Veletrh ukázal masivní nástup digitalizace a umělé inteligence

Veletrh ukázal masivní nástup digitalizace a umělé inteligence

Mnichovské výstaviště hostilo od 4. do 7. června největší logistický veletrh světa transport logistic. Hlavním tématem letošního ročníku byla obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou a nedostatek profesionálních řidičů – mezi pozitivy převládala očekávání od Nové hedvábné stezky a masivního nástupu digitalizace a umělé inteligence.

Kromě navazování nových obchodních kontaktů nebo upevňování těch stávajících se návštěvníci v Mnichově zajímají také o panelové diskuse věnované aktuálním tématům. Letos se účastníci diskusních panelů věnovali problematice nedostatku odborného personálu, zejména profesionálních řidičů. Stranou nezůstala ani efektivita logistických řetězců a otázky ochrany klimatu. „Potřebujeme zajistit, aby rostoucí objem dopravy byl efektivnější a současně odpovídal požadavkům kladeným na ochranu životního prostředí,“ řekl německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer. S odvoláním na výkony globální ekonomiky vyjádřil zdrženlivý optimismus předseda představenstva společnosti DHL Frank Appel: „Navzdory napjatým vztahům mezi vládami USA a Číny věříme, že zboží si najde cestu od výrobce k zákazníkovi – i přes nejrůznější celní bariéry.“

Situace je náročná také pro leteckou nákladní dopravu. „Sektor se potýká s turbulentním prostředím. Musíme být otevření k novým řešením a mít dlouhodobou vizi,“ uvedla obchodní ředitelka Lufthansy Cargo Dorothea von Boxberg.

Třídenní studentský maraton zaujal

Odpovědi na otázky, jak zlepšit logistické procesy pomocí automatizace prováděné na základě podkladů i dat získaných v reálném čase či jaký obchodní model je nejslibnější, hledaly v průběhu mnichovského veletrhu na tři desítky studentů logistiky podporované profesory a experty během třídenního logistického „myšlenkového maratonu“. Čtyři týmy představily svá řešení v rámci finále think-a-thonu 2019, který byl součástí veletrhu. Také přístupy k řešení problematiky vznikaly přímo na veletrhu. Zahrnovaly inovativní platformu pro generování hodnotných informací ze základních dat od firem zapojených do zásobovacího řetězce. Studenti navrhli doručení „na poslední míli“ pomocí automatizovaných robotů. Dalším řešením byla aplikace blockchainové technologie pro bezpečnější sdílení dat.

Vítězem think-a-thonu 2019 však byl návrh týmu z Augsburské univerzity aplikované vědy, který vyvinul systém automatické optimalizace přepravních kapacit. „Byla to skutečná výzva zvládnout celý koncept během tak krátké doby. Dokázali jsme získat maximum z dostupných dat a vytvořili jsme komplexní řešení. A samozřejmě jsme si to obrovsky užili,“ uvedli vítězové. „Propojení akademických znalostí a praktického know-how do takovéto dynamické podoby je mimořádně cenné. Studenti jsou klíčem k úspěchu, protože hledají řešení mimo běžné rámce, v nichž se firmy v oboru logistiky pohybují,“ komentoval akci ředitel marketingu společnosti Jettainer Martin Kraemer.

Pozitivní ohlasy účastníků potvrdily, že kreativita studentů je výrazným obohacením veletrhu transport logistic.

Větší mezinárodní dosah

Veletrh letos obsadil deset výstavních hal (o jednu více než v minulém ročníku) a dále posílil svůj mezinárodní charakter. Ze zahraničí pocházelo 56 procent vystavovatelů (plus tři procenta), v případě návštěvníků činil zahraniční podíl 47 procent (rovněž plus tři procenta). „Zaznamenali jsme výrazný nárůst zájmu z Číny, kde se počet vystavovatelů zdvojnásobil ze 30 na 64,“ dodal Stefan Rummel s tím, že „čínské firmy stále více hledají evropské partnery pro spolupráci v rámci Nové hedvábné stezky“.

Češi mezi desítkou největších vystavovatelů

Mezi desítku největších vystavovatelů patřili vedle firem z Německa také zástupci Nizozemska, Itálie, Belgie, Francie, Polska, Číny, Rakouska, Španělska, Velké Británie a České republiky. V premiéře se představily podniky jako Fercam, Neutral Air Cargo, COSCO Shipping Lines, China Asia Shipping a Yuxinou Logistics. Navrátilcem byl koncern DHL.

Své služby, strategii a cíle do dalších let prezentovala v Mnichově například skupina AWT, která je součástí PKP CARGO. „Přední evropský veletrh transport logistic je pro nás příležitost představit novou strategii skupiny PKP CARGO a služby v oblasti nákladní železniční dopravy, spedice, intermodálních přeprav a správy vozového parku,“ řekl předseda představenstva AWT Maciej Walczyk. Ve strategii, kterou firma na veletrhu prezentovala, je uvedeno, že skupina má být nejpozději za pět let lídrem trhu ve střední a východní Evropě, a to díky dosažení postavení jedničky v oblasti Trojmoří čili v panevropských dopravních koridorech sever-jih. PKP CARGO se také snaží získat dominantní postavení na trasách Nové hedvábné stezky na území Evropské unie. V obou případech se to bude týkat jak objemu přepravených nákladů, tak i provedených přepravních výkonů.

cargo-partner: kontraktní logistika, Hedvábná stezka a digitalizace

Vlastní patrovou expozicí, v níž se zaměřila na kontraktní logistiku, železniční dopravu po Hedvábné stezce a digitalizaci, se představila například společnost cargo-partner. „Společnost cargo-partner učinila v posledních dvou letech velké kroky – od posílení naší evropské sítě smluvní logistiky přes naše špičková digitální řešení až po naše nové zastoupení ve Švédsku, Myanmaru, Irsku, Turecku, Brazílii, Itálii a Austrálii. Náš moderní digitální stánek na veletrhu transport logistic odráží tento vývoj a jsme nadšeni z této příležitosti představit řadu nových služeb a inovací,“ řekla Christina Kallkken, ředitelka oddělení Corporate Communications & Marketing. Kromě letecké a námořní přepravy představila společnost cargo-partner i významné investice do budování kontraktní logistiky jako třetího pilíře svého hlavního portfolia služeb. Vedle iLogistického centra ve dřevostavbě poblíž letiště ve Vídni (12 250 m) se jedná o iLogistické centrum v bulharské Sofii (16 500 m) či sklad v Praze, který má část s regulovanou teplotou a specializuje se na logistiku potravin (10 900 m). Nejnovějším projektem je výstavba nového iLogistického centra v Lublani s 20 000 paletovými buňkami na více než 25 000 m, jehož otevření se plánuje na konec léta.

RCG cílí na potřeby zákazníků

Společnost Rail Cargo Group představila své služby a produkty zaměřené cíleně na potřeby zákazníků. Předseda představenstva Rail Cargo Group Andreas Matthä se navíc zúčastnil řady reprezentativních doprovodných akcí, jako byl například diskusní panel o budoucnosti Nové hedvábné stezky. Zástupci RCG uvedli, že nová služba RCG TransFER spojující Vídeň a Skandinávii bude ještě letos doplněna o spoj Rotterdam – Duisburg. V provozu je také TransFER spoj Duisburg – Linec. RCG zaznamenala značný úspěch při přepravě oceli, surovin pro energetické podniky a zajištění dodávek pro evropský automobilový průmysl, kde je vyžadována mimořádná spolehlivost dodávek.

Další informace z veletrhu transport logistics Mnichov 2019 přinášíme na následujících stranách.

(mna, red)

Foto: Messe Muenchen

spinner