Chytré logistické systémy TIMOCOM pomáhají nejen dopravcům a speditérům

Chytré logistické systémy TIMOCOM pomáhají nejen dopravcům a speditérům

Společnost TIMOCOM loni představila novou cestu, po níž se hodlá ubírat – Smart Logistics System. Uzavřený systém s řadou modulů přístupný jen prověřeným uživatelům zajišťuje maximální možnou bezpečnost. A to i v případě, že v rámci nového konceptu dochází k propojování systému TIMOCOM s různými firemními systémy zákazníků. Podrobnosti o novém směrování společnosti TIMOCOM nám přiblížil ředitel české pobočky Daniel Priban.

Společnost TIMOCOM je mezi dopravci známá především jako provozovatel přední evropské burzy vozidel a nákladů. Nová profilace jako poskytovatele Smart Logistics Systemu však rámec samotné dopravy a spedice výrazně překračuje. Navíc souvisí i s tématem bezpečnosti, kterému se dlouhodobě věnujete…

Téma bezpečnosti, fantomových dopravců a podvodů v oblasti dopravy a spedice v současné době již není v České republice a na Slovensku tak komunikované jako v minulosti, avšak to neznamená, že není důležité. Díky tomu, že se tato problematika dříve hodně medializovala, tuzemské firmy začaly být opatrnější, nastavily potřebná bezpečnostní opatření, a pokud k podvodům dnes dochází, je to především v jiných evropských zemích. Velkou zásluhu na tom měla pracovní skupina Svazu spedice a logistiky ČR vedená Ing. Lubošem Mervartem, do níž se kromě dopravců zapojily všechny orgány, jichž se tato problematika týkala, jