​Letos chceme rozšířit automatizaci v centrálním skladu a zefektivnit logistické procesy

​Letos chceme rozšířit automatizaci v centrálním skladu a zefektivnit logistické procesy

Několikrát denně vyrážejí modrožlutá vozidla za zákazníky, kteří si objednali zboží z e-shopu Datart. A stejně zbarvená vozidla pak zásobují i třikrát denně 95 prodejen v České republice, aby měli zákazníci k dispozici nejnovější typy televizorů, notebooků nebo mobilních telefonů či praček, lednic a vysavačů. O tom, jak náročné je zajistit logistiku elektrozboží často velmi vysoké hodnoty, jsme hovořili s ředitelem logistiky Datartu Liborem Křížkou.

Jak jste z hlediska logistiky zvládli předvánoční vysokou sezonu a povánoční výprodeje?

Na vánoční sezonu a povánoční výprodeje se důkladně připravuje celá naše společnost již od třetího kvartálu, tedy od července. Ke klíčovým opatřením u nás v logistice, která jsme museli zvládnout v rámci příprav, patřilo zejména navýšení distribučních kapacit našich dodavatelů a zajištění dostatečného množství personálu k nám do centrálního skladu v Jirnech. V předvánočním období nám pak v Jirnech výrazně a již tradičně vypomohli kolegové z centrály a dalších provozů. K odlehčení náporu na centrální sklad jsme ještě využili kapacit dalších skladů.

Prodáváte v kamenných obchodech a přes e-shop. Jak se liší logistika těchto dvou prodejních kanálů?

Datart má nyní v Česku 95 prodejen a e-shop, z hlediska logistiky obsluhujeme oboje. Logistika prodejen a e-shopu se liší především v distribuční strategii. E-shopové objednávky s vyzvednutím v prodejně přepravujeme společně se zbožím pro danou prodejnu. Pro tento model distribuce využíváme rozvozová auta jak vlastní, tak auta smluvních přepravců.

Rozvozových aut máme nyní 80 a prodejny jimi zavážíme sedm dní v týdnu, tedy včetně víkendů, vybrané prodejny i několikrát denně. Objednávky z e-shopu, které si zákazníci nechávají zaslat domů nebo do práce, zasíláme přes poskytovatele kurýrních, balíkových či kusových přeprav. Velké spotřebiče a televize vozíme naší Datart dopravou, která je mezi našimi zákazníky velmi oblíbená. Naše služba spočívá v tom, že naši zaměstnanci vynesou spotřebič až do bytu, umístí ho na místo, kam zákazník potřebuje, zapojí jej, předvedou, uklidí po sobě a odvezou obalové materiály i starý spotřebič k ekologické likvidaci. Spotřebiče rozvážíme po celé České republice ráno, odpoledne i večer, a to i o víkendech a svátcích. A i loni stejně jako v letech minulých jsme jezdili také na Štědrý den dopoledne.

K distribuci zboží využíváte vlastní flotilu vozidel. Kolik jich je a jaká vozidla to jsou?

Naše Datart doprava, s kterou vozíme velké spotřebiče a televize, má nyní 33 vozidel Mercedes Sprinter se skříňovou nástavbou.

Kde máte sklady a jak jsou vybaveny z hlediska technologií?

Centrální sklad je v pražských Jirnech, pak máme ještě jedno cross-dockové depo v Napajedlech a jeden zásobovací sklad v Týništi nad Orlicí. V centrálním skladě využíváme v maximální možné míře technologie, které nám umožňují být co nejvíce efektivní v logistických operacích. Jde především o automatizovaný sklad pro drobné zboží a dopravníkové technologie, které nám propojí jednotlivé skladové úseky. Samozřejmě využíváme také konvenční úložné technologie jako skladování na volné ploše, policové a paletové regály, mezaniny a podobně.

Jak uplatňujete automatizaci ve skladování a logistických procesech?

V centrálním skladě v Jirnech využíváme automatizovaný sklad OSR Shuttle pro drobné zboží, který maximálně využívá kapacitu plochy a výšku skladu k efektivnímu skladování zboží. Zároveň díky technologii vychystávacích stanic pick-it-easy, na které po dopravnících míří jak úložné, tak expediční bedýnky, dosahujeme maximální efektivity ve vychystávání.

Jeden picker tak dokáže vychystat až 400 B2C zakázek za hodinu. Efektivně umíme vychystávat také středně velké zboží, kdy picker vychystává zboží z palet nebo z regálů přímo na dopravníkové pásy, které dopraví a po cestě roztřídí jednotlivé kusy k expedičním rampám podle jednotlivých zákazníků nebo přeprav. Celá logika skladu je samozřejmě postavena na důmyslném systémovém řešení WMS, jehož koncept namapování fyzických parametrů skladu v systému nám umožňuje dosahovat nejlepšího využití potenciálu kapacit personálu a manipulační techniky při přesunech zboží v rámci intralogistiky skladu.

Skladujete také zboží velmi vysoké hodnoty. Jak jsou vaše sklady zabezpečeny, máte speciální části skladů, kde je uloženo právě zboží velmi vysoké hodnoty? Museli jste v tomto směru zajistit i bezpečnější přepravu zboží?

Naše síť se zabývá prodejem elektroniky, která je sama o sobě velmi atraktivním zbožím, v tomto směru je tedy otázka ohledně zabezpečení nikdy nekončícím tématem. Nad rámec standardního zabezpečení – prostřednictvím elektronického zabezpečovacího systému, kamerového dohledu či security – neumožňuje samotná konstrukce OSR Shuttle v rámci skladu volnou dostupnost zboží. V rámci distribuce pak využíváme váhové kontroly při vychystávání drobného zboží a do distribuce pro kamenné obchody odchází všechno drobné zboží v zapáskovaných boxech. Vážení a páskování se děje samozřejmě automaticky bez zásahu člověka. Takto se snažíme eliminovat případné problémy na trase a v případě potřeby můžeme vzniklý rozpor s prodejnou ihned řešit.

Jak logisticky řešíte zpětný odběr elektrospotřebičů, případně vratky z e-shopů nebo prodejen?

Zpětná logistika elektrospotřebičů není žádným specifickým problémem, využíváme svozy velkých vysloužilých spotřebičů do skladů v rámci tzv. kolečka, kdy se smluvní přepravci či naše flotila vrací pro další nakládky. Drobné elektrospotřebiče jsou pak pro ekologickou likvidaci shromažďovány přímo v našich prodejnách, kam je nosí zákazníci.

S logistikou je spojena i výměna dokladů. Od roku 2015 využíváte v Česku EDI. Jak vám elektronizace usnadnila komunikaci? Jak jste od té doby pokročili v elektronické výměně dat v rámci logistických procesů?

EDI je samozřejmě nezbytnou součástí výměny informací v komunikaci 21. století, z tohoto důvodu je nutné prvky elektronické komunikace a výměny dat posilovat v rámci logistiky celého dodavatelského řetězce.

Stále častěji využívají prodejci pro distribuci zboží z e-shopů úložné boxy. Uvažujete o této možnosti?

Zásadním konceptem pro e-shopové objednávky, který využíváme vedle přímé distribuce k zákazníkovi balíkovými přepravami a naší Datart dopravou, je možnost přímé komunikace se zákazníkem a profesionální poradenství elektrospecialisty při osobním odběru zboží v největší síti elektroprodejen. Z důvodu uspokojení rostoucí náročnosti zákazníků samozřejmě zvažujeme další možnosti a hledáme cesty, které uspokojí co největší spektrum zákazníků.

Loni jste fúzovali se skupinou HP Tronic. Jak tento krok ovlivnil a případně dále ovlivní logistické procesy firmy?

Fúze společností měla synergický dopad v řízení celého dodavatelského řetězce, počínaje efektivitou nákupu. V logistice nám s předpokládaným skokovým nárůstem objemů umožnila uspíšit realizaci investice do automatizovaného skladu v Jirnech s unikátním systémem řízení skladu.

Spojení objemů ze dvou centrálních skladů přineslo synergické efekty ve využití kapacit distribučních vozů, tedy v celkovém snížení nákladů na převezený kus, kilometr, objem zboží, stejně tak synergické efekty ve zjednodušení příjmu zboží (ne dvakrát půlpaleta, ale jednou celopaleta) a celkové odstranění dvojí manipulace (ve dvou skladech).

Jaké inovace plánujete v logistice do budoucna?

Aktuálně realizujeme rozšíření automatizace v centrálním skladu. Cílem pro letošní rok je zejména zlepšení efektivity stávajících procesů. Jednáme o možnostech využití bezobslužné manipulační techniky, možnostech automatické balicí linky, vše samozřejmě závisí na posouzení návratnosti takových investicí ve vztahu k realizovaným objemům a prodejní strategii.

Martina Vampulová

Foto: Datart

spinner