​Některá středočeská města odmítají nový systém placení veřejné dopravy

​Některá středočeská města odmítají nový systém placení veřejné dopravy

27.1. - Nový systém placení veřejné dopravy odmítají některá středočeská města, která by měla platit vyšší příspěvky než dosud. Část obcí a měst nepřispívala nic a jiné naopak více. Příspěvek se sníží téměř 400 stovkám obcí. Podle vedení Středočeského kraje je systém spravedlivější a transparentní, zatím je úspěšně projednaný se dvěma třetinami středočeských obcí, kterých je přes 1100. Se systémem dosud vyslovilo nesouhlas 31 obcí, mezi ně patří Příbram, Kladno a Mladá Boleslav, ostatní okresní města jej schválila, řekl středočeský krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Nová pravidla pro příspěvky na veřejnou dopravu zohledňují nejen počet obyvatel obcí, které linky obsluhují, ale také jejich význam pro obslužnost lokality a četnost spojení.

V případě Příbrami a Kladna podle Boreckého jednání pokračují, ale Mladá Boleslav nekomunikuje. "My z těch standardů necouvneme,“ uvedl Borecký. Systém je podle něj nastavený spravedlivě a povede k takzvané racionalizaci dopravy. Argumentem měst, která nové podmínky odmítají, je zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, podle kterého mají rozsah dopravní obslužnosti stanovit a zajistit kraje a obec podle tohoto zákona zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu nad rámec dopravní obslužnosti území kraje.

Kladno podle mluvčího radnice Víta Herala v současné době k dohodě s krajem za žádných podmínek nepřistoupí. "Vedení města stále nevidí důvod, proč dotovat krajskou dopravu z městského rozpočtu. Zastává názor, že město má platit své linky a kraj též," popsal postoj města Heral.

Podle názoru vedení Mladé Boleslavi hovoří zákon jasně, dopravní obslužnost na svém území je povinen zajistit kraj. "Dopravní obslužností se podle zákona rozumí zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět. Úkolem města je pak zajistit dopravní obslužnost ve svém územním obvodu nad rámec dopravní obslužnosti území kraje, což Mladá Boleslav činí," sdělila mluvčí mladoboleslavské radnice Šárka Charousková.

Mladá Boleslav by nově měla platit zhruba tři miliony korun ročně, dosud přispívala přímo dopravcům, a to téměř jeden milion korun. Naopak například Mníšek pod Brdy, Jílové u Prahy nebo Dolní Břežany zaplatí oproti minulému roku méně.

Podle Boreckého je cílem uzavřít jednání s 90 procenty středočeských obcí v první čtvrtině letošního roku. V případě, že by se během letošního roku hejtmanství s některými nedohodlo, hrozilo by například to, že by obcí či městem spoj pouze projížděl, ale o konkrétním řešení není podle radního rozhodnuto.

Dosud měly obce smlouvy nejen s krajem, ale i s dopravci. Kraj ale nyní převzal objednávání kompletní veřejné dopravy. Souvisí to se sjednocováním celého systému a zvyšováním kvality.

(čtk)

Foto: Mladá Boleslav

spinner