S flotilou čítající šedesát vozidel se již dnes řadíme mezi střední dopravce

S flotilou čítající šedesát vozidel se již dnes řadíme mezi střední dopravce

Společnost DHL Supply Chain je součástí skupiny Deutsche Post DHL a působí v 60 zemích světa. V České republice zajišťuje řadu logistických služeb od přepravy přes distribuci až po kompletní řešení dodavatelských řetězců. K tomu, aby mohla plnit přání svých zákazníků a rychle a včas zajistit přepravu a distribuci jejich zásilek, potřebuje spolehlivý a dostatečně vybavený vozový park. O tom, co hraje nejdůležitější roli při výběru nových vozidel a zda se vyplatí používat alternativní pohony, jsme hovořili s ředitelem pro dopravu a sektor automotive DHL Supply Chain Martinem Ćmielem.

V loňském roce začala vaše společnost v České republice poskytovat služby řadě nových zákazníků. Jmenujme například Ricoh nebo Rossmann. Jaké nároky klade rozvoj služeb na vozový park firmy?

Dopravní výkony zajišťujeme jak vlastními prostředky, tak pomocí externích dopravců. Naší vizí do dalších let je postupně rozšiřovat vlastní flotilu a pokrýt tak potřeby většiny našich zákazníků. Pro zmiňovaný Rossmann jsme začali v loňském roce zajišťovat dopravu pro síť prodejen na Moravě. Zabezpečujeme vyzvednutí zboží ve skladu v Úžicích, převoz do distribučních center v Pohořelicích či Ostravě a následný rozvoz do moravských obchodů. Dopravu zajišťujeme skříňovými nákladními vozidly s hydraulickými čely, aby byla umožněna vykládka na místech bez ramp nebo například z chodníku na pěší zóně přímo do obchodu.

Jak v současné době vypadá vozový park DHL Supply Chain?

Celkově máme v naší flotile zhruba šedesát vozidel, od dodávek po kamiony. Například pro divizi Automotive využíváme vozidla spřažená se stokubíkovým low deck návěsem. Zboží se převáží v gitterboxech nebo ve standardních obalech používaných v automotive. Velkokapacitní návěsy nám umožňují efektivnější využití prostoru. Pro consumer sektor používáme isotermická vozidla a část z nich je i frigo, to znamená s aktivním agregátem pro chlazení či vyhřívání. Co se týká menších vozidel, disponujeme zhruba do deseti rozvozových vozidel, jedná se opět o isotermická vozidla vybavená hydraulickým čelem. Všechna tato rozvozová vozidla mají ADR výbavu, abychom zajistili požadavky zákazníků při přepravě nebezpečného zboží. Flotilu doplňuje několik skříňových dodávek především pro rozvoz v oblasti fashion. Tato vozidla vyjíždějí z našeho cross-docku v Jažlovicích a zásobují především obchody v Praze módním zbožím či obuví.

Podle čeho se rozhodujete při výběru nových vozidel? Jaké máte požadavky na vozidla?

Při výběru nových vozidel probíhá standardní výběrové řízení, do kterého je zapojené naše nákupní oddělení. Klademe důraz na celkové náklady nutné na provoz. V úvahu bereme nejen leasingové splátky, ale i spotřebu a další nákladové položky. Součástí výběrového řízení je testování konkrétních vozidel. Cílem je ověřit si, jestli opravdu platí slibované parametry i v praxi. Kromě provozních nákladů sledujeme nabídku výrobců vozidel také z pohledu „zeleného řešení“. Proto jsme se například v minulosti rozhodli pro Scanii, která poskytuje produkt šitý na míru těmto potřebám – například školení úsporné jízdy pro řidiče či možnost poradenství „na dálku“, což zahrnuje pravidelnou komunikaci s řidiči, sledování způsobu jízdy a následná doporučení.

Plánujete v dohledné době rozšiřování flotily?

V předchozích letech jsme z velké části obnovovali flotilu z důvodu ukončení leasingového období. Další výměnu chystáme letos v létě a zároveň zvažujeme i další rozšíření vozového parku. K tomuto rozhodnutí nás vedou především změny na dopravním trhu. Na jedné straně roste ekonomika a jsme proexportní země, takže výrobci v České republice chtějí své zboží odvážet, na druhé straně je čím dál méně řidičů a tím nižší nabídka dostupné dopravní kapacity. Situace vygradovala v loňském roce, kdy poptávka strmě rostla, ale kapacita nijak nepřibývala, spíše naopak. To samozřejmě s sebou nese větší finanční nároky ze strany externích dopravců. Situace na trhu nás donutila zabývat se myšlenkou, jestli flotilu nepotřebujeme rozšířit tak, abychom si vlastními silami zabezpečili další část přepravních výkonů. S naší flotilou čítající šedesát vozidel se již dnes řadíme mezi střední dopravce a na tom můžeme stavět.

Dnes se hodně hovoří o tzv. zelené logistice. Jsou podle vás alternativní pohony správným řešením? Uvažujete o využití vozidel na alternativní pohony i ve flotile v ČR?

Zelená logistika je trend, který se bude neustále rozšiřovat. Rozhodující slovo má ale vždy zákazník. Spousta firem by chtěla zelené řešení, ale není ochotna za to platit. Technologie v nákladní dopravě ještě nejsou tak dokonalé, aby se cenově vyrovnaly klasickým řešením. Na druhou stranu jsme se setkali s případem, kdy si zákazník zadal již ve fázi výběrového řízení určité procento vozidel na alternativní pohon. Do nákladní dopravy se postupně transformuje vývoj, který vidíme u osobních aut, to znamená utlumování dieselů. V oblasti malých dodávek začínají být elektrická vozidla standard, minimálně v balíkové přepravě. Co se týká velkých aut, jdou technologie také dopředu. Testuje se elektrika i plyn a věřím, že vývoj během několika let výrazně poskočí a alternativní pohony budou dostupnější pro všechny. DHL chce do roku 2025 snížit emise o polovinu oproti stavu v roce 2007 a vše se tomu přizpůsobuje.

Martina Vampulová

Foto: DHL

spinner