​Průzkum DPD: Češi nejčastěji platí bankovním převodem, Evropané digitální peněženkou

​Průzkum DPD: Češi nejčastěji platí bankovním převodem, Evropané digitální peněženkou

Podle nejnovějšího průzkumu společnosti DPDgroup Češi při nákupu na internetu nejvíce preferují platbu bankovním převodem, tuto možnost využívá 58 % z nich. Podobně to mají Poláci (52 %) a Estonci (68 %). V České republice 48 % lidí upřednostňuje platbu kartou online a 47 % lidí dobírku.

V zemích Evropy převládá digitální peněženka jako PayPal nebo Alipay (42 %), platba kartou online (35 %) a platba kartou při převzetí (24 %). Mezi další preferované způsoby placení se v České republice řadí digitální peněženka (24 %), platba kartou při převzetí (20 %), platební brána GoPay (19 %), PayU (12 %) a mobilní platební aplikace (4 %). Nejméně využívané jsou platby prostřednictvím přímého inkasa z účtů (2 %) a PaysafeCard – předplacené platby online (2 %). Platby digitální peněženkou nejvíce preferují Britové (46 %), Irové (46 %), Italové (51 %) a Španělé (57 %).

Kartou online platí nejhojněji Francouzi (45 %), Belgičané (51 %) a Švýcaři (55 %). Nákupy na fakturu nejvíce využívají Němci (51 %) a Rakušané (43 %). V Nizozemsku lidé nejčastěji platí rychlým bankovním převodem v rámci svého národního bankovního systému iDeal (84 %), který shledávají nejdůvěryhodnějším. Češi (83 %) stejně jako ostatní evropské národy (84 %) si nejčastěji volí doručení zboží domů. V České republice je dále oblíbené doručení do výdejny balíků (42 %) a na poštu (40 %), následuje doručení do obchodu (25 %) a do práce (22 %). Uzamykatelné boxy na balíky u nás využívá jen 5 % lidí. Evropané si na druhém místě nejčastěji nechají zaslat zboží do výdejny balíků (16 %), na poštu (15 %) anebo do práce (12 %).

Výdejny balíků jsou velmi typické pro Francii – tuto možnost zvolí každý druhý nakupující. V Pobaltí zase vedou uzamykatelné boxy díky jejich snadné dostupnosti a časové flexibilitě. Existují také alternativní možnosti doručení – ve Velké Británii jde o doručení do tzv. psí boudy nebo garáže, v Německu jsou to například speciální schránky u domů. České zákazníky motivují k nákupu také pestré možnosti výběru doručení a vrácení zboží. Pro 78 % Čechů je důležité, zda e-shop doručuje zboží následující pracovní den. Možnost změnit čas doručení preferuje 71 % lidí stejně jako získání aktuálních informací o doručovacím procesu a možnost doručení zásilky večer.

V dalších zemích Evropy je možnost doručení následující den také na prvním místě (86 %), následována aktuálními informacemi o doručovacím procesu (84 %) a možností nechat si přesměrovat zásilku na jinou doručovací adresu (83 %). Až 70 % Čechů a 77 % Evropanů uvádí, že znalost hodinového okna, kdy jim kurýr balík doručí, je pro ně důvodem pro nákup z daného e-shopu. Tyto možnosti nabízí DPD prostřednictvím své aplikace DPD Kurýr, kde zákazníci dopředu znají hodinový interval, v rámci něhož jim kurýr zásilku doručí.

„Naše data názorně ukazují, jakým směrem se trh, zejména pak požadavky zákazníků v Evropě vyvíjí. Vždy se z těchto informací snažíme poučit a poté zavádět takové služby a změny, které daný vývoj reflektují. Koncovým uživatelům pak nabízíme širokou paletu možností k co největšímu přizpůsobení si doručení na míru. Totéž platí ale i pro odesílatele – výrobní firmy, exportéry nebo e-shopy, kterým poskytujeme velký výběr služeb pro jejich zákazníky tak, aby si mohl každý zvolit jemu nejpříjemnější variantu,“ uvedl generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník. Víkendové doručení podle výsledků průzkumu oceňuje 77 % Evropanů. „V České republice jsme tuto možnost loni zavedli na základě očekávání e-shopů. Češi službu ale reálně nevyužívali, a proto jsme se rozhodli soustředit na vylepšení našich stávajících a zavedení takových služeb, které více odrážejí přání zákazníků,“ uzavřel Miloš Malaník.

(mna)   

spinner