Motorky pro Vandráky aneb Event logistika v praxi

Motorky pro Vandráky aneb Event logistika v praxi

Logistika pro speciální akce je velmi náročná a nese s sebou spoustu specifik. Tím největším ale bylo, je a bude, že každá akce je v této oblasti originálem. Společnost GEFCO ovšem není v oblasti tzv. event logistiky žádným nováčkem, naopak se v ní pohybuje již více než dvacet let a celosvětově zajistí každý rok logistické toky pro zhruba stovku akcí různých formátů od rallye přes sportovní soutěže až po veletrhy a představení nových výrobků.

Velký důraz GEFCO v případě event logistiky klade na důkladné plánování toků a na dodržování časového harmonogramu. Pozdní doručení zásilky či časové nesrovnalosti v logistice akce mohou celu akci či expedici i její reputaci významně poškodit či dokonce úplně zhatit. A co si konkrétně představit pod termínem logistika eventu? Neznamená jen operativně převézt stanovený objem materiálu z jednoho bodu do druhého po předem určené trase. Vše je třeba pečlivě naplánovat, zajistit sledování všech částí zásilky a celou akci operativně jistit s důrazem na nejmenší detaily.

GEFCO je v letošním roce poprvé logistickým partnerem běžecké série RunCzech. Pro pořadatele zajišťuje přepravu materiálu do sedmi destinací i přepravu na místě závodu. Tým pracovníků, kteří mají logistiku eventu na starost, má často pokyny sepsány doslova v minutovníku. „Času nazbyt opravdu nemáme. Když si představíte všechny ty zábory a dopravní omezení, musíme vše navézt až těsně před začátkem akce, abychom blokovali prostor jen po nezbytně dlouhou dobu před závodem samotným. Vše musí být označeno na přesně stanoveném místě, aby ve fázi přípravy nevznikl chaos a časové prodlevy,“ upozornil Bogdan Ionita, transport a logistics manager pro georegion Česká republika & Slovensko společnosti GEFCO.

Pro bezproblémové zajištění logistických toků pro speciální akce má pořadatel ve společnosti GEFCO vždy dedikovanou jednu konkrétní osobu, která veškeré toky řídí a po dobu přepravy je nepřetržitě k dispozici. „Běhání a RunCzech jsou tady v Česku tak oblíbené, že jsme pro plynulé zajištění přepravy i služeb v místě akcí vyblokovali na všech sedm víkendů celý tým,“ dodal ředitel GEFCO v České republice Aleksander Raczynski, pod jehož vedením zajistilo GEFCO třeba také unikátní přepravu pouštního dakarského monstra, Peugeotu 3008 DKR, závodního vozu francouzského týmu Peugeot Total, z Francie na akci do Pardubic či transkontinentální přepravy motorek pro trojici Vagamundos/Vandráků, kterými byli Pavel Liška, Jan Révai a Hynek Bernard, z České republiky do Střední Ameriky a zpět.

Transkontinentální přeprava motorek krok za krokem

Při přípravě expedice, která vyžaduje specifickou logistickou podporu, je prvním a zcela klíčovým krokem příprava trasy. Ani v případě Vandráků tomu nebylo jinak, a tak se tým expertů společnosti GEFCO, včetně manažera námořní a letecké přepravy Jiřího Říhy, sešel s cestovateli Pavlem Liškou, Janem Révaiem a jejich produkčním týmem. S členy expedice tým přepravce primárně konzultoval cílovou destinaci ve Střední Americe a následně GEFCO prověřilo místní podmínky včetně celních předpisů, aby během cesty samé nedošlo k neočekávaným skutečnostem, což může být například protahování celních formalit. Po definitivním určení cíle kontaktoval tým GEFCO lokální pobočky sítě a v součinnosti s nimi vypracoval postup pro celní řízení, nakládku i vykládku motocyklů pro expedici i jejich následnou přípravu na cestu. Jen samotné plánování logistiky akce trvalo necelý měsíc.

