DN č. 23 - Mezinárodní kamionová doprava, Autobusová doprava, Finanční služby, vychází 8.11., uzávěrka již 18.10.! 

​Zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy bude spolufinancovat EU

​Zvýšení parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy bude spolufinancovat EU

17.11. - Financování strategického projektu zvýšení plavebních parametrů Vltavské vodní cesty do Prahy z prostředků Evropské Unie je realitou - Ředitelství vodních cest ČR podepsalo s agenturou INEA Evropské komise grantovou dohodu na dotaci ve výši 10,7 milionu € z programu CEF. Počátkem roku 2018 bude po dokončení zadávacích řízení na zhotovitele zahájena realizace prvních staveb.

Evropská Unie prostřednictvím programu CEF orientovaného na financování projektů rozvoje infrastruktury transevropských dopravních sítí TEN-T se podílí ve výši 85 procent na nákladech dvou hlavních částí projektu zvýšení parametrů Vltavy. Jedná se o úpravu plavební komory Hořín umožňující bezpečné proplouvání vyšších lodí a plavební komoru Praha-Štvanice, která se dočká bezpečných čekacích stání pro lodě. Náklady na tuto část dosahují 339 milionů Kč.

Ruku v ruce bude v rámci další části projektu deset mostů na plavebních kanálech Vraňany – Hořín u Mělníka a Trója – Podbaba v Praze zvýšeno na podjezdnou výšku 7 m a z Mělníka do Prahy – Radotína bude prohloubena plavební dráha. I na těchto stavbách budou v roce 2018 zahájeny práce a vyřeší se zároveň závadný stav více než 100 let starých mostů, na nichž je nyní značně omezena silniční doprava. Projekt s celkovými náklady 1,66 miliardy Kč bude dokončen v roce 2020 a kromě EU bude financován Státním fondem dopravní infrastruktury.

„Důležitým přínosem pro nákladní dopravu do Prahy bude zvýšení ponorů ze současných 1,80 m na 2,20 m, kdy při stejných nákladech loď uveze o 30 procent více nákladu,“ uvedl Ing. Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR jako investora projektu. „Těším se, že se tak podaří část těžké kamionové dopravy dostat ze silnic na lodě a snížit zatížení historických center měst těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem. Příklady jiných metropolí Evropy ukazují, že to jde, a i relativně pomalé lodě své místo v moderní logistice a dopravní obsluze měst mají.“ dodal.

(tj)

spinner