Ing. Radislav Kusák: Provozování elektrobusů bez podpory je dnes vzhledem k jejich ceně neekonomické

Ing. Radislav Kusák: Provozování elektrobusů bez podpory je dnes vzhledem k jejich ceně neekonomické

V současné době se jedná o dalším zpřísňování emisních limitů také pro nákladní vozidla a autobusy. Jak tuto situaci vnímají dopravci, to nám přiblížil generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště a viceprezident a předseda sekce osobní dopravy ČESMAD Bohemia Ing. Radislav Kusák.

Loni byl schválen Zákon o podpoře nízkoemisních vozidel prostřednictvím zadávání veřejných zakázek a veřejných služeb v přepravě cestujících. Energetická krize však loni způsobila, že dopravci, kteří si v minulosti pořizovali například autobusy na plyn, byli v těžké situaci. Jak se díváte za současné situace díváte na snahu o dekarbonizaci a snižování emisí v autobusové dopravě?

Dekarbonizace v silniční dopravě je velké téma, které se v posledních měsících objevilo jako něco nového. První směrnice, která nízkoemisní nebo bezemisní vozidla definuje a vyžaduje určité podíly těchto vozidel, však spatřila světlo světa již v roce 2009 jako Směrnice o podpoře čistých silničních vozidel, která byla novelizována a zpřesněna směrnicí EU 2019/1161.

Z dnešního pohledu je trochu zvláštní, že doposud se také vozidla poháněná stlačeným zemním plynem jako alternativním palivem počítají mezi nízkoemisní. Provozovat taková vozidla je ovšem při dnešních cenách zemního plynu ekonomicky nevýhodné. Je třeba také připomenout, že zákon 360/2022 Sb. požaduje nízkoemisní vozidla pouze pro veřejné zakázky soutěžící městskou hromadnou dopravu, a netýká se tzv. vnitřního provozovatele (typicky dopravní podniky velkých měst).

Již v roce 2018 jste vedle plynových autobusů začali provozovat i elektrická vozidla. Jaký je v současnosti podíl těchto vozidel ve vaší společnosti a jak by se měl do budoucna měnit? Je podpora pořizování těchto vozidel dostatečná?

Elektrobusy jsme v roce 2018 pořídili ze dvou důvodů; jednak jsme pro potřebu MHD Uherské Hradiště hledali malý, nízkopodlažní autobus s kapacitou do 50 osob a jednak jsme v rámci IROP požádali o dotaci na MHD na 2 elektrobusy a 2 nízkopodlažní CNG busy. Projekt byl úspěšně završen nákupem vozidel a podpora v té době dosahovala až 85 procent kupní ceny, takže ekonomika provozování těchto vozidel byla i pro zadavatele dopravy zajímavá. Kupní cena dnes vyráběných elektrobusů je však tak vysoká, že bez významné podpory objednatele nebo získání alespoň 50 procent kupní ceny formou dotace je jejich provozování neekonomické. Navíc je třeba kalkulovat po dobu životnosti autobusu s jednou výměnou trakčních baterií, která významně zhorší ekonomiku provozování elektrobusů. Také doposud nedobudovaná infrastruktura je významnou překážkou rychlého využití bezemisních vozidel.

Byli zadavatelé ochotni přistoupit na kompenzace větších vstupů a přecházejí u dřívějších i nových smluv na rychlejší indexace cen paliva, případně jiných vstupů?

Kompenzaci výrazně v*yšších nákladových položek, zejména PHM a inflace, řešili objednatelé různě. Například Jihomoravský kraj již v prvním pololetí připravil dodatky smluv, kterými změnil původně roční indexaci na měsíční. Rozložil tak riziko spravedlivě mezi objednatele a dopravce. Plzeňský kraj zvolil také rozumnou variantu, kdy vyúčtování nákladů proběhne následně podle skutečnosti za celý předcházející rok.

Některé kraje, například Zlínský, po konzultaci s ÚOHS přistoupily na variantu kompenzace PHM očištěnou o inflaci, tedy 15 procent z navýšených cen nafty jde za dopravcem jako riziko, které si měl ošetřit v nabídkové ceně. Také je třeba si uvědomit, že se jedná o jednorázovou kompenzaci, která je určena dopravcům jako kompenzace roku 2022 a další roky neřeší.

Co podle Vás autobusoví dopravci v současnosti nejvíc potřebují, aby byli schopni nadále zajišťovat dopravní obslužnost v nezmenšeném rozsahu?

Pokud s budeme bavit o dekarbonizaci a snižování emisí v linkové autobusové dopravě, tak například jistotu, že dopravní výkony a požadované specifikace nízkoemisních nebo bezemisních autobusů budou využitelné pokud možno po celou dobu trvání kontraktu.

Je třeba si uvědomit, že se jedná o investice, které jsou pořizovány s minimálně desetiletým výhledem a jejichž cena je výrazně vyšší, než jsme byli dosud zvyklí kalkulovat. Dopravci tyto skutečnosti samozřejmě vědí, tady mířím hlavně na objednatele, kteří budou v nejbližších letech zakázky vypisovat. Určitá unifikace nakupovaných vozidel a jejich vybavení přispěje nejen ke snížení pořizovací ceny, ale bude znamenat také optimálnější využití vozidel v případě změny objednatele.

(lan)

Foto: ČESMAD Bohemia

spinner