EASTLOG 2021 restartoval život logistické komunity

EASTLOG 2021 restartoval život logistické komunity

5.10. - Ve dnech 23. a 24. září se do pražského centra O2 universum vrátil jeden z největších středoevropských logistických kongresů EASTLOG. Přivítal 435 účastníků. Motto letošního kongresu znělo Nový den, nové výzvy. Vycházelo z předpokladu, který se s každým dnem naplňuje, totiž že společnost se zdá být po zdravotní i ekonomické stránce z nejhoršího venku. A přichází období „poválečné obnovy“ s mnoha výzvami, které pandemie zažehla nebo posílila. „Pět výzev kongresu znělo takto – Učinit logistiku udržitelnější; Ustát bouři v ekonomice; Digitalizovat a robotizovat; Přijmout nové trendy v průmyslu; Zvládnout boom e-commerce,“ říká Jeffrey Osterroth, generální ředitel pořádající společnosti Atoz Group.

Udržitelnosti se věnoval dopolední program. Namísto vystoupení jednoho inspirativního řečníka zvolili organizátoři zúžený diskusní formát dvou osobností – Petra Jonáka (Svaz průmyslu a dopravy) a Vojtěcha Koteckého (Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy). Dalším silným řečníkem kongresového dopoledne byl prof. Vladimír Kočí (VŠCHT), který se zaměřil na hodnocení životního cyklu výrobků a služeb. Připomněl, že studie LCA mohou popsat energetické či materiálové vstupy v rámci celého řetězce a přinést klíčové poznatky pro snižování náročnosti nebo hledání neefektivity.

V dopoledním bloku zazněla také případová studie nazvaná Udržitelná firma vyžaduje především udržitelné skladování. Jan Turek (Coca-Cola HBC) a Pavel Sovička (Panattoni) na konkrétním projektu prezentovali, jak lze snižovat uhlíkovou stopu při přípravě nových skladových prostor. Dopolední program završila jedna ze dvou hlavních panelových diskusí letošního kongresu. Debatovalo se o udržitelném skladování, efektivním využití dopravních prostředků, optimalizaci rozvozových tras, alternativních pohonech, udržitelnosti v obalech či emisních kompenzacích. Účastníky diskuse byli Marianne Richeux (Brambles), Kateřina Hájková (Gefco), Roman Bartišek (Albert Česká republika), Jan Turek (Coca-Cola HBC), Frederic Rotrou (CHEP) a Pavel Sovička (Panattoni). Partnerem panelové diskuse se stala Česko-slovenská iniciativa ECR.

Workshopy zaměřené na konkrétní výzvy

Odpolední program se rozdělil do tří tematických sekcí, stále v duchu dílčích výzev pro tento ročník kongresu. V rámci Digilogu, nad kterým převzal záštitu Svaz průmyslu a dopravy ČR, se diskutovalo o dopadech pandemie v kontextu rychlejší implementace automatických a robotizovaných logistických procesů. Během workshopu vystoupilo hned několik osobností – Jiří Holoubek (Svaz průmyslu a dopravy ČR), Mirko Kuda (Hortim SK), Peter Bílik (Anasoft), Petr Čermák (Blockchain Connect | Czech Alliance), Aleš Malucha (Rohlik.cz) nebo Lubomír Veselý (Grit). V rámci panelové diskuse nazvané Nezastavitelný vzestup automatizace, digitalizace a robotiky své názory prezentovali Pavel Osička (Linde Material Handling), Laurent Jechoux (Contera), Vojtěch Fukal (Nexen Tire Europe) a Branislav Puliš (Photoneo).

Pandemie přinesla výzvy pro maloobchod a sektor FMCG a vyvolala značný zájem spotřebitelů o elektronické nakupování. Nejen o tom se debatovalo na workshopu Retailog, kterému poskytl patronát Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR. Posluchači se seznámili s názory Tomáše Prouzy (Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR), Pavla Blažka (CTP), Aleše Maluchy (Rohlik.cz), Jana Krupky (Bosch Termotechnika), Jana Poltera (Dachser Czech Republic), Anny Clark a Mariána Niče (oba EIT Urban Mobility). Závěr workshopu patřil panelové diskusi nazvané Město jako logistická výzva, která se věnovala city logistice. Vystoupili v ní Jaroslav Beneš (Plzeňský Prazdroj), Jakub Kodr (CTP), Pavel Včela (GLS CZ) a Oldřich Petránek (InLogistics).

Třetí workshop se vztáhl k výzvám, které souvisejí s českým i evropským autoprůmyslem. Dvouhodinový blok zaštítilo Sdružení automobilového průmyslu, jehož zástupce Tomáš Jungwirth program také zahájil. Následovala prezentace Iliyana Ivanova (Škoda Auto), který nastínil to, jaký dopad bude mít elektromobilita na dodavatelské řetězce. O zdokonaleném milk runu a současně první instalaci systému Autostore v Česku referovali Stefan Walter Scharr, Josef Brázda (oba Continental Automotive) a Jindřich Kadeřávek (Element Logic Czech Republic). Následující příspěvek patřil Robertu Sgariboldimu (108 Agency) a jeho pohledu na to, jak se automobilový průmysl vyrovnává s nabídkou skladů v době postcovidové. Workshop zakončila panelová diskuse nazvaná Automotive na mnoha křižovatkách najednou. O elektromobilitě, narušených dodavatelských řetězcích, robotizaci, nedostatku komponent, odbytu a sdílení vozů v budoucnosti debatovali Zdeněk Petzl (Sdružení automobilového průmyslu), Petr Novák (JTekt European Operations), Iliyan Ivanov (Škoda Auto) a Petr Kuchyňa (Kiekert-Cs).

