Pobočka DACHSER v Portu profituje z automatizace a napojení na evropskou síť

Pobočka DACHSER v Portu profituje z automatizace a napojení na evropskou síť

Portugalské Porto není jen místem, kde vzniká lahodné nasládlé víno, ale i jednou z šesti lokací v Portugalsku, kde působí logistická společnost DACHSER. A právě tamější logistické centrum měla možnost v říjnu navštívit skupina českých novinářů.

Pobočka DACHSER v Portu je důležitým článkem v evropské síti jednoho z nejvýznamnějších poskytovatelů logistických služeb na Pyrenejském poloostrově. Roční obrat pobočky v loňském roce dosáhl 24,7 milionu EUR, když odbavila 513 tisíc zásilek o celkové hmotnosti 110 tisíc tun. Zatímco přeprava v rámci Portugalska v posledních letech klesá z 30 na 19 procent, podíl exportu se zvyšuje. Z Porta se přepravuje zboží hlavně do Španělska (39 %), Francie (17 %), Německa (14%) a Itálie (3 %), ale i dalších zemí. Přes Španělsko – konkrétně pobočku v Barceloně – pak putuje zboží také do České republiky a naopak. Do Barcelony totiž každý den vyjíždí pravidelná linka z Kladna, která z Česka přepraví za měsíc téměř 2000 zásilek.

Výhodné spojení do střední Evropy i Afriky

Z Porta DACHSER týdně vypravuje do Španělska 90 vozidel, do Francie je to 22 linek a do Německa 18. V opačném směru pak ze Španělska do Porta jezdí týdně 80 vozidel, pět vozidel z Francie a deset z Německa. Vozidla se žluto-modrými nástavbami směřují pochopitelně také do dalších evropských zemí či tří evropských hubů. Právě napojení na evropskou logistickou síť DACHSER, která je založena na kombinaci strategicky rozmístěných poboček, tří eurohubů a přesně naplánovaných přímých linek, využívá i pobočka v Portu. „Díky eurohubům ve Francii, v Německu a na Slovensku jsme schopni zajistit přepravu, která trvá v průměru tři dny,“ uvedl vedoucí pobočky v Portu Rui Lopes. Porto má ale výborné spojení například i s Marokem a severoafrickým regionem Maghreb. Právě tam přes portské překladiště putují zásilky i z České republiky. Naopak z Portugalska do jiných zemí se nejvíce vyvážejí produkty z korku, obuv a těžký průmysl.

Nejen pobočka v Portu, ale DACHSER v celém Portugalsku a potažmo na celém Pyrenejském poloostrově se profiluje v pozemních přepravách jako exportně orientovaný tzv. one-stop-shop poskytovatel pro všechny logistické požadavky. Patří k nim tedy nejen sběrná služba a celovozové zásilky, ale také skladování, služby s přidanou hodnotou a balíkové služby pro segment B2B.

Přísná pravidla pro ADR a Chem-Logistics

Pobočka v Portu se také specializuje na logistiku nebezpečných věcí. Pod hlavičkou Chem-Logistics nabízí řešení sběrné služby pro chemický sektor, který je třetím největším průmyslovým odvětvím na Pyrenejském poloostrově. Část skladu v Portu je proto speciálně upravena pro skladování nebezpečných věcí a každá pobočka v rámci DACHSER Iberia – tedy nejen ta v Portu – má speciálně vyškoleného poradce pro přepravu nebezpečných věcí, což jde daleko nad rámec legislativní úpravy Portugalska a Španělska. Interní opatření, která jsou ještě přísnější než ta daná zákonem, jsou navíc implementována i do informačních systémů, které kromě tříd nebezpečnosti sledují například i kompatibilitu s ostatním zbožím v lince sběrné služby.

Automatizovaný systém vychystávání

V celém Portugalsku provozuje DACHSER šest poboček, v nichž má k dispozici 5700 paletových míst pro skladování. K vychystávání palet používají nejen v Portu automatizovaný systém, samozřejmostí je zákaznický servis v reálném čase a dynamický systém skladování. „Informační systémy jsou propojeny, takže zásilku z Porta lze podle jejího čísla dohledat třeba ve skladu v Kladně,“ uvedl Rui Lopes. Do budoucna by chtěli v Portu začít využívat roboty, což by mohlo být v konečném důsledku finančně výhodnější. Rui Lopes také v dalších letech očekává nárůst paletizovaného zboží.

Komplikace se city logistikou

Distribuční centrum v Portu zajišťuje také denní rozvoz zásilek po městě a využívá k tomu 65 vozidel. Řidiči se však často potýkají s neprůjezdností zdejších úzkých uliček. Navíc některými mohou vozidla projíždět pouze v předem určených dopoledních hodinách. Proto je řešení city logistiky pro pobočku v Portu v současné době nejzávažnější komplikací a důležitým úkolem do budoucna.

DACHSER Iberia roste

Na Pyrenejském poloostrově působí DACHSER jako DACHSER Iberia a provozuje zde celkem 74 poboček. V loňském roce odbavil na 20 milionů zásilek o celkové hmotnosti 3,1 milionu tun. Společnosti se na Pyrenejském poloostrově daří, proto například letos narostl počet linek sběrné služby s Francií a firma posílila i v leteckých a námořních přepravách. Divize letecké a námořní přepravy má ve Španělsku a Portugalsku jedenáct poboček na největších letištích a v největších přístavech.

Martina Vampulová

Foto: MNA

spinner