Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - červen 2018

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - červen 2018

Evropská logistická asociace – ELA

PŘÍPRAVA UDĚLENÍ EVROPSKÝCH LOGISTICKÝCH CEN ELA 2018

ELA informuje o letošních finalistech v obou hlavních soutěžích – Projektech roku a Profesionálech roku.

PROJEKTY ROKU 2018 (organizace):

CITIBOX, Španělsko – revoluční pojetí dodávek na poslední míli za pomoci digitalizovaných dodacích schránek

CTT, Portugalsko – design „Nové produkční a logistické sítě (NARPEL)“, konkurence v poštovních operacích, optimální modely

PFIZER GLOBAL SUPPLY, Belgie – vytvoření nového standardu pro průmysl léčiv v rámci projektu dodavatelského řetězce „End-to-end In-tranzit Visibility“ s vůbec první aplikací v průmyslu TrackiTmobile app

SWISS POST, Švýcarsko – „Drony v akci pro veřejné zdraví“: Švýcarská pošta, nemocnice v kraji Lugano a výrobce Maternet modernizují inovovaně dodávky laboratorních vzorků mezi nemocnicemi.

BOSCH GmbH, Německo – donedávna se logistická řešení přijímala v rámci jednotlivých výroben. Strategické řešení vedlo k designu „Bosch Global Logistics“ – dodavatelské sítě pojímající dopravu, skladování, balení a zahraniční obchod jako hlavní segmenty

ŠKODA, a. s., Česká republika – projekt „Chytré skladování Škoda Auto Logistics“ je logistickou odpovědí na výzvy ve výrobně v Kvasinách.

PROFESIONÁLOVÉ ROKU 2018:

CHRISTOS KARAISARIDIS, Řecko – manažer logistiky u Diamantis Masoutis

JAUME BONET FARRAS, Španělsko – hlavní manažer dodavatelských řetězců Carrefour

MATTHEW CAMBERLAIN, Velká Británie – výchova učňů u Business Partner NHS

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

FIATA A TÝDEN ELEKTRONICKÉHO OBCHODU UNCTAD V ŽENEVĚ

Šlo o aktivní účast FIATA na akci UNCTAD (Konference OSN pro obchod a rozvoj) věnované počtvrté e-obchodu, tentokrát na téma Rozměrový vývoj digitálních platforem. Tento vývoj je jednou z velkých změn v oblasti světového obchodu. Vedle uznání výhod e-obchodu ve světové ekonomice, zejména v rozvojových zemích a pro malé a střední podniky, Týden elektronického obchodu umožnil diskusi o jeho potenciálních výzvách. Šlo mimo jiné o to, zda globální obři v e-obchodě brzdí rozvoj místních podniků typu start-up, jak ochraňovat práva zákazníků, zejména pokud jde o ochranu osobních dat, a jak by globální legislativci měli e-obchod regulovat. UNCTAD byla jako permanentní mezinárodní organizace ustavena Valným shromážděním OSN v roce 1964 a je součástí sekretariátu Organizace spojených národů. Mnoho účastníků na E-Commerce Week zdůrazňovalo, že doprava je stále hlavním úzkým místem pro rozvojové země a malé podniky, pokud jde o zapojení do e-obchodních transakcí. FIATA připomněla svůj poziční dokument o e-obchodě s tím, že Úmluva o usnadňování obchodu z pera Světové obchodní organizace WTO výrazně sníží dopravní náklady a podpoří růst e-obchodu. FIATA bude pokračovat v práci s mezinárodními a regionálními organizacemi i se speditérskou komunitou.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU – Ženeva

IRU ODMÍTÁ „NEFÉROVÉ“ POJÍMÁNÍ SILNIČNÍ DOPRAVY PŘI HLASOVÁNÍ O EUROVINĚTĚ VE VÝBORU EP

Dne 24. května hlasoval výbor pro dopravu a turistiku Evropského parlamentu o evropské směrnici týkající se euroviněty, pokud jde o zatížení uživatelů dopravních cest: výsledkem je návrh na zvýšení poplatků pro komerční silniční dopravu tak, aby se zboží dostávalo ze silnic na jiné druhy dopravy. Hned následující den vydala ženevská IRU prohlášení pod názvem v titulku. Z něj vyjímáme.

