Největší rizika dodavatelských řetězců? Restrukturalizace výroby a nedostatek surovin

Největší rizika dodavatelských řetězců? Restrukturalizace výroby a nedostatek surovin

V rychle se rozvíjejícím rizikovém prostředí dodavatelských řetězců je úspěšné posuzování rizik velkou výzvou pro společnosti ve všech odvětvích. Výroční zpráva o rizicích Resilience360, kterou v dubnu zveřejnila společnost DHL, vychází ze zkušeností a přehledu vnitropodnikových analytiků, kteří každý den sledují stovky rizikových událostí.

Zpráva byla sestavena na základě dat o rizicích a událostech, jež byla shromážděna poskytovatelem cloudového systému pro řízení rizik DHL Resilience360. Jeho prostřednictvím pomáhají odborníci DHL společnostem preventivně se připravovat a včas reagovat na rušivé události, od politického násilí až po odcizení přepravovaného nákladu, a minimalizovat přerušení provozních činností.

„Výroční zpráva o rizicích Resilience360 naprosto vyčerpávajícím způsobem shrnuje naše odborné znalosti a poznatky ve prospěch zákazníků. Posuzování rizik a zvyšování odolnosti dodavatelských řetězců je klíčovou součástí jejich byznysu. Ať podnikají kdekoli, poznatky uváděné v naší zprávě usnadní opětovné vyhodnocení příslušného rizikového prostředí a tím doplní stávající nabídku služeb Resilience360,“ řekl generální ředitel pro Resilience360 Tobias Larsson.

Nejistota, kyberútoky a klimatické změny

První výroční zpráva o rizicích Resilience360 zkoumá nejvýznamnější rizika pro dodavatelské řetězce, jimž musely společnosti čelit v loňském roce. Třemi největšími riziky na světě byly nejistoty v obchodních tocích, kyberútoky a klimatické změny přinášející extrémní počasí. Obchodní nejistoty vzrostly kvůli neshodám mezi USA a dalšími státy, zejména Čínou, včetně zavádění nových jednostranných dovozních cel. K nejistotě přispívá rovněž stále otevřená otázka vystoupení Velké Británie z EU. Společnosti se obávají kolon na hranicích a zdržení v přístavech v případě odchodu bez dohody. V oblasti kybernetické bezpečnosti ukázal rostoucí počet událostí, týkajících se dodavatelských řetězců a dopravní infrastruktury, jak se útočníci snaží získat obchodní tajemství vydíráním nebo narušováním ekonomické činnosti. V neposlední řadě způsobily řadu vážných narušení v loňském roce klimatické změny doprovázené extrémním počasím. Loňský rok byl podle statistik čtvrtým nejteplejším rokem. Ničivé požáry, sucha, nízké hladiny vod a tající ledovce patří mezi faktory, které mají na dodavatelské řetězce největší vliv.

Problémy se všemi druhy dopravy

Program Resilience360 zaznamenal v Evropě nejvíc událostí v Německu a Velké Británii. Dvě třetiny událostí s významným vlivem byly způsobeny odcizením nákladu, požáry či explozemi v průmyslových objektech a železničními nehodami. Nicméně rozložení událostí bylo v Evropě rovnoměrnější než v ostatních regionech. Největší podíl měly s 44,7 procenta nehody v letecké a pozemní dopravě. Tyto události jsou pro dodavatelské řetězce mimořádně důležité. Například důsledkem dvou nehod vlaků došlo k přerušení železniční dopravy v klíčových železničních koridorech po dobu více než dvou týdnů. Občanské nepokoje byly s 12,9 procenta druhým nejpočetnějším druhem událostí. Protesty související se Svátkem práce (1. května) a protesty Hnutí žlutých vest ve Francii a Belgii narušily provoz na dálnicích, v přístavech, hraničních přechodech a příjezdových komunikacích do průmyslových zón. Také výkyvy počasí způsobovaly dodavatelským řetězcům problémy. Mnohaměsíční sucho v létě a na podzim způsobilo rekordně nízkou hladinu vody v řece Rýn. Tento stav omezil nákladní lodní dopravu a chemické závody a ocelárny v Německu, Francii a Nizozemsku byly vyšší mocí nuceny pozastavit dodávky. Přírodní katastrofy se vyskytly v celé Evropě. V říjnu postihlo Řecko zemětřesení nedaleko ostrova Zakynthos, zatímco Itálie, Španělsko, Francie a Velká Británie se potýkaly s velkými povodněmi.

Prognóza rizik na rok 2019 a dál

Zpráva také upozorňuje na množství hrozeb, které mohou významně ovlivnit podniky letos a v dalších letech. Kromě přetrvávajících globálních rizik, jako je mezinárodní napětí, které charakterizovalo obchod v loňském roce, mohou společnosti čelit také dodatečným nákladům a nejistotě kvůli nedostatku surovin, svolávacím akcím a obavám o bezpečnost nebo přísnější ekologické legislativě. Za prvé rostoucí poptávka po surovinách ve spojení s nestálými dodávkami v důsledku politické nestability a pozastavení provozních činností u dodavatelů může mít za následek nedostatek klíčových surovin, jako jsou lithium, kobalt a adiponitril. Za druhé mohou růst počty svolávacích akcí a obavy o bezpečnost, protože povědomí širší veřejnosti o problémech s kvalitou a přísnější prosazování práva regulačními orgány ve velmi regulovaných odvětvích, jako jsou farmaceutický průmysl nebo výrobci zdravotních pomůcek, podrobuje produkty přísnějším kontrolám. V neposlední řadě mohou být ještě letos rozšiřována opatření proti znečišťování životního prostředí na další průmyslová odvětví v Asii. Také americký úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) by měl zveřejnit nové požadavky. Přísnější ekologická legislativa zvýší náklady pro podniky v mnoha odvětvích. Všechny uvedené trendy mohou ohrozit dodavatele a vyžádat si významné změny v dodavatelských řetězcích.

„Moderní dodavatelské řetězce jsou zranitelné. Dopravní zpoždění, krádeže, přírodní katastrofy, nepříznivé počasí, kyberútoky a nečekané problémy s kvalitou mohou narušit toky zboží a způsobit krátkodobé zvýšení nákladů a problémy s dodávkami,“ dodala Shehrina Kamalová, ředitelka zpravodajství o rizicích ve společnosti DHL. „Resilience360 se snaží těmto rizikům porozumět a měřitelným způsobem získat všeobecnou představu o tom, jak ovlivňují dodavatelské řetězce napříč zeměmi, regiony, odvětvími a organizacemi,“ uzavřela.

(mna)

www.resilience360.dhl.com

Foto: DHL

spinner