​Elektromobily a „zelená“ vozidla rozvážejí zásilky a balíky už i v ČR

​Elektromobily a „zelená“ vozidla rozvážejí zásilky a balíky už i v ČR

Vozidla kurýrních, balíkových a expresních služeb najezdí ročně nepočítaně kilometrů. A vyprodukují také nemalé emise CO2. Proto také pro většinu z nich stojí téma elektromobility a využívání vozidel na alternativní pohon v popředí zájmu. Některé z oslovených firem již „čistá“ vozidla a elektromobily vyzkoušely, jiné se využitím alternativních paliv pro pohon svých vozidel intenzivně zabývají a porovnávají jejich výhody a nevýhody.

Například Česká pošta podle specialisty pro komunikaci Iva Vysoudila na jaře vypsala veřejnou zakázku na pořízení až 60 elektromobilů. Stranou pozornosti vedení firmy ale nezůstávají ani alternativní pohony. Zhruba tisícovku osobních vozidel, dodávek i nákladních vozů s logem České pošty pohání stlačený zemní plyn (CNG). „Vozidla na CNG používáme už pět let a v současné době tato vozidla tvoří dokonce pětinu z celkového vozového parku České pošty,“ uvedl Ivo Vysoudil s tím, že do budoucna by firma ráda ve svém vozovém parku udržela minimálně stejný podíl těchto vozidel. V rámci přijaté strategie společenské odpovědnosti je podle vedení České pošty důležité, že využitím alternativních paliv podnik méně znečišťuje životní prostředí. Za výhodu pak v České poště považují i nižší cenu paliva, a naopak dřívější nevýhodu, kterou je kratší dojezd vozidel, se s rozvojem sítě plnicích stanic prý daří eliminovat. „Uvítali bychom ale koncepční podporu ze strany státu. Bohužel na Národní akční plán čisté mobility se zatím nepodařilo navázat konkrétními kroky,“ uzavřel Ivo Vysoudil.

Bude DP DHL největším evropským výrobcem elektrovozidel?

Ekologická přeprava je jedním z hlavních cílů i skupiny Deutsche Post DHL, jejíž součástí je také společnost DHL Express Czech Republic. Skupina letos vyhlásila novou celofiremní strategii s názvem Mission 2050, v níž jedním z cílů je do roku 2025 zajišťovat 70 procent přeprav v rámci tzv. první a poslední míle ekologicky čistými řešeními. A z pohledu firmy mezi tato řešení rozhodně patří i elektromobilita. Dokazují to i další aktivity firmy – Deutsche Post DHL se aktivně podílela na vzniku aktivity EV100, jež vznikla letos v září na summitu v New Yorku a má za cíl podporovat rychlejší rozvoj elektrovozidel v segmentu dopravy. Vedle toho je skupina Deutsche Post DHL vlastníkem startupu StreetScooter a pod touto značkou vyrábí užitková elektrovozidla.

Ve vozovém parku celé skupiny pak lze najít poměrně širokou škálu alternativních pohonů. Od vozidel na LPG a CNG přes užitková elektroauta nebo dokonce elektrolodě, jež jsou provozována v Benátkách, až po elektrická cargo kola. „S těmito pohony máme v DHL Express Czech Republic také zkušenost. Provozovali jsme vozidla na stlačený zemní plyn, testovali jsme v ostrém provozu i elektrovozidla. V centru Českých Budějovic jsme od ledna letošního roku nasadili elektrické cargo kolo. Situaci dále vyhodnocujeme a samozřejmě plánujeme budoucnost,“ uvedl Quality Specialist DHL Express Czech Republic Tomáš Lipert. Už dnes má ale skupina Deutsche Post DHL ambice stát se nejen největším provozovatelem flotily elektrovozidel v Německu, ve spolupráci s partnery chce pak být také největším evropským výrobcem užitkových elektrovozidel. Masivnější použití těchto vozidel je tak podle Tomáše Liperta otázkou měsíců a možná několika dalších let. „Bude samozřejmě záležet na konkrétních zemích, jejich místních potřebách a případné podpoře. A to je také případ České republiky,“ dodal.

DPD testuje elektromobily v Praze a Ostravě

Společensky odpovědnou firmou je i společnost DPD, proto se kromě mnoha jiných aktivit soustřeďuje také na měření, snižování a kompenzování vyprodukovaných emisí. Do roku 2020 vedení DPD group přijalo závazek snížit emise CO2 o 10 procent v přepočtu na každý balíček. A právě se snižováním emisí úzce souvisí elektromobilita. Proto také v DPD CZ doručují zásilky celkem 36 vozidly na CNG a jedním elektromobilem, pro který zřídili v depu v Ostravě stanoviště s rychlonabíječkou. „Další elektromobily testujeme v Praze a Ostravě, abychom mohli naši flotilu aut na alternativní pohony brzy ještě rozšířit. Masivnější využití těchto vozidel je pro nás důležité. Chceme doručovat co nejvíce ,zeleně‘. Jsme si totiž vědomi toho, že emise z dopravy tvoří velmi podstatnou část celkových emisí produkovaných nejen v České republice,“ řekl generální ředitel DPD CZ Miloš Malaník.

