​Zpráva Colliers International: V ČR je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě

​Zpráva Colliers International: V ČR je nejvíce e-shopů na obyvatele v celé Evropě

9.1. - Společnost Colliers International, přední globální společnost nabízející poradenské služby v oblasti komerčních nemovitostí a investičního managementu, vydala na začátku roku přehled o meziročních změnách v maloobchodě v 17 zemích regionu střední a východní Evropy. V ní mimo jiné uvádí, že podle odhadů bylo na konci roku 2020 v ČR v provozu 45 000 e-shopů, což je v přepočtu na obyvatele v Evropě rekord.


Mezi klíčová zjištění zprávy patří například tato:

V celém regionu střední a východní Evropy se loni podíl online prodeje značně změnil od počátečních jednociferných čísel v některých zemích, v České republice stoupl o 18 procent.

Zároveň došlo k 20–45% poklesu počtu návštěvníků v nákupních centrech na základě údajů z poloviny roku 2020 ve srovnání se stejným obdobím roku 2019.




Srovnání z krizí z roku 2008

Při srovnání s krizí COVID-19 s recesí po globální finanční krizi zaznamenal maloobchodní prodej v mnoha případech silné oživení. Zároveň se zdálo, že trhy práce v regionu střední a východní Evropy, stejně jako kupní síla, byly tentokrát v mnohem lepší kondici než před deseti lety.

Prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování se stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru.

„Pandemie COVID-19 narušila fungování i rozvoj maloobchodních realitních trhů nejen v zemích CEE-17, ale po celém světě. Vládní omezení uvalená na provoz obchodů, služeb, gastronomie, zábavy a volného času vedla k dynamickému růstu prodeje elektronického obchodování a ke změnám v chování spotřebitelů,“ konstatuje rovněž zpráva.

Stále fungovalo „click & collect“

"Poté, co Česká republika jako celek prošla první vlnou COVID-19 s neuvěřitelnými úspěchem, se maloobchodníci těšili na dohnání obchodu v podzimní a vánoční sezóně. Když druhá vlna v říjnu tvrdě zasáhla, vláda obnovila výjimečný stav a přijala strategii minimalizace sociálního kontaktu. Jiný než životně důležitý maloobchod byl z velké části uzavřen, ale bylo možné provozovat služby click & collect (kliknout a vyzvednout). Velké e-shopy jako Alza.cz nebo Mall.cz se snaží rozšířit sortiment zboží nabízeného spotřebitelům, nebo se spojily s dalšími maloobchodníky a nabízejí širší škálu produktů a služeb," uvádí zpráva.

Jak se vyvíjel trh nepotravinářského zboží

Jelikož spotřeba potravin je mnohem nepružnější vůči změnám disponibilního příjmu, zaměřil se průzkum na maloobchodní prodej nepotravinářského zboží pro 15 ze 17 zemí, které byly v této zprávě k dispozici (Ukrajina a Bělorusko neměly k dispozici podobnou metodiku).

"V 6 z těchto zemí (Estonsko, Litva, Polsko, Rumunsko, Srbsko a Slovensko) byl v říjnu 2020 prodej nepotravinářského zboží (bez pohonných hmot) vyšší než před krizí. Dalších 5 zemí (Chorvatsko, Česko, Maďarsko, Lotyšsko a Slovinsko) vykazovalo procentní rozdíl, který potřebovaly k zotavení, v nízkých jednotlivých číslicích, v rozmezí 1-3 %, což je vzhledem k rozsahu poklesu prodeje na jaře docela působivé," uvádí zpráva Colliers International.



Změna spotřebních zvyklostí

Dominika Jędraková, ředitelka průzkumu trhu a konzultačních služeb v Polsku, shrnula: „Pozorujeme prudký nárůst spotřebitelské aktivity v elektronickém obchodování, který se stal základním prvkem probíhající transformace maloobchodního sektoru související s vývojem technologií a změnami v chování spotřebitele. Rovněž došlo k výraznému nárůstu procenta lidí ve věku nad 55 let, kteří nyní přecházejí od nakupování v off-line obchodech k online. Abychom se pokusili tyto posuny lépe pochopit, použili jsme nástroj Google Trends k analýze toho, co lidé hledali na Googlu v zemích CEE-6 (Polsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko).“

Například sport je podle průzkumu jednou z kategorií, kde se zdálo, že se věci hodně změnily. Když byli lidé delší dobu uvězněni ve městě a ve svých domovech, začali si vážit sportovních aktivit a trávit více času v přírodě. „Zájem o jízdní kola a vybavení pro kempování proto v první polovině roku 2020 dosáhl rekordních výšin ve většině zemí střední a východní Evropy,“ konstatuje mimo jiné zpráva Colliers International.

(tl) 

Foto: Colliers International, Pixabay.com
spinner