Logistické firmy trápí špatná infrastruktura a nedostatek lidí

Logistické firmy trápí špatná infrastruktura a nedostatek lidí

Přes tři čtvrtiny dopravních, logistických a výrobních firem vidí jako největší současný problém nedostatek kvalitních zaměstnanců, trápí je také zvyšující se mzdové náklady. Další významnou brzdou podnikání u nás je nekvalitní infrastruktura, málo kilometrů dálnic a silnic první třídy a nekonečné uzavírky kvůli rekonstrukcím. Vyplývá to z průzkumu společnosti 108 AGENCY.

Podle firem by stát měl podporovat vznik průmyslových areálů z brownfieldů. Problémem je, že logistické a výrobní firmy si je nemohou dovolit, místo průmyslu tak vznikají další a další rezidenční, kancelářské nebo obchodní areály.

Většina dotázaných firem tvrdí, že dodání zboží tentýž den nenabízí a neplánuje zavádět. Důvodem je, že zákazníci to nechtějí – odradí je velký příplatek za tuto službu.

Jako nejožehavější vnímají logistické, distribuční a výrobní společnosti aktuální nedostatek kvalitních zaměstnanců, tento problém považuje za významný 78 procent respondentů. S tím souvisí růst mzdových nákladů, což negativně vnímá 68 procent dotázaných. „Máme minimální nezaměstnanost a sehnat lidi je dnes nadlidský úkol, s tím se samozřejmě potýkají všechny firmy napříč odvětvími. Stejně tak s růstem mezd – ty v logistice představují zhruba třetinu všech nákladů, je to v tomto oboru citelnější než jinde. Společnosti pociťují obrovský tlak na co nejnižší ceny, přitom ale všechny vstupy zdražují. Pro některé to může být až likvidační v tom smyslu, že budou koupeny velkým a silným hráčem. Mezi nadnárodními firmami podobné přeskupování vidíme už nyní a myslím, že k němu bude docházet čím dál víc,“ uvedl výkonný ředitel 108 AGENCY Jakub Holec.

Necelá polovina – 44 procent – účastníků průzkumu se domnívá, že dalším velice významným problémem je kvalita dopravní infrastruktury a situace v dopravě vůbec. Na otázku, kde vidí největší nedostatky, uvedlo 81 procent respondentů neustálé a dlouhodobé uzavírky, 68 procent nedostatečný počet kilometrů dálnic a silnic první třídy a šedesát procent špatnou kvalitu našich silnic. Přes 62 procent dotázaných se navíc domnívá, že kvalita české dopravní infrastruktury se za poslední tři roky nezměnila; 15 procent uvedlo, že se zhoršila, a 22 procent ji vnímá jako zlepšující se.

(mna)

Foto: 108 AGENCY

spinner