Praha plánuje zavést zásobování ze sdíleného konsolidačního centra

Praha plánuje zavést zásobování ze sdíleného konsolidačního centra

Ulevit přeplněnému centru a zlepšit stav ovzduší chce Magistrát hlavního města Prahy pomocí v Česku ojedinělého inovativního projektu sdíleného konsolidačního centra, ze kterého by bylo zboží do provozoven efektivně distribuováno elektromobily. Pilotní projekt počítá se zapojením minimálně 40 provozoven.

Na semináři městského projektu EkoLogis – Jezdím čistě tento záměr představil v polovině srpna logistickým společnostem i dalším subjektům Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy Magistrátu hl. m. Prahy. Konsolidační centrum, resp. City Depo, je překladištěm, do kterého přepravci dovezou své zboží, které je následně vytříděno a efektivně s ohledem na životní prostředí rozvezeno do jednotlivých provozoven. V současné době město eviduje zájem ze zhruba 20 provozoven v Pražské památkové rezervaci, do pilotního projektu pak počítá s minimálně dvojnásobkem.

Zkušenosti z Nizozemska

K tématu udržitelné městské logistiky vystoupila i mezinárodní poradkyně Birgit Hendriks ze společnosti Eco2City, která má zkušenosti s pilotním provozem několika projektů v Nizozemsku. „Těší mě, že se zástupci pražského magistrátu i logistickými společnostmi můžeme sdílet naše zkušenosti včetně problémů, se kterými jsme se v prvních letech setkali. Věřím, že se Praha dočká úspěšného projektu a bude myšlenku sdílené logistiky i nadále rozvíjet,“ podpořila záměr Birgit Hendriks. Výsledky projektu v nizozemském městě Nijmegen ukazují, že po roce pilotního projektu došlo prokazatelně k pětiprocentnímu snížení počtu ujetých kilometrů v centru města a tím ke zlepšení dopravní situace. V současné době došlo v centru města ke snížení nákladní dopravy o 85 procent oproti začátku pilotního projektu.

O umístění centra v Praze se zatím jedná

Pilotní projekt v Praze by měl za předpokladu dostatečného zájmu začít začátkem příštího roku na území Pražské památkové rezervace. Přesné umístění konsolidačního centra je prozatím v jednání. Na finální podobně spolupracují s pražským magistrátem dopravci i majitelé provozoven v dané oblasti.

Z probíhajícího dotazování magistrát očekává informace od obchodníků a majitelů provozoven, jaké služby a v jaké kvalitě očekávají, stejně tak v srpnu záměr projednali jeho představitelé i se zástupci logistických firem. „Jsem rád, že na projektu spolupracuje paní Hendriks, která nám předává řadu zkušeností, považujeme ale za nezbytné projekt navrhnout ve spolupráci s pražskými obchodníky a zástupci dopravních firem, tedy tak, aby vyhovoval pražským podmínkám,“ řekl Jaroslav Mach.

Cílem je, aby se konsolidační centrum nacházelo právě mimo oblast nejužšího centra, čímž se sníží dopravní zátěž v oblasti. Projekt je určen zejména provozovnám s trvanlivými produkty, jejichž zásilky nevyžadují vysoké náklady na přepravu a úschovu. Podle realizovaného průzkumu je na území Pražské památkové rezervace vhodných provozoven zhruba tisícovka.

Velký potenciál do budoucna

Rozvoz zboží z konsolidačního centra uleví nejen ulicím na území Pražské památkové rezervace, kde velké množství zásobovacích vozů musí často vjíždět do velmi frekventovaných pěších zón, ale navíc má tento projekt i velký potenciál do budoucna. „Pokud se pilotní provoz osvědčí, počítáme s rozšířením do dalších částí hlavního města, kterým se tak uleví nejen ve snížení počtu projíždějících zásobovacích vozů, ale v dlouhodobém horizontu to přispěje k lepšímu stavu ovzduší,“ doplnil Jaroslav Mach. K rozvozu budou sloužit nízkoenergetické a ekologické elektromobily, které zajistí společnost provozující konsolidační centrum.

(mna)

Foto: Patrik Paprika / Wikimedia Commons

spinner