​Ing. Tomáš Formánek (Logio) pro DN: „Snažíme se neustále inspirovat firmy kolem nás“

​Ing. Tomáš Formánek (Logio) pro DN: „Snažíme se neustále inspirovat firmy kolem nás“

Pro jednoho z největších výrobců aut v Německu česká poradenská společnost specializovaná na poradenství v supply chain managementu a logistice navrhla nový vícepatrový sklad ve východní Asii. Pro velkou firmu z oblasti retailu zase nedávno úspěšně dokončila pilotní projekt optimalizace kompletního promočního prodeje včetně struktury letáku. To jsou jen dvě z celé řady řešení, jež společnost Logio v poslední době realizovala. Do budoucna firma podle jejího generálního ředitele Ing. Tomáše Formánka hodlá pokračovat v tvorbě řešení pro řízení celého dodavatelského řetězce od finálních zákazníků až po prvotní dodavatele surovin. „To je náš cíl. Protože jedině tehdy dojde ke skutečné optimalizaci a firmy se přestanou rozhodovat na základě lokálních podmínek,“ říká v rozhovoru pro Dopravní noviny.

„Vezměme to ale úplně od začátku. Jak většinou začíná spolupráce s klientem? Analýzou stávajícího stavu firmy?“

„Dáváme si dobrý pozor na to, abychom společně se zákazníkem správně identifikovali skutečnou potřebu. Díváme se na věci holisticky a snažíme se porozumět tomu, proč k určitým situacím dochází a co je jejich skutečnou příčinou. Na začátku spolupráce si tak hodně povídáme o skutečných cílech projektu, účelech a výstupech a nezapomínáme na rizika.“

„Jaké další kroky následují?“

„To záleží na tom, zdali se jedná o konzultační projekt, kde většinou následuje sběr dat, tvorba scénářů a ekonomické vyhodnocení a doporučení. Anebo implementační projekt, kde definujeme potřebná data, customizujeme řešení, pak následuje pilotní fáze a poté roll out a ode-vzdání do ostrého provozu. Součástí obou přístupů je change management, kde se zaměřujeme na práci s lidmi a fungujeme jako průvodci změnou, která zákazníka čeká. Naším heslem je dělat projekty, které mají skutečné přínosy.“

„Jak dlouho projekty obvykle trvají?“

„V consultingu jsou to v průměru dva měsíce, tedy pokud nejde o dlouhodobou asistenci. V softwarové divizi trvají projekty implementace našeho systému Planning Wizard na předpověď prodejů a řízení zásob mezi třemi až pěti měsíci, záleží na náročnosti.“

„S jakými problémy se na vás klienti nejčastěji obracejí?“

„Především s problémy růstu firmy. Říkají: nevejdeme se do skladu, potřebujeme nové výrobní kapacity a podobně. Poslední dobou pro naše klienty také zpracováváme velké distribuční strategie na pět až deset let dopředu, které najdou optimální scénáře pro předpokládaný rozvoj společnosti. Firmy potřebují podklady pro investiční rozhodování, aby jim jejich vlastní expanze neublížila. Pro naši softwarovou divizi se pak změnila zadání našich klientů, které už nezajímá snížení zásob, ale více cílí na špičkovou dostupnost vůči finálním zákazníkům. V oblasti FMCG řešíme systémově narůstající procento promočních prodejů. Nejenom cena, ale i dostupnost produktu jsou rozhodujícími atributy v konkurenčním boji o zákazníka, který dnes nehodlá čekat, až se zboží dodá, nebo dokonce vyrobí.“

„Co všechno tedy dokážete klientům nabídnout?“

„Jsme zaměřeni na plnou podporu řízení dodavatelských řetězců, to znamená od designu přes plánování prodejů a kapacit až po optimalizaci výroby, skladů a distribuce. Našemu řešení říkáme Supply Chain Love. Jde o komplexní přehled nad celým řetězcem. Pro oblast tvorby distribuční strategie nabízíme řešení Distribution Wizard, které dokáže simulovat veškeré scénáře, co vás napadnou. Hledá optimální počet distribučních center/skladů, jejich ideální umístění, optimalizuje toky a identifikuje celkově nejvýhodnější scénáře na základě současné anebo budoucí poptávky zákazníků našeho klienta. Může si bez problémů nasimulovat, co se stane, pokud spustí e-shop nebo expanduje na nové teritorium.