Více než 70% zboží dopravovaného po zemi chodí po silnici; tento sektor je krví evropské ekonomiky a společného trhu. Jakékoliv další náklady ohrozí investice do nových technologií a učiní EU konkurenčně méně schopnou s přímým dopadem na zaměstnanost. Opatření navržená výborem zahrnují: mandatorní zpoplatnění emisí a hluku těžkých vozidel a sklápěčů, urychlené rozmístění sítě výběru a stanovení minimálních spíše než maximálních hodnot emisí, hluku a nákladů na kongesce. Nezbytné investice do modernizace sektoru silniční dopravy nejsou dostatečně zajištěny. V závěrech zprávy uveřejněné loni IRU uzavírá, že silniční nákladní doprava již platí za své cesty. Jediným výsledkem zvýšených cen za tyto dopravní činnosti bude odrazovat od investic do inovací.

Matthias Maedge, který odpovídá za spolupráci IRU s Evropskou unií, sdělil: „Dnešní hlasování je zklamáním. Doufáme, že plenární zasedání Evropského parlamentu a Rady Evropy vyslechnou naše obavy. Dnešním výsledkem je, že náš sektor je žádán, aby více platil, ale problémy zůstávají. Oceňujeme úsilí, aby se revize euroviněty využilo k otevření témat, jako jsou investice do silniční infrastruktury, včetně bezpečných parkovišť a infrastruktury alternativních paliv. Co však chybí, je podpora dopravců investovat do obnovy vozových parků a rozhodovat se pro nové technologie.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

PREZIDENT UIC O PRIORITÁCH ROKU 2018

Prezident Renato Mazzoncini informoval ve svém prohlášení, že francouzská normalizační organizace AFNOR, jež je partnerem ISO, udělila právě UIC certifikát Kvalita služby, jenž zavádí 11 povinností soustředěných ve čtyřech strategických směrech UIC: v reprezentaci sektoru, prohlubování jeho know-how, servisu členům a být vůči nim efektivní a transparentní. Tyto povinnosti se nyní musí plnit. Systém kvality musí naplňovat aparát UIC a jeho členové. Certifikační audity se obnovují každým rokem, aby se potvrdila jejich aktuálnost. Příští dva roky jsou zásadní pro úspěch tohoto přístupu. Unie a její členové musí spolupracovat na udržení certifikátu.

Jeden z nových hlavních pilířů činnosti UIC se týká digitalizace a jejích výzev. Digitální technologie mohou být narušovány na všech úsecích železnic v propojeních s ostatními obory. V roce 2017 jsme měli příležitost si vyměňovat stanoviska ohledně užívání cloudů a umělé inteligence pro zlepšování řízení, jakož i ohledně digitalizace a kyberbezpečnosti; jsou pro nás vysokou prioritou, abychom jich využili jako příležitostí a uvědomovali si i hrozby spojené s tímto vývojem. Základem práce s Digitální platformou je „podílet se, otevírat a spojovat“ drážní sektor s digitálním ekosystémem, který se v roce 2018 musí dostat dále.

Témata, kde musíme letos pokročit a která vyžadují další úsilí, zahrnují:

aktivní rozvoj vztahů s UITP, když oba svazy sdílejí stejné hodnoty v podpoře veřejné dopravy;

vztahy s ministerstvy dopravy celého světa;

podporu udržitelným projektům s možností, aby se UIC stala platformou pro PPP;

PPP – poskytování veřejných služeb prostřednictvím spolupráce veřejného a soukromého sektoru v drážních projektech směrovaných k zeleným drážním certifikátům.

Rento Mazzoncini se narodil v roce 1968 v Brescii, má diplom z elektroinženýrství z Polytechnické univerzity v Miláně. Jako ředitel vedl joint venture dvou podniků, Autoguidovie a francouzského podniku veřejné dopravy Transdev, a zastupoval Itálii ve správní radě do roku 2008. V letech 2012 až 2015 řídil podniky Busitalia a Ataf Gastioni. Od roku 2015 byl generálním ředitelem Italských státních drah. Renato Mazzoncini je nyní aktivně zapojen v mezinárodní drážní spolupráci jako prezident Mezinárodní unie železnic (UIC), jako člen Evropského řídícího výboru UIC Europe a člen řídícího výboru Svazu evropských drah CER.

