Na železnici ve Zlínském kraji skončí monopol Českých drah, uspěla Arriva

Na železnici ve Zlínském kraji skončí monopol Českých drah, uspěla Arriva

8.1. - V osobní železniční dopravě ve Zlínském kraji skončí dosavadní monopol Českých drah. Od prosince bude v dalších deseti letech zajišťovat zhruba třetinu spojů v regionu soukromá společnost Arriva vlaky. Včera o tom rozhodli krajští zastupitelé, příslušné smlouvy ale budou teprve podepsány. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Ročně ho to bude stát zhruba o 300 milionů Kč více než dosud. Díky změně přibude spojů, cestující by navíc měli jezdit komfortnějšími vozy.

Vlaky by ročně měly najezdit o 1,25 milionu kilometrů navíc. „Pokud chceme mít fungující integrovaný dopravní systém, musíme přidat kilometry. Není jej možné zavést s dosavadním počtem kilometrů ve vlacích a autobusech. Nelze jinak, protože by spoje na sebe nenavazovaly,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek. I bez navýšení počtu kilometrů by podle něj kraj od příštího roku zaplatil za drážní dopravu o 140 milionů Kč více.

Objednávku drážní dopravy mělo krajské zastupitelstvo schvalovat už před Vánocemi. Kvůli řadě připomínek však jednání odložilo na včerejšek. Mnoho opozičních zastupitelů více objednávaných kilometrů a s tím související vyšší náklady kritizovalo.

Arriva by měla od konce letošního roku začít jezdit na tratích mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží také spoje na trase mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Osobní vlakovou dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále minimálně čtyři roky zajišťovat České dráhy. Dosud činily roční výdaje kraje na vlaky zhruba 300 milionů Kč, v roce 2020 to bude téměř dvojnásobek. Částka navíc v dalších letech ještě poroste.

(čtk)

spinner