Vydání 16/2016

​Ivan Bednárik (ČD Cargo): Při volbě druhu dopravy by neměla hrát roli pouze cena

Pokud se při rozhodování o volbě druhu přepravy bude klást důraz pouze na cenu a nikoli na ekologické hledisko, čeká železnici stagnace, v segmentu přepravy jednotlivých vozových zásilek pak spíše další pokles. „Někdy mám pocit, že jsme v nějaké rozvojové zemi, kde se rozhoduje jen podle ceny. Evropská unie chce dosáhnout toho, aby svou roli hrálo i ekologické měřítko. Bohužel každá členská země k tomu přistupuje podle svého,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

​Ing. Petr Rožek (SSL ČR): „Program Spediční expert absolvovalo již přes 200 posluchačů“

Problematice výchovy logistických expertů i vzdělávání v oblasti dopravy se Svaz spedice a logistiky ČR věnuje dlouhodobě. Výsledkem je vzdělávací program Spediční expert FIATA. O vzdělávání v logistice a zasilatelství obecně, ale především právě o programu certifikovaném FIATA jsme hovořili s předsedou pracovní skupiny Odborná výchova SSL ČR Ing. Petrem Rožkem.

​Žádný technický prostředek nezabrání porušování předpisů

Rok po tragické srážce pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce se opět hovoří o možnostech zvýšení bezpečnosti provozu na železničních přejezdech. Podle generálního ředitele společnosti AŽD Praha Zdeňka Chrdleho umožňují technické prostředky zmírnění následků podobné srážky, rozhodně ale nezabrání porušování předpisů a hazardování v okolí železničních přejezdů či přímo na nich.

​SŽDC zvýší bezpečnost provozu na desítkách přejezdů

Bezpečnost drážního provozu, tedy i zvyšování bezpečnosti na přejezdech, je jednou z hlavních priorit Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Neúprosné statistiky nehod a tragické následky střetů silničních vozidel s vlaky na přejezdech si vyžadují další technická zajištění jako detektory překážek, sekvenční sklápění závor nebo inteligentní kamerové systémy. Přes veškerá bezpečnostní opatření na straně železnice však zásadní roli sehrává správné chování řidičů a chodců, respektování pravidel a prevence.

​Co přinesl červenec 2016 v dopravě

Pozornost hodláme věnovat dvěma informacím světového dosahu, které byly zveřejněny prakticky ve stejnou dobu: jde především o hodnocení 160 zemí světa Indexem logistické výkonnosti 2016 a o výsledky světové letecké dopravy za loňský rok, prezentované organizací IATA. Nemůžeme se také krátce ne-zmínit o některých aspektech brexitu.

Ing. Pavel Krtek (ČD) pro DN: Další novinky mají dále zatraktivnit cestování vlakem

České dráhy přepravily za prvních šest měsíců letošního roku meziročně o 420 tisíc lidí více. Tento trend chtějí zachovat i pro zbývající část roku. Chystají proto další novinky, s jejichž pomocí chtějí zatraktivnit cestování vlakem. Nejen na ně jsme se zeptali předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka.


BUDAMAR LOGISTICS expanduje na Balkán a míří na železnici

Slovenská skupina Budamar Logistics patří na Slovensku k lídrům trhu v oblasti mezinárodní spedice a logistiky. Většinu zákazníků tvoří průmyslové podniky ze Slovenska a dalších středoevropských zemí. Před několika dny oznámila svůj úmysl rozšířit své podnikání na Balkán a výrazně se angažovat i v oblasti železniční dopravy. Více nám řekl předseda představenstva této společnosti Peter Malec.


​Konkurenční výhodou ZC Velim je vybavenost centra a rozsah testů

V Evropě existuje celkem pět zkušebních center, která se mohou porovnávat s naším českým u Velimi, to ale patří díky svému vybavení a rozsahu poskytovaných testů na špičku. Snad jen zkušební centrum v Německu je lépe vybavené, má však jednu zásadní nevýhodu – není nezávislé, patří firmě Siemens. „Nechci říci, že jsme přímo nejlepší, ale v některých ohledech tomu tak skutečně je,“ uvedl generální ředitel Výzkumného ústavu železničního (VUZ), kterému Zkušební centrum Velim patří, Antonín Blažek.

​Nové spojení Hamburku a Norimberku zahájilo provoz

Vídeňská spedice Roland Spedition nabízí od července vlastní kontejnerový vlak spojující hamburské kontejnerové terminály CTA, CTB a EKOM/EUROGATE s terminálem TRICON v Norimberku. Frekvence odjezdů je prozatím stanovena na tři spoje týdně. Z Hamburku odjíždějí kontejnerové vlaky vždy v pondělí, ve středu a ve čtvrtek.

​Do výstavby terminálů kombinované dopravy by měl vstoupit stát

Má-li se kombinovaná doprava v ČR stát důležitou a stále významnější součástí otevřeného veřejného dopravního systému a v příštích letech dosáhnout srovnatelné úrovně, jako je v Německu, Rakousku, Itálii, Švýcarsku nebo v jiných rozvinutějších zemích, pak v tomto směru musí svoji nenahraditelnou roli sehrát stát i u nás. Tvrdí to jednatel českého operátora kombinované dopravy, společnosti Bohemiakombi Vladimír Fišer.

HHLA dokončila rozšíření největšího kontejnerového nádraží

Hamburská přístavní a logistická společnost HHLA dokončila rozšíření nádraží kontejnerového terminálu Altenwerder CTA výrazně dříve, než se původně počítalo. Pravidelný provoz zahájilo zařízení již 1. srpna, tedy o plné dva měsíce dříve. Nádraží bude mít místo sedmi devět kolejí, jeho kapacita stoupla na celkem 930 tisíc TEU ročně.


​Mezinárodní přeprava a zasilatelství se na VŠE učí už 30 let

Počátkem roku 1986 začala na Vysoké škole ekonomické v Praze řádná výuka problematiky mezinárodní přepravy a zasílatelství (MPZ) organizovaná tehdejší Katedrou ekonomiky dopravy a spojů (KEDS). Do té doby byla o této problematice jen krátká zmínka v kurzu ekonomiky dopravy, který vedl doc. Milan Ehrenberger.Pravdou je, že počátečním impulsem k zavedení relativně samostatné výuky byl můj příchod na Katedru ekonomiky dopravy a spojů, kam jsem se „vrátil“ ze svého působení v podniku pro námořní dopravu a mezinárodní zasilatelství Čechofracht.

​Pět nových vozidel DAF pro ALUKOV

Společnost NAPA Trucks, autorizovaný dealer značky DAF, dodala výrobci zastřešovacích systémů ALUKOV pět nových vozidel LF 250 FA 12 t. Tři z nich jsou s plachtovou nástavbou o vnitřní délce 8,5 metru, zbývající dvě ji mají o metr kratší. ALUKOV nová vozidla pořizuje pro převoz vlastních výrobků pro zastřešení bazénů, teras či vířivých van.

spinner