Piráti a Spojené síly chtějí před zdražením jízdného proměnu DPP

Piráti a Spojené síly chtějí před zdražením jízdného proměnu DPP

17.7. - Pražští koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) požadují před případným zdražením jízdného nejdříve změnu fungování a financování dopravního podniku (DPP). Na zvýšení ceny ročního kuponu zatím nemají přijato konečné stanovisko. Řekli to dnes předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik a předseda magistrátního dopravního výboru Pavel Richter (TOP 09). Proti záměru zdražit kupony se staví opoziční zastupitelský klub ANO. Plán se nelíbí ani ODS.

Kvůli dopadům pandemie covid-19 vedení města jedná o souboru opatření v městské hromadné dopravě, která mají zmírnit finanční dopad krize, jenž je v MHD odhadována až na dvě miliardy korun. Jeden z plánů hovoří o zdražení jízdného až na 5500 Kč. DPP a MHD má v koalici na starosti Praha Sobě.

"Piráti požadují zejména vnitřní úspory v DPP. Podnik je v gesci Prahy Sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP," uvedl Viktor Mahrik.

Podle něj se úspory týkají zejména výběrových řízení a zakázek. "Je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích DPP," uvedl Viktor Mahrik.

Pavel Richter řekl, že Spojené síly zatím nemají ve svém zastupitelském klubu na případné zdražení jednotný názor. "Budeme hledat kompromis a následně pak i v koalici. Nicméně důležitá je změna financování a fungování DPP," řekl Pavel Richter.

Zdražení ročního kuponu odmítl předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher. "Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Chci-li nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem," řekl Patrik Nacher. Také podle něj je nutné nejdříve hledat úspory v DPP. Pokud to nepostačí, musí město začít lákat nové cestující. Zdražení ročních kuponů je podle něj až úplně poslední krok.

Vedení města v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje o různých variantách a řešeních. Podle informací ČTK je mezi těmi, o kterých se jedná, kromě zdražení, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

"Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitosti, nájmy a teď se chystá zdražit i jízdné v MHD a parkovné," uvedla předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Podle ní Pražané za peníze vybrané nad současnou částku podle ní žádné služby navíc nedostanou. "Budou snad lepší služby? Nikoliv," dodala.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) nechtěl opatření komentovat. "V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy," řekl. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy a zda by tak mohlo jízdné zdražit, není jasné.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 Kč na 3650 Kč. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), která má v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.

(čtk)

Foto: LAN

spinner