​Berlínu se nedaří získat Braniborsko pro společnou levnou jízdenku

​Berlínu se nedaří získat Braniborsko pro společnou levnou jízdenku

3.9. - Berlínské regionální vládě se nedaří přesvědčit sousední Braniborsko, aby se od října připojilo k levné metropolitní jízdence. Od září již neplatí celoněmecká měsíční jízdenka za devět eur (220 Kč) pro městskou a regionální dopravu, berlínská sociálnědemokratická primátorka Franziska Giffeyová chce ale v populárním projektu pokračovat, přinejmenším na území hlavního města.

Berlínská cenově dostupná jízdenka by měla platit od října přinejmenším do konce roku, její cena zatím ale známa není. Od ledna není vyloučeno nové celoněmecké řešení, které by za výhodných podmínek nabídlo snadné cestování regionální a městskou dopravou. Berlín chce přechodné období překlenout vlastním levným lístkem, pro který by ale rád získal sousední Braniborsko.

S Braniborskem je totiž Berlín dopravně úzce propojen. Jedna ze tří metropolitních tarifních zón je v Braniborsku, proto by společný postup obou regionů usnadnil každodenní cestování za prací a do škol.

"Pro nás je nyní důležité sednout si k jednomu stolu a jednat o konkrétních návrzích," řekla Giffeyová k zapojení Braniborska do berlínských plánů. "Pokud chceme stihnout od října připravit nástupnickou jízdenku k devítieurovému lístku, musíme postupovat velmi rychle," uvedla.

O projektu společné jízdenky Giffeyová tento týden hovořila s braniborským premiérem Dietmarem Woidkem, následně se uskutečnilo i společné jednání dopravních podniků. O lístku jednaly také braniborské politické strany, které ale mají jinou představu než Berlín. Podle vládních sociálních demokratů (SPD) a koaličních Zelených v Braniborsku by odpovědnost za tuto problematiku měla mít spolková vláda.

"Potřebujeme celoněmecké řešení, žádné vlastní cesty jednotlivých spolkových zemí," řekl šéf braniborské frakce SPD Daniel Keller. Podle něj je nyní nejlepší vyčkat na celoněmeckou dohodu, od které si slibuje měsíční jízdenku pro celé Německo za 49 eur (1200 Kč).

Braniborští Zelení jsou vstřícnější a přechodné řešení nevylučují. Chtějí rovněž celoněmeckou jízdenku za 49 eur a regionální za 29 eur (710 Kč). Křesťanskodemokratická unie (CDU), která je v Braniborsku také součástí vlády, naopak trvá na zapojení spolkové vlády.

Spolková vláda projekt nástupnické jízdenky, která by byla cenově dostupná, podporuje, dosud ale iniciativu přenechávala regionům. A společná jednání spolkových zemí a spolkové vlády zatím žádný výsledek nepřinesla. Podle spolkového ministra financí Christiana Lindnera je nejprve třeba, aby se regiony shodly na financování, poté bude možné jednat o konečné ceně jízdenky.

Devítieurová měsíční jízdenka, která platila od června do konce srpna, byla v 83milionovém Německu mimořádně oblíbená. Svaz německých dopravních podniků (VDV) uvádí, že během čtvrtletní platnosti se prodalo 52 milionů těchto jízdenek. Dalších deset milionů lidí ji dostalo automaticky díky předplatnému. Rozdíl mezi běžným a devítieurovým tarifem dopravní podniky vyplatily zákazníkům zpět. Státní rozpočet přišla jízdenka na 2,5 miliardy eur (61,2 miliardy Kč), které vláda dopravcům vyčlenila za tříměsíční výpadek příjmů.

(čtk)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner