Obrat české e-commerce letos přesahuje už 111 miliard korun

Obrat české e-commerce letos přesahuje už 111 miliard korun

On-line obchodování a e-commerce se v Česku daří. Podle údajů projektu Česká e-commerce je v současné době na českém internetu přes 42 tisíc e-shopů a odborníci odhadují, že během tří let počet on-line obchodů překročí hranici padesáti tisíc. Celkově se e-commerce podílí na maloobchodním obratu 9,1 procenta. Z toho samozřejmě profitují i balíkové a expresní služby, které mají za úkol výrobky zakoupené nejen na českém internetu dopravit k zákazníkům.

Zůstaňme však ještě chvíli u čísel. Obrat české e-commerce v letošním roce přesahuje 111 miliard Kč a toto číslo se každým okamžikem mění. V meziročním srovnání to představuje nárůst minimálně o 18,5 procenta. Odborníci v projektu Česká e-commerce odhadují, že do konce letošního roku by se obrat trhu mohl přehoupnout přes 139 miliard Kč.

Vede oblečení a doplňky

Na internetu Češi nejvíce nakupují oblečení a doplňky (17 %), následují potřeby pro dům a zahradu (10%) a elektronika (7%). Stejně jako elektronika je stále populárnější nákup potravin on-line (7%), o něco méně lidé nakupují potřeby pro sport a turistiku. Víc než polovinu nákupů (54%) pak tvoří ostatní zboží. A podle čeho si čeští zákazníci vybírají e-shop, ve kterém nakoupí?

„Zákazníci si dnes e-shop vybírají podle toho, co jim nabízí navíc, čím se odlišuje od konkurence a jak o ně pečuje. Posuzují proto servis, který zajišťuje komfortní a pohodlný nákup. V zorném poli pozornosti jsou služby jako doprava zdarma, rychlost odbavení a vyexpedování zboží, jeho skladová dostupnost a také možnosti výdejních míst. To vše dohromady ovlivňuje důvěryhodnost e-shopu jako celku a pozitivní zákaznickou zkušenost, která je základním předpokladem pro opakovaný nákup. Nejčastěji lidé vybírají zboží v neděli večer a v pondělí ráno, přičemž rozhodnutí a nákup nechávají na pondělí večer,“ uvedl Jan Šmíd, manažer Zboží.cz.

Pro dovoz zboží lidé volí nejčastěji Českou poštu

Z toho vyplývá, že zcela zásadní pro úspěšné obchodování na internetu je zajištění logistiky zboží. „V rámci delivery services pozorujeme rostoucí trend v rychlosti doručení zásilek přepravní službou k zákazníkovi. A to nejen na lokálním trhu, ale pro celou Evropskou unii i celý svět. S tímto trendem rostou nároky na automatizaci expedice a rychlost vyexpedování konkrétní objednávky ze strany odesílatele. Naši klienti vyexpedují průměrně za den o 40 procent více zásilek,“ řekl Martin Šauer, výkonný ředitel společnosti Balíkobot. Podle údajů portálu Česká e-commerce v Česku nejvíce doručuje zásilky z e-shopů Česká pošta (36 %). Hned na druhém místě s rychle rostoucím podílem je Zásilkovna, která provozuje přes 1700 výdejních míst po celé střední a východní Evropě. Vyzvednutí zboží na pobočce Zásilkovny volí 17 procent zákazníků on-line obchodů. Třetí místo, i když s klesajícím podílem, si drží přepravní služba PPL (13 %). Další přepravce – DPD a Geis – preferují klienti e-shopů zhruba stejně, jejich podíl dosahuje šesti procent, stejně jako osobní odběr v kamenném obchodě nebo v provozovně. O procento méně zákazníků pak volí k přepravě zakoupeného zboží přepravce GLS.

Možnost porovnat zboží a větší výběr

Zajímavé jsou také důvody, kvůli kterým lidé volí nákup přes internet. Nejvíce oceňují možnost jednoduchého a okamžitého porovnání zboží, líbí se jim také pohodlný nákup bez tlačenic a větší výběr zboží. Kromě toho jim on-line nákup uspoří čas, nabídne nižší cenu i možnost opakovaného nákupu. Naopak nejvíce se lidé obávají toho, že si nemohou zboží tzv. osahat, a ve větší míře je také odrazují případné komplikace při reklamaci. Na druhou stranu plných 20 procent nakupujících se při nákupech přes internet neobává ničeho.

Češi nakupují stále nejvíce přes stolní počítač

Ačkoli jsou tablety a mobilní telefony stále populárnější, Češi objednávají nejvíc zboží pořád ještě pomocí stolního počítače nebo notebooku. Jejich používání ovšem každoročně klesá ve prospěch mobilních zařízení. Zatímco v roce 2013 používalo desktop přes 80 procent nakupujících, v následujících letech jeho podíl klesal a loni to bylo jen 53 procent. Naopak používání mobilních telefonů k on-line nákupům každoročně roste – z necelých 10 procent v roce 2013 na loňských 41 procent. U tabletů, které měly loni podíl pouze šest procent, jejich obliba do roku 2015 rostla, v letech 2016 a 2017 naopak klesala. Výkonný ředitel společnost Miton David Špinar k tomu uvedl: „V e-commerce vidím celou řadu velmi zajímavých trendů. Na prvním místě určitě nelze nezmínit mobil. Transakce se rychle přesouvají do mobilu a řada velkých retailerů teprve testuje své mobilní strategie. Dalším zajímavým trendem je personalizace díky AI a strojové učení. E-commerce retail je bohatý na data, a tak se pochopitelně nabízí personalizovat web i nabídku na míru danému návštěvníkovi. Aktivace takových dat pak může skvěle nahradit školeného offline prodejce, který v anonymním online prostředí pochopitelně chybí. Může ale sloužit i pro cílené oslovení e-mailem nebo display reklamou.“

Více a častěji nakupují ženy

A co se dá říci o české e-commerce scéně obecně? Plných 76,5 procenta lidí starších 16 let používá internet a na web přistupuje 55 procent lidí z mobilu. Pokud jde o on-line nákupy, více a častěji nakupují ženy. Průměrná hodnota objednávky dosahuje 1677Kč a průměrná roční útrata na osobu dosahuje 8794Kč. Historicky nejvíce se podle zdrojů projektu České e-commerce nakupovalo loni 11. prosince. Podaří se letos rekord překonat?

Martina Vampulová

spinner