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

RŮST LETECKÉ NÁKLADNÍ DOPRAVY NEJPOMALEJŠÍ ZA 22 MĚSÍCŮ

IATA zveřejnila údaje o světovém trhu letecké nákladní dopravy za první čtvrtletí tohoto roku. Březnová poptávka v tunokilometrech byla nejnižší za posledních 22 měsíců. A poprvé za 20 měsíců kapacita rostla rychleji než poptávka. Zpomalení růstu se přikládá ukončení zásobovacího cyklu. Evidentní bylo oslabení světového obchodu. Pohled vedení IATA směrem vpřed je však optimistický: poptávka po leteckém cargu by se měla letos zvýšit o čtyři až pět procent. Je tu však silný protivítr, jako je růst ceny paliva. Avšak největší škody mohou být politické. Zavádění ochranářských opatření může být gólem do vlastní branky u všech zúčastněných – zejména USA a Číny.

Pokud jde o regionální vývoj, všechny regiony s výjimkou Latinské Ameriky zaznamenaly oproti minulosti v březnu vývojový pokles.

Evropské aerolinky měly ve srovnání s minulým březnem nárůst v tunokilometrech o pouhé jedno procento. Důvodem mělo být posílení eura a oslabení německého exportu.

Dopravci oblasti Asie – Pacifik posílili růst jen o 0,7 procenta ve srovnání s rokem 2017. V Japonsku a v Jižní Koreji docházelo v poslední době ke snižování exportu.

Letečtí dopravci Středního východu dosáhli v březnu jen 0,8procentního navýšení ve srovnání s březnem 2017. Je to však v souladu s všeobecným oslabením výkonnosti v posledních měsících.

Naproti tomu dopravci Latinské Ameriky šli v březnu nahoru v tunokilometrech o 15 procent. Objemy se začaly po 18 měsících obnovovat, zejména díky vyšší výkonnosti brazilské ekonomiky.

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Mezinárodní námořní organizace – IMO

IMO OTEVÍRÁ SCOPING CVIČENÍ O AUTONOMNÍCH LODÍCH

Diskuse o tom, jak pojímat námořní autonomní lodě, byla v IMO právě zahájena. Námořní bezpečnostní výbor (MSC) debatuje pojetí regulačního rámce, který se dotkne celé řady témat včetně lidských elementů, bezpečnosti, interakce s přístavy, pilotování, reakce na nehody a ochrany námořního prostředí pro různé úrovně autonomie. Při zahájení 99. zasedání MSC (16. až 25. května) řekl generální tajemník IMO Kitack Lim: „Je důležité, abychom zůstali pružní při přejímání nových technologií a tak zvyšovali efektivnost plavby – a přitom brali v úvahu lidské elementy a nutnost zachování bezpečné navigace i další snižování počtu námořních nehod.“ Kitack Lim rovněž ohlásil utvoření mezidivizního týmu pro problematiku autonomních lodí v rámci sekretariátu IMO na podporu prací na tomto významném poli.

Další témata v obsáhlém programu MSC zahrnovala projednání, jak může být aplikován Polární kodex v budoucnosti na lodě mimo úmluvu SOLAS, včetně nákladních lodí o tonáži pod 500 tun, na rybářské lodě a rekreační jachty. Nová a novelizovaná opatření o směrování mají být přijata včetně těch, jež se týkají Beringova moře a Beringovy úžiny ve snaze snížit rizika nehod. Budou prvními opatřeními přijatými IMO pro arktický region od vstupu v platnost Polárního kodexu 1. ledna 2017.

MSC rovněž projedná záležitosti aktuálních pirátských přepadů a ozbrojených loupeží na lodích. Na pořadu jsou také změny v Úmluvě SOLAS, jakož i poslední soubor dodatků k Mezinárodnímu námořnímu kodexu nebezpečného zboží (IMDG). Námořní bezpečnostní výbor řídí v současnosti Brad Groves z Austrálie.

Jiří Kladiva

Foto: LAN

spinner