Elektromobily mají vedle dalších výhod a nevýhod obecně poměrně dojezd a je tedy nutné vozidlo vždy na určitou dobu odstavit a nechat nabít, což prodlouží čas doručení. „U elektromobilů je proto velmi důležitá kvalitní optimalizace trasy. V DPD optimalizujeme trasy tak, aby kurýři najeli co nejméně kilometrů a přitom doručili co nejvíce balíků. K redukci zbytečně najetých kilometrů nám mohou pomoci také zákazníci prostřednictvím naší aplikace DPD Kurýr, kde si mohou změnit termín a adresu doručení nebo přesměrovat balíček do výdejního místa Pickup, pokud vědí, že nebudou v avizovanou dobu na adrese, kterou uvedli,“ vysvětlil Miloš Malaník.

Geis Parcel CZ by přivítal ekonomické pobídky

Zařazení elektromobilů do vozového parku zvažuje také Geis Parcel CZ. Zatím ale firma využívá vedle běžných aut vozidla s pohony na CNG. „Chceme k tematice přistoupit koncepčně a předpokládáme i rychlejší posun automobilového průmyslu ve vývoji těchto vozidel. Jsme přesvědčeni, že skutečně masové nasazení alternativních pohonů teprve přijde a předpokládáme, že to nebudou klasická elektroauta. Budoucnost vidíme spíše ve vodíkových technologiích,“ řekl provozní ředitel Geis Parcel CZ Aleš Vykydal. Zároveň zmínil větší využití těchto vozidel v některých západoevropských zemích, kde jsou zavedeny ekonomické pobídky na pořizování a provoz právě vozidel na alternativní pohon. „Myslím, že by podobný přístup pomohl i u nás,“ dodal.

Aleš Vykydal zároveň připomněl další problém v souvislosti se zaváděním ekologicky šetrnějších vozidel, totiž skutečnost, že jejich pořízení je finančně nákladné. „Přitom se velmi často setkáváme se situací, že mnoho klientů má sice své ekoprogramy jako součást vlastního propracovaného marketingu, ale když vybírá logistického operátora, tak jde vše kromě ceny stranou. Ve finále pak často ve výběrovém řízení uspěje firma, která nabídne nižší cenu bez ohledu na to, zda provozuje zcela nová vozidla nebo 15 let staré automobily,“ řekl.

PPL sází na elektrický pohon

E-mobilita, kde „E“ znamená jak ekologický, tak elektrický pohon, stojí v centru pozornosti i u PPL v České republice. Firma má za sebou již pilotní zkušenosti s elektrokoly a elektricky poháněnými dodávkami. Z alternativních pohonů pak vyzkoušela CNG a někteří její smluvní partneři tento pohon používají, nicméně firma volí jinou cestu. Podle slov Petra Chvátala, generálního ředitele PPL CZ, se firma vydá směrem k elektromobilitě. Zatím PPL v pilotním režimu využívá v centrech měst deset dodávek na elektrický pohon a získává s nimi praktické zkušenosti. „V období několika příštích měsíců standardně zapojíme elektrické dodávky do obsluhy center největších měst. A přestože žádné vozidlo s alternativním pohonem není provozně tak efektivní – rozumějme levné – jako s klasickým dieselovým pohonem, vnímáme potřebu investic v této oblasti nejen jako přípravu na budoucí restriktivní opatření v obsluze měst, tzv. citi logistiky, ale také jako vyjádření společenské zodpovědnosti naší společnosti,“ uvedl Petr Chvátal.

Cíle trvale udržitelného rozvoje si v roce 2016 stanovila také globální logistická společnost UPS. Zahrnují mimo jiné i využívání městských dodávek a alternativních paliv. V současné době podle marketingového manažera UPS pro Českou republiku, Slovensko a Ukrajinu Luize Richtera zahrnuje vozový park firmy po celém světě více než 8500 vozidel s alternativními pohony a pokročilými technologiemi.

UPS: 40 procent paliva z jiných zdrojů

Více než 1400 vozidel přitom jezdí mimo USA. Firemní flotila zahrnuje vozidla elektrická, hybridní elektrická, hybridní hydraulická vozidla na propan-butan, stlačený zemní plyn (CNG) a zkapalněný zemní plyn (LNG) a vozidla s lehkou kompozitní konstrukcí, která šetří palivo. Kromě vozidel na alternativní pohon využívá společnost UPS v rámci své flotily každoročně miliony galonů bionafty a bioplynu (RNG) s nižší uhlíkovou stopou. „V srpnu loňského roku naše flotila na alternativní pohon s pokročilými technologiemi dosáhla svého cíle najet jednu miliardu mil. Podařilo se to o rok dříve, než bylo plánováno, a za deset let od uvedení do provozu naší Pojízdné laboratoře jsme získali mnoho cenných poznatků,“ uvedl Luiz Richter. Cílem UPS je, aby do roku 2025 bylo celkem 25 procent spotřebované elektřiny vyrobeno z obnovitelných zdrojů energie, což představuje dramatický nárůst oproti 0,2 procenta v roce 2016. Podle plánů UPS má být do roku 2020 také jedno ze čtyř každoročně nově pořízených vozidel vybavené alternativním pohonem a vyspělými technologiemi, což představuje nárůst oproti 16 procenta v roce 2016. Firma do roku 2025 vytyčila nový cíl – 40 procent paliva u pozemní přepravy bude pocházet z jiných než běžných zdrojů, tedy benzínu a nafty, což představuje nárůst oproti 19,6 procentům v roce 2016.

Martina Vampulová 

spinner