ŘVC ČR

Jez v Děčíně čekají problémy kvůli rozšiřování chráněného území

Jez v Děčíně čekají problémy kvůli rozšiřování
chráněného území

PRAHA (8. 1.) – Příprava stavby děčínského jezu se může opět zkomplikovat. Dlouhodobý projekt ohrožuje snaha ministerstva životního prostředí prosadit rozšíření evropsky významné přírodní lokality Labské údolí na řece Labi k Litoměřicím. Kvůli přísnějším podmínkám v chystané zóně by mohlo ministerstvo opět vrátit k přepracování dokumentaci dopadu stavby na životní prostředí (EIA), kterou chce Ředitelství vodních cest (ŘVC) předložit letos na jaře. Informoval o tom mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Resort životního prostředí v reakci uvedl, že tak postupuje kvůli opakovanému požadavku z Bruselu na doplnění lokality do soustavy Natura 2000, chráněných území členských států EU. Evropská komise vyzvala Česko, aby doplnilo národní seznam významných lokalit před více než třemi lety. Stát se zavázal doplnit lokality do konce letošního roku. „MŽP na podzim 2014 zahájilo předjednávání doplňování soustavy Natura 2000, mezi jinými rovněž s ministerstvem dopravy. Jednání prozatím nebyla ukončena," řekla Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení MŽP s tím, že jednání s ministerstvem dopravy ještě neskončila.

„Rozšíření (chráněného území) by zkomplikovalo povolovací proces pro plavební stupeň Děčín a zkomplikovalo by i údržbu vodní cesty. Pravděpodobně by se tak po povodních nesmělo koryto řeky prohrabovat," uvedl Bukovský. Tento stav nyní platí na Labi pod Děčínem, který už součástí soustavy Natura 2000 je. ŘVC dokumentaci k děčínskému jezu přepracovávalo už dvakrát, naposledy mu v polovině roku 2012 resort životního prostředí nařídil do studie dodat variantu zvýšení hloubky v řece bez potřeby stavět jez.

O získání kladného stanoviska EIA, které je předpokladem pro další přípravu stavby, se ŘVC snaží už od roku 2005. Nyní je podle ministerstva dopravy dostavba děčínském jezu podmínkou pro další stavební investice v tuzemské říční síti, která je kvůli nedostatečné hloubce v Labi odstřižená od mezistátní nákladní říční dopravy.

Potřebu dopravovat zboží nákladními loděmi zpochybnil předseda ekologického hnutí Děti Země Miroslav Patrik, který je kritikem stavby jezů v Děčíně a v Přelouči. Podle něj jsou obě stavby ekologicky škodlivé, dopravně nepotřebné a ekonomicky neúčelné. Zboží lépe odveze železnice, dálnice a silnice, uvedl v tiskové zprávě. Národní seznam evropsky významných lokalit by se podle informací měl doplnit o další místa. Jde například o Ždánický les na jižní Moravě nebo Slavíkovy ostrovy u Přelouče. S tím nesouhlasilo ale ministerstvo průmyslu kvůli uvažované těžbě.

(čtk)

spinner