Pro samotné řízení dodavatelských řetězců máme řešení Planning Wizard, které dokáže předpovídat budoucí prodeje a optimalizovat zásoby podél celého řetězce s cílem splnit stanovené hodnoty dostupnosti vůči finálním zákazníkům. Firmám, které mají vysoký podíl promočních prodejů, pak nabízíme Promo Designer, který dokáže automaticky nabízet nejvhodnější položky do promoakcí a navrhovat optimální slevy tak, aby firmy zbytečně nepřicházely o tržby a zisky.

V consultingu je samozřejmostí full service od návrhu nových skladových kapacit po optimalizaci současných skladů tak, aby se firma ve-šla do stejných prostor ještě dalších několik let. Optimalizujeme a navrhujeme celé výrobní celky, a to včetně simulace, která se prakticky blíží realitě, takže si zákazník může vše osahat ještě předtím, než se skutečně rozhodne pro velkou investici. Umíme optimalizovat údržbu a řízení zásob náhradních dílů.“

„Máte klienty jen v České republice, nebo i v zahraničí?“

„Kromě České republiky působíme na Slovensku, v Německu, Polsku a v Rusku. Jednotky projektů jsme pak realizovali v Mexiku, Indii a v zemích východní Evropy.“

„Z jakých oborů vás klienti nejčastěji oslovují?“

„Poslední dobou je to zejména automotive a retail. Poté následují velkoobchodní a výrobní firmy.“

„Kolik lidí z vaší firmy se na řešení podílí? Jak funguje vaše společnost?“

„Lidí, kteří se přímo podílejí na řešení pro naše zákazníky, je dnes určitě přes osmdesát. Zbytek firmy pak řeší jejich podporu, obchod, finance a marketing. Navíc máme silné oddělení vývoje, které neustále zlepšuje naše současná řešení a hledá nová a kreativní řešení pro další oblasti řízení dodavatelských řetězců. Obecně pak fungujeme jako svobodná firma. Nehrajeme si na to, kdo kdy přijde do práce. Zajímá nás spíše to, aby každý věděl, co se od něj očekává, jaké má cíle, aby se rozvíjel a práce ho naplňovala a bavila.“

„Můžete zmínit nějaké zajímavé řešení, které jste v poslední době realizovali?“

„Pro jednoho z největších výrobců aut v Německu jsme navrhovali nový vícepatrový sklad ve východní Asii. Toto unikátní řešení reaguje na extrémně drahé a přitom malé pozemky. Řešení navíc musí být extrémně odolné vůči zemětřesení.

Vedle toho jsme pro velkou firmu z oblasti retailu nedávno úspěšně dokončili pilotní projekt optimalizace kompletního promočního prodeje včetně struktury letáku. Díky tomu firma ví, které produkty do letáku zařadit a za jakou cenu, aby byly promoční prodeje výdělečné. Věřím tedy, že se tyto výsledky brzy projeví v praxi a ostatní se nechají inspirovat. Myslím si, že situace v České republice kolem promočních prodejů je trvale neudržitelná.“

„Daří se vám trendy ze zahraniční uplatňovat i na českém trhu?“

„Ano, snažíme se neustále inspirovat firmy kolem nás. Vždy hledáme společnost, která se nebojí experimentovat a její vedení je dostatečně silné, aby se rozhodlo pro implementaci nových postupů a technologií. Ostatní firmy se poté mohou inspirovat skutečným příběhem. Obecně se mi zdá, že české firmy zbytečně vyčkávají, až se něco stane. Bojí se experimentovat. Bojí se zkoušet nové technologie, a to je brzdí.“

Martina Vampulová

spinner