Drony v logistice: Velké firmy mají velké plány

Drony v logistice: Velké firmy mají velké plány

Škála využití dronů se stále rozšiřuje, v logistice si své místo našly už například ve skladech či doručování menších zásilek. Plány logistických firem jsou však podstatně ambicióznější.

Podle Radiant Insights, konzultační firmy zaměřující se na Průzkum trhu, trh bezpilotních vzdušných dopravních prostředků (UAV) pro komerční použití vzroste z 151 milionů USD v roce 2014 na 1,2 miliardy USD do roku 2020. V současné době se nabízí obrovský potenciál pro poskytovatele logistiky.

Technologie dronů je často označována za klíčovou jak v intralogistice, tak při doručování zákazníkům. Podle odhadů NASA bude do roku 2020 jen na území USA 7 milionů komerčních dronů. Další z odhadů je, že 80 % všech doručování v budoucnosti bude realizováno autonomními vozidly včetně dronů.

Výkonné ve skladu

Výhodnost dronů v logistice se už na mnoha místech projevila ve skladovém provozu. Své zkušenosti s nimi má například společnost DHL. „DHL Supply Chain má řešení pro podporu inventury palet uložených v regálovém systému. Tento proces je flexibilnější, bezpečnější a efektivnější než klasická inventura, při které se využívá manipulační technika a bezpečností klece umožňující práci ve výšce. Řešení pracuje s přesnými rozměry uliček a jednotlivých pozic a také s daty o paletách na jednotlivých umístěních. Operátor dronu je tak přesně navigován a ihned na tabletu vidí výsledek inventury. Samozřejmostí je report pro případné následné korekce ve skladovém systému,“ uvedl pro Dopravní noviny Dalibor Ondra, který má v DHL Supply Chain na starost zavádění technologií ve střední a východní Evropě.

Německá společnost doks.innovation sídlíci v Dortmundu poskytuje drony a měřící technologie široké škále společností v automobilovém průmyslu. Jedním z produktů je automatický systém pro inventarizaci a skladový management s názvem inventAIRy, který spolupracuje s automaticky naváděnými vozidly a vysokozdvižnými vozíky.

Dron sbírá data po obou stranách skladového koridoru zároveň, takže během letu zaznamená dva regály. InventAIRy manévruje uvnitř budovy bez GPS, využívá pouze vizuální informace pro simultánní lokalizaci a mapování. Protože GPS není dostatečně přesnou technologií, jsou drony vybaveny LIDAR (light detection and ranging) senzorem, který je schopen pořídit až 300 000 snímků za sekundu. Šesti-rotorový dron může letět rychlostí 20 km/h a nést náklad až 5 kg.

Do technologie dronů pro zajištění stálé kontroly stavu zásob v reálném čase investují také automobilky jako BMW či Škoda.

„Drony potřebují pro svou činnost méně infrastruktury než jiné způsoby, jako je například využití zaměstnance a vysokozdvižného vozíku,“ uvedl Philipp Wrycza, výzkumný pracovník ve společnosti Fraunhofer IML.

Drony jako hlídači

Své pevné místo si drony našly i v oblasti bezpečnosti přeprav. „Další možnosti jsou v zabezpečení a kontrole budov nebo zaparkovaných kamionů či kontejnerů. Vždy je třeba zohlednit místní legislativu, podmínky a bezpečnost provozu dronů,“ řekl Dopravním novinám Dalibor Ondra z DHL Supply Chain.

Polský nákladní dopravce PKP Cargo vyzkoušel bezpečnostní bezpilotní letouny, aby pomohl chránit zboží v železniční síti. Podle PKP Cargo nasazení dronů přispělo k prudkému snížení krádeží v síti.

Přepravy z„venkova“ až do měst

Provozovatelé poštovních služeb, jako je Australia Post, Singapore Post a Swiss Post, jakož i on-line prodejci, jako jsou Amazon a Rakuten, drony intenzivně testují. Drony zatím testují globální logistické firmy mimo velká města. DHL nedávno oznámila úspěšnou zkoušku svého „parcelcopteru“ v bavorské komunitě Reit im Winkl. Spolu s předchozím testem doručování dronů na německý ostrov Juist pomáhá služba v odlehlých oblastech, které potřebují více času na to, aby se auta nebo kamiony dostaly na dosah. „Parcelcopter“ byl integrován do dodavatelského řetězce DHL.

Společnost DHL provedla četné studie o používání dronů a předpověděla, že UAV mohou v budoucnost poskytnout úlevu i v centrech velikých měst, odvést provoz mimo silnice a omezit dopravní zácpy.

DB Schenker investuje do městské mobility

Nejnovějším impulsem k zavádění dronů do logistiky je květnové oznámení společnosti DB Schenker. Ta se rozhodla investovat do průkopníka městské letecké mobility, firmy Volocopter. Volocopter chce získané finanční prostředky využít na certifikaci letounu VoloCity, nábor expertů z oboru a také na podporu komerčního využití druhé generace nákladního dronu VoloDrone.

Volocopter vyvíjí autonomní elektrické letouny s možností vertikálního startu a přistání (electrical Vertical Take-Off Landing, eVTOL) jako je VoloCity pro rozšíření dopravních možností v největších světových metropolích o leteckou taxislužbu.

Volocopter v loňském roce provedl několik veřejných letů: na helsinském letišti, ve Stuttgartu, a také přes záliv Marina Bay v Singapuru. Jako první eVTOL společnost, která získala certifikaci Design Organisation Approval od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), usiluje německý poskytovatel služeb letecké taxislužby o komerční licenci a první lety očekává v horizontu dvou až čtyř let.

Loni v říjnu společnost představila prototyp VoloDrone, který naznačuje expanzi společnosti i do sektorů logistiky, zemědělství a stavebnictví.

„Jsme přesvědčeni, že technologie Volocopter má potenciál přivést přepravu a logistiku do další dimenze. DB Schenker už testuje autonomní a elektrická vozidla v rámci několika projektů v běžném provozu. Zapojení VoloDrone do našeho dodavatelského řetězce nám v budoucnu umožní nabídnout našim klientům rychlejší a ekologičtější doručování. Jsme nadšení, že se můžeme podílet na vývoji této technologie,“ uvedl Jochen Thewes, CEO společnosti DB Schenker.

Tomáš Lébr

Foto: Volocopter

spinner