Po prověření byla zvolena nejvhodnější trasa expedice, na které bylo GEFCO schopno zajistit nejen samotnou přepravu nákladu, ale také hladké vyclení zboží podle časového harmonogramu akce a následnou nakládku v cíli expedice. Nakonec přeprava probíhala po trase Panama – Kostarika – Nikaragua – Honduras – El Salvador – Guatemala – Belize – Mexiko. Po odsouhlasení schématu prověřil tým GEFCO termíny, kdy dojde k nalodění nákladu a lodě opustí přístav v Hamburku a kdy doplují do panamského přístavu. Termíny se pochopitelně prověřovaly i pro zpáteční cestu z Mexika do Hamburku, aby vše navazovalo a Vandráci stihli období příznivé pro zdolání trasy.

Jak zabalit motocykly?

U přeprav pro speciální akce nebo expedice je správné balení zcela zásadní. V případě expedice Vandráků byl hlavní požadavek na zajištění bezpečné přepravy motocyklů. Ty nemohou cestovat volně ložené uvnitř kontejneru, je nutné je speciálně zabalit, po dobu přepravy ukotvit a zabezpečit proti nechtěnému pohybu uvnitř kontejneru. Baleny jsou podle rozměrů motocyklů do speciálních přepravních rámů nebo beden. Výroba bednění na míru konkrétní motorce probíhá nejen s ohledem na ochranu proti mechanickému poškození motocyklu, nutné je také zajištění fólií a přípravky proti vlhkosti, která je během námořní přepravy běžná.

Po důkladném zabalení nákladu následovala nakládka beden do námořního kontejneru, který musí být čistý, suchý a bez jakéhokoliv poškození. Velikost kontejneru zvolili odborníci ze společnosti GEFCO s ohledem na rozměry motorek a využití přepravní kapacity kontejneru. Po naložení motorek byl kontejner uzavřen, zaplombován a poté odeslán vlakem do přístavu v německém Hamburku, kde proběhly veškeré celní úkony. Po nalodění na zaoceánskou kontejnerovou loď pokračovala zásilka směrem do panamského přístavu Manzanillo. Tam čekal na náklad tahač GEFCO, který odvezl bedny s motocykly do lokálního depa GEFCO a připravil je cestovatelům k vyzvednutí. Multimodální přepravu v kombinaci železniční nebo námořní dopravou využívá GEFCO nejen pro jednostopá vozidla, ale také při exportu hotových vozidel z České republiky na jihoamerické trhy.

Ochrana před vlhkostí a předcházení rizikům

Hlavními riziky, která při přepravě nákladu hrozí, jsou poškození zásilky, celní předpisy, manipulace při nakládce a vykládce a nadměrná vlhkost v průběhu transferu přes oceán. Riziko poškození zásilky hrozí vlastně během celé přepravy. Nejvíce v momentech, kdy je se zásilkou manipulováno, tedy při nakládce a vykládce v přístavech. Během plavby je třeba počítat především s tlaky způsobenými pohyby lodi, jimž jsou přepravní kontejnery vystaveny. S ohledem na tento fakt byly přepravované motocykly důkladně zabaleny a zafixovány v přepravních boxech každá separátně. Proti vlhkosti byly zabaleny do speciální fólie a přepravní bedna byla opatřena vysoušeči vlhkosti.

Dalším možným rizikem je celní odbavení. To musí probíhat v souladu s předpisy platnými v zemích vývozu i dovozu, vystavené doklady – námořní konosament a karnet – pak doprovázejí zásilku pro expedici po celou dobu jejího putování až po finální návrat zpět do České republiky. „Znalost lokálních celních předpisů a hlavně časové náročnosti postupu je naprosto nezbytná pro dodržení harmonogramu celé expedice. GEFCO pro Vandráky zajistilo komfort v podobě lokální pobočky, která poskytla maximální informace přímo z místa už při plánování cesty a jejíž zaměstnanci byli zárukou bezproblémového vyclení zásilky při přepravě motocyklů,“ vysvětlil Jiří Říha.

Po třech měsících putování se Vandráci i se svými stroji vrátili zpět do České republiky. Bezpečně a včas.

Martina Vampulová

Foto: GEFCO

spinner