​Platy v budějovické MHD by mohly příští rok stoupnout o 15 procent

​Platy v budějovické MHD by mohly příští rok stoupnout o 15 procent

7.10. - Platy zaměstnanců českobudějovického dopravního podniku by mohly příští rok stoupnout o 15 procent. Na nejbližším jednání představenstva to navrhne ředitel podniku Slavoj Dolejš. Řidiči autobusů by místo 132,10 Kč na hodinu brali 151,90 Kč, řidičům trolejbusů by se zvedl dosavadní tarif ze 136,80 Kč na 157,30 Kč na hodinu. Odboráři ale dál trvají na tom, aby se základní hrubá mzda ve firmě sjednotila na 184 korun za hodinu. Vyplývá to z tiskové zprávy odborů. Platy by stouply od 1. ledna, řekl odborář Radek Čejka.

"Je to vše s ohledem na udržení si konkurenceschopnosti na trhu práce, s tím souvisejícím nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil, které jsou potřebné k zajištění veškerého provozu," uvedl Čejka.

Budějovický dopravní podnik vyplatil všem zaměstnancům ve výplatě, která jim přišla v červenci, odměnu 5000 korun. Zvýšil i odměny za přesčas nebo dělené směny, což je třeba 30 korun za hodinu. ČTK to již dříve řekla mluvčí podniku Barbora Smudková. Městská firma tak reagovala na jednání s odbory a na situaci ovlivněnou nedostatkem řidičů. Zkušeným řidičům nabízí nově náborový příspěvek 100 000 korun.

Průměrná mzda v podniku zhruba s 440 zaměstnanci je podle Dolejše 35.000 Kč, asi o tisíc korun vyšší než krajský průměr. Dolejš již dříve řekl, že letos vzroste mzda ve firmě včetně příplatků meziročně o 20 procent.

Podniku dlouhodobě chybí řidiči, má asi 200 kmenových. Firma začala vyplácet řidičům MHD každý měsíc počínaje červnem do konce roku měsíční mimořádnou odměnu 3000 korun. Jedna z odborových organizací v podniku kvůli tomu vyhlásila stávkovou pohotovost. Vadí jí, že odměny nemají všichni zaměstnanci.

Řidiči v podniku berou podle Dolejše průměrně 39 000 Kč měsíčně. Budějovický podnik zvýšil mzdy a příplatky zaměstnancům od loňského podzimu několikrát, uvedl ředitel.

Dopravní podnik omezil od 1. července provoz elektrobusových linek 21, 22 a 23. Prodlouží intervaly jízd. Již dříve firma omezila i provoz na linkách 1, 3 a 9, chybí jí řidiči, zároveň rychle rostou náklady.

Podniku klesly první rok pandemie tržby meziročně o čtvrtinu. Náklady přitom rostou, mimo jiné i za paliva nebo elektřinu. Jedním z řešení by mohlo být zdražení jízdného od ledna 2023.

Dopravní podnik skončil loni v zisku po zdanění 8,6 milionu korun. Meziročně ho více než zpětinásobil a přiblížil se tak stavu roku 2019, posledního před pandemií. Loni svezl 57,6 milionu cestujících. V porovnání s předpandemickým rokem 2019 to bylo téměř o deset milionů méně, meziročně o zhruba čtyři miliony méně. Vyplývá to z výroční zprávy. Tržby z jízdného byly loni 86,4 milionu Kč, klesly meziročně asi o tři procenta. V roce 2019 byly přes 117 milionů Kč.

Podnik zajišťuje přepravu ve městě a v 15 obcích. Vozový park čítá 103 autobusů a 56 trolejbusů na 24 linkách. Loni najely 5,7 milionu kilometrů.

(čtk)

Foto: LAN

spinner