Trh s nemovitostmi budou ovlivňovat čtyři hlavní trendy

Trh s nemovitostmi budou ovlivňovat čtyři hlavní trendy

Nejnovější tendence na straně spotřebitelů i dodavatelských řetězců, jež celosvětově ovlivňují oblast logistických nemovitostí, publikovala nedávno společnost Prologis ve výzkumné zprávě. Přitom vybrala čtyři hlavní směry, které budou mít největší vliv na trhy, a to včetně České republiky.

Odvětví skladování a logistiky získává v kontextu globální ekonomiky rychle na důležitosti. To se projevuje zejména u takových zemí, jako je Česká republika. Podle indexu logistické výkonnosti, který publikovala Světová banka v roce 2016 (LPI), jenž umožňuje srovnání logistických operací ve 160 státech světa, Česká republika obsadila 26. místo souhrnného žebříčku. To mezi zeměmi regionu střední a východní Evropy představovalo nejlepší umístění. Výzkumníci společnosti Prologis, která patří mezi největší poskytovatele skladových a distribučních nemovitostí na území střední a východní Evropy a jen v tomto regionu vlastní a spravuje 4,3 milionu m2 průmyslových prostor ve 40 logistických parcích, zjistili, že zákazníci se stále častěji zaměřují na vyhodnocování celkových end-to-end nákladů spíše než jednotlivých operací při zadávání zakázek na dopravu, nemovitosti či pracovní sílu. Jedná se o praxi přejímanou pokrokově uvažujícími zákazníky.

Kromě toho dospěli k závěru, že v rámci optimalizace dodavatelských řetězců dochází k využití prolukových logistických nemovitostí (infill), jež umožňují zlepšení služeb a snížení celkových nákladů dodavatelského řetězce. Z výzkumné zprávy Prologis dále vyplývá, že pro logistické nemovitosti blíže spotřebitelům jsou charakteristické překážky na straně nabídky, na druhou stranu i širší a diverzifikovaná poptávka. A konečně čtvrtý identifikovaný trend se týká e-commerce. Podle údajů společnosti Prologis přibližuje vzestup e-commerce dodavatelské řetězce spotřebitelům.

Klíčová hybná síla: e-commerce

E-commerce přitom pro logistické nemovitosti představuje klíčovou hybnou sílu již z dlouhodobějšího hlediska, poptávka se však začala koncentrovat až v posledních letech, a to zejména na spotřebním konci dodavatelských řetězců. V současnosti je se zákazníky ze sektoru e-commerce podle údajů výzkumu podepisováno 20 procent všech nových nájemních smluv, na počátku tohoto desetiletí šlo přitom jen o necelých pět procent nových nájmů.

E-commerce mimo to pokračuje v každoročním dvouciferném růstu, neustále přibývá i čistě online retailerů.

Nová poptávka ze strany e-commerce se zaměřuje zejména na dvě oblasti, a to regionální distribuci a tzv. last touch.

Růst regionálních distribučních center, jako je Praha, na rozdíl od centralizovaných distribučních modelů umožňuje online prodejcům uchovávat zboží blíže koncovým spotřebitelům a plnit tak krátké dodací lhůty, které jejich zákazníci očekávají. Stále četnější součástí pomyslného „ekosystému“ e-commerce jsou i centra pro vrácené zboží, jejichž blízkost k hlavním spotřebitelským centrům pomáhá lépe koordinovat přepravní část nákladů na zpětnou logistiku.

U tzv. last touch jde o budovy v městských lokalitách podporující distribuci na jejich území. Poptávku po tomto typu nemovitostí, jež umožňují plynulý e-fulfilment i distribuci v krátkých lhůtách, akcelerovala právě e-commerce. Budovy určené pro logistiku „posledního kontaktu“ rozšiřují zavedené dodavatelské řetězce nejen tím, že zajišťují doručení zboží do maloobchodních center a prodejen, ale také nabídkou vyšší úrovně služeb spojenou s doručením zboží až do místa pracoviště či bydliště zákazníka. Navíc jsou tyto nemovitosti ideální pro malé podniky: přibližují je zákazníkovi či dodavateli a nabízejí dostatek pracovní síly.

(mna)

Foto: MNA

spinner