Nové karty

Po skončení workshopů následoval společný odpolední program. Nejdříve Katarína Dobišová (Nestlé) a David Piškanin (Hopi Holding) prezentovali významný projekt loňského roku, kdy Nestlé stěhovalo čtyři sklady ze dvou zemí do jednoho distribučního centra v Prostějově. Následně vystoupil Miroslav Singer, ex-guvernér ČNB a nyní hlavní ekonom Generali CEE Holding. Jeho vystoupení neslo název Nové karty, nová hra. Přednášející podal analýzu současného stavu ekonomiky a naznačil možnosti budoucího vývoje.

Na vystoupení Miroslava Singera přirozeně navázala debata nazvaná Hledání dalšího ekonomického normálu. O tom, jak bude vypadat ekonomika a logistika po pandemii, diskutovali Simona Kijonková (Packeta Group), Jiří Kristek (Cushman & Wakefield), František Mikeš (Toyota Material Handling CZ), Martin Baláž (Prologis), Josef Melzer (Česmad Bohemia) a již zmiňovaný Miroslav Singer. Diskusi moderovala Daniela Písařovicová (DVTV).

Inovativní přístup se cení

Po ekonomické diskusi navázal Galavečer logistických inovací, jenž byl spojen s předáním Ocenění Log-In pro nejlepší inovace a inovátory českého logistického trhu za uplynulý rok. Logistické inovace byly rozděleny do třech kategorií a každá měla svého garanta – Technická a technologická inovace roku (prof. Vladimír Mařík, ČVUT), Projektová inovace roku (Oldřich Petránek, InLogistics) a Inovace v logistických realitách (Jakub Holec, 108 Agency). Vyhlášen byl také Fachman roku, a to díky výběru Klubu logistických manažerů s prezidentkou Miroslavou Jechoux. Výsledky prvních tří kategorií určila logistická veřejnost při hlasování na www.projektlogin.com. Vítězi letošního ročníku Ocenění Log-In se staly společnosti Gebrüder Weiss, GLS a WeDo. Titul Fachman roku si odnesl Daniel Mareš. Večer moderovala a vítěze vyhlašovala Daniela Písařovicová.

První den již tradičně uzavřel Logistický Business Mixer, plný networkingu, zábavy a netradičních her. Kromě kapely Jazz In Deck, která večer zpříjemnila jazzovými a swingovými melodiemi, čekaly na účastníci čtyři večerní výzvy, kterými bylo možné prověřit sílu myšlenek (MindBall), odvahu (Hmyzí ochutnávka), fyzickou sílu (Zatloukání hřebíku) a trpělivost (Unikátní puzzle).

Lidl a Coca-Cola HBC s novými sklady

Druhý den patřil prohlídkám logistických areálů v rámci konceptu Seelog. Letos měli účastníci příležitost navštívit zbrusu nové sklady společností Lidl Česká republika v Buštěhradu a Coca-Cola HBC v pražských Kyjích. V někdejším brownfieldu Poldi Kladno vyrostlo v posledních dvou letech logistické centrum s kapacitou 47 000 palet, které dokáže obsluhovat až 90 maloobchodních prodejen Lidl. Sklad se nachází na téměř 60 000 metrech čtverečních, nosnou konstrukci tvoří 600 betonových sloupů a operuje se zde ve všech teplotních režimech.

Nový plně automatizovaný sklad společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko představuje jednu ze současných zásadních investic nápojářského giganta do výrobní a logistické infrastruktury v České republice. Sklad charakterizuje vysoká míra automatizace, kapacita přes 20 000 palet i vysoká rychlost robotického zaskladnění a vyskladnění v režimu just-in-time. Systém je schopen připravit palety na expedici po nahlášení řidiče na vrátnici ještě před tím, než zacouvá k nakládací rampě.

Lidé se na setkání těší

I když pořadatelé kongresu vyvinuli značné marketingové úsilí, obávali se, jaká bude finální návštěvnost. „Kongres se připravuje dlouhé měsíce a při současném dění nikdy nevíte, jestli nepřijde ‚covidový‘ zákaz. A také jsme si nebyli zcela jistí, zda lidé po dlouhé době neodvykli osobnímu kontaktu. V tomto směru jsme ale mile překvapeni, protože logistická komunita žije dál,“ hodnotí kongres Jeffrey Osterroth. Příští kongres EASTLOG se uskuteční ve dnech 12. – 13. května opět v O2 universu.

(PR)

Foto EASTLOG

spinner