Kongres FIATA v Curychu otevřel řadu aktuálních témat

Kongres FIATA v Curychu otevřel řadu aktuálních témat

Jarní kongresy FIATA, pořádané tradičně v sídle sdružení ve švýcarském Curychu (i když sekretariát se nedávno kvůli drahotě přestěhoval mimo město), jsou od těch velkých světových přece jen odlišné. Méně hostů ze vzdálenějších zemí a soustředění zasedání všech pracovních skupin do jediného termínu má za cíl zintenzivnění jejich práce, dostatek času na evaluaci již dosaženého a vytyčení nových cílů na nadcházející rok.

Stejně tomu mělo být i v letošním roce, ověnčeném navíc nastupující modernou digitalizace, nové technologie blockchain a reakcí na utěšený růst světového hospodářství vůbec. Zástupci pracovních skupin již dříve neskrývali svá pozitivní očekávání, avšak upozorňovali na (ne)udržitelnost dalšího růstu takovým tempem za stávajících prostředků a procesů. Ti více vizionářští byli schopni připravit řešení, ti méně vizionářští se pak skryli do houštin módních sousloví a frází. Jedno poznání je však zcela hrozivé – prohlubuje se propast technologického vývoje mezi severem a jihem a – bohužel – i jazykové vybavenosti, jak bylo opakovaně zřejmé z několika vystoupení afrických delegátů.

Na podrobné ohlasy a výstupy z jednání kongresu, jeho pracovních skupin i veřejných setkání v rámci společenských akcí si budeme muset ještě chvíli počkat, proto zde nabízím pouze stručný výčet výstupů z jednotlivých oblastí práce FIATA.

Pracovní skupina Silnice

V rámci velmi cenného přípravného zasedání WG Road bylo s uspokojením konstatováno, že Úmluva TIR úspěšně expanduje do dalších zemí světa. V roce 2017 Úmluva zastřešovala 73 kontraktních zemí, 59 zemí s plným provozem ve smyslu úmluvy, čtyři čekatelské země (Čínu, Indii, Pákistán a Omán) a řadu zemí s vyjádřeným zájmem o zapojení (Saúdskou Arábii, Myanmar, Brazílii, Argentinu, Mexiko, Keňu, Tanzanii, Ugandu, Rwandu, Burundi, Vietnam a další). Karnet TIR byl úspěšně testován na linkách z Indie do íránského Bandar Abbásu a dále do vnitrozemí Afghánistánu (Kandahár), Turkmenistánu (Ašchabad), Ázerbájdžánu (Baku) a do Ruska. Projekt TIR je již uznávanou součástí One Belt One Road z Číny do Evropy a západní Afriky; samozřejmě jde vždy o intermodální přepravu v kontejnerech, pro kterou je karnet TIR také použitelný. Zajímavou praktickou projekcí pak byla zkušenost s použitím karnetu na multimodální přepravě z Lublaně přes Koper po moři do Mersinu a dále železnicí a po silnici do jižního Íránu, s úsporou pěti dnů a asi 20 procent nákladů na přepravu. Bylo konstatováno, že karnet se osvědčuje u přeprav s hodnotou nad 42 tisíc € a přináší efekt 33procentního nárůstu využití kontejnerů a úspory dopravného v průměru o 160 € na zásilku.

Dalším bodem byla prezentace nástroje pro předběžnou celní informaci (například ENS) v rámci TIR = EPD. Prostřednictvím portálu IRU lze po vystavení karnetu TIR podat elektronicky i zprávu příslušným celním úřadům v zemích tranzitu a určení, samozřejmě za předpokladu, že tyto země jsou účastníky úmluvy. Tato možnost se však bohužel omezuje pouze na výstavce karnetu, a je proto pro zasílatele zcela marginálně využitelná.

Velmi hlasitou diskusi vyvolalo společné jednání FIATA WG Road, CLECAT a IRU ve věci balíčku mobility EU, proto si tento bod zasluhuje zvláštní informaci.

Pracovní skupina pro celní záležitosti (WGCA)

Na této skupině byl představen projekt EU Customs Data Model (EUCDM) 2020, který předpokládá, že od uvedeného roku bude veškerá komunikace s celní administrativou probíhat elektronicky. Od roku 2021 bude veškerá administrativa celního odbavení v rámci celní unie soustředěna do jediného centra a celní deklaraci bude možné podat na kterémkoliv celním úřadu v Evropě.

Velkou pozornost i nadále vzbuzuje program ICS, verze 2.0 určený pro zábranu terorismu. A stranou pozornosti nezůstane ani reforma výběru DPH, která bude úžeji navázána na orgány celně-finančního dohledu (sjednocení postupů) vzhledem k prudce rostoucímu odvětví e-commerce B2C.

Velkou pozornost vzbudila informace ředitele WGCA Steva Parkera o probíhající změně v úrovni de-minimis celního základu (například v Austrálii z 1000 AUD na 0 AUD, v Kanadě na 20 CAD, což způsobuje velké problémy, protože v sousedních USA je de-minimis sazba 800 USD). Z dalších informací o směrování Světové celní organizace (WCO) lze vybrat zapojení e-platforem k předclení spěchajících zásilek (podpora Global Express Association), samozřejmě za předpokladu zachování požadované úrovně spolehlivosti a zabezpečení pro eventuální dozor. Dále užití blockchainových technologií, řešení celních otázek u výrobků vytvořených na 3D tiskárnách za pomoci zahraničního konceptu či použití dronů na hranicích jako efektivního nástroje pro omezení pašeráctví.

Pracovní skupina Právní záležitosti (ABLM)

Tato skupina je zjevně zavalena větším počtem úkolů, a proto je většina z nich ve stadiu rozpracovanosti s různými délkami odkladů. Ať už jde o redefinici FIATA Standardních zasílatelských podmínek, odsouhlasení zásad použití FIATA eB/L (e-FBL), nových zásad interní komunikace podle předpisu GDPR či jen „doporučení“ WCO vůči zasílatelům ve věci zamezení korupce a nelegálních praktik v obchodu.

Airfreight Institute

Když byl na podzim v Malajsii ohlášen pilotní program IATA-FIATA Air Cargo Programme (IFACP), všichni hýřili optimismem a očekáváním, že se během několika týdnů po testování v Kanadě připojí celý svět. Nyní je bohužel ambiciózní program přestavby celého odvětví a pozice zasílatele v něm v úrovni standby, a co bude dál, zůstalo i po tomto kongresu otázkou. IFACP předpokládal zánik původního konceptu akreditovaného agenta IATA a výrazné změny ve vztahu s CASS Associate. Byla vytvořena stálá IATA-FIATA Cargo Conference s nezávaznými výstupy i do CAC a CSC. Bohužel již tato konference se zadrhla na bodu (zrušení) návrhu Administration Fee for Late Remittance CASS (viz rezoluce IATA č. 801 a 851), FIATA též požaduje zdůvodnění a sjednocení finanční garance, která má být součástí kontraktu CASS Associate a jejíž výše se výrazně liší podle zemí působnosti – od zatímní 0 v EU přes 5000 USD až po 270 000 USD. Všechny tyto body pak při neústupnosti IATA musely zákonitě vyústit v neúspěch celého pilotního projektu, kde 49 procent trhu (velcí zasílatelé) odmítlo do projektu vstoupit. FIATA poté přednesla podobu svého návrhu, především definici IATA-FIATA Freight Forwarder Status.

Pracovní skupina pro informační technologie (ABIT)

Za neúčasti expertů z vedení byl představen projekt Digital Transport & Logistic Forum „DTLF“ EU a syntax pro přenos informací v supply chain UN/CEFACT (moduly BUY – SHIP – PAY). Tato syntax je převoditelná na XML, Edifact i Jason, čímž se jí otevírají dveře do celého dopravního světa. Další výhodou by měla být bezplatná verze pro přímé stažení. Více informací na webu www.unece.org/cefact.

Absolutním hitem sezony však určitě je již dokončená konstrukce plně digitalizovaného FIATA Bill of Lading. Na rozdíl od předchozích verzí převáděných ve formátech .xls nebo .pdf je tento produkt vytvořen na principu blockchainu na cloudu, a jednotlivé části lze tím pádem vytvářet, komunikovat a sestavovat do závěrečné ucelené podoby postupně a zcela bezpapírově či za použití e-mailu. Řešení od soukromé firmy essDocs pamatuje i na komunikaci s dalšími účastníky dopravního řetězce, jako jsou banky a pojišťovny, celní dohled, kontrolní společnosti a samozřejmě je propojitelný i s portály typu INTTRA nebo například DAKOSY. Výhodou této konstrukce je také zachování celé historie vzniku konosamentu, včetně návrhu změn, které byly později protistranou odmítnuty. Na převoditelnost e-FBL je také pamatováno, ovšem za předpokladu, že všechny obchodující subjekty mají elektronický podpisový klíč globálního formátu.

Po představení e-FBL na setkání pracovních skupin ABIT a Ocean v únoru v Londýně vybrala FIATA několik dobrovolnických zemí na testování, zatím v „named consignee“ verzi.

Multimodální institut (MTI)

MTI oficiálně sdružuje námořní, silniční a železniční módy ve smyslu jejich možných kombinací a průniků. Jednotliví předsedové pracovních skupin zde proto širokému plénu prezentují výsledky za předchozí období a plán na další půlrok.

V rámci části věnované námořní přepravě byl prezentován běžící projekt výstavby zcela nového hlubokovodního přístavu v Gruzii. Po dokončení v roce 2021 nabídne službu lodím o ponoru do 16metrů a kapacity asi 10 000 Panamax. Tím cílí na roční obrat až 5,9 milionu TEU ročně (rok 2035).

Další informace se týkala vyjednávání PS Ocean se zástupci velkých rejdařů o změně/sjednocení pravidel pro účtování demurrage a detention. Zde úzce spolupracuje mimo jiné s americkou FMC.

IMO, ILO, UNECE, WSC, GSF a ICHCA vytvořily a FIATA podporuje nový sborník zásad pro balení a ukládání zboží v námořní přepravě (do kontejnerů) CTU Code. Ten by se měl velmi brzy objevit i na webu FIATA s (odloženou) platností od 2020.

York-Antverpská pravidla doznala v sekci General Average drobné změny ve formulaci. Dikce přepravních podmínek vyznačených na FIATA B/L se však tato změna – vzhledem k jejich větší obecnosti – nedotkne.

Ředitel drážní pracovní skupiny informoval o probíhajícím sbližování FIATA a OSŽD. Na loňské informativní setkání v Oděse naváže letošní letní konference v Istanbulu s cílem vytvoření živé platformy pro výměnu informací mezi zasílateli a OSŽD, především s ohledem na vzrůstající význam drážních přeprav z Dálného východu do střední Asie a Evropy jak přes Rusko, tak i novou trasou přes Kazachstán, a především jižní odbočkou již hotovým koridorem Baku – Tbilisi – Kars a přes Turecko.

Dr. Petr Rožek,

výkonný ředitel SSL ČR

spinner