a Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

​Zeptali jsme se Ing. Ladislava Němce, náměstka ministra dopravy

„Některé západní a severské země Evropské unie v poslední době zesilují v poslední době svou snahu o regulaci dopravního trhu a vytvářejí podmínky, které ztěžují podnikání dopravcům z nových členských zemí. Spolupracuje ministerstvo dopravy s rezorty se střední a východní Evropy, aby jejich kroky koordinovanější?“

„Ministerstvo dopravy je v problematice sociálních aspektů v silniční dopravě velice aktivní, a to jak na národní, tak i na mnohostranné úrovni s dalšími zeměmi EU. Na národní úrovni probíhají koordinační schůzky mezi Ministerstvem dopravy ČR, Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, Ministerstvem zahraničních věcí ČR a Úřadem vlády. 

​Vznikla skupina pro omezení kamionové dopravy

Středočeský kraj se připravuje na situaci, kdy by Praha zakázala vjezd kamionům o délce nad 12 metrů. Krajští radní koncem ledna ustavili pracovní skupinu, jež se bude tímto problémem zabývat. Uvedla to Helena Frintová z tiskového oddělení krajského úřadu. Hlavní město začalo chystat omezení kamionové dopravy poté, co vláda vyřadila dostavbu Pražského okruhu mezi D1 a D11 ze svých priorit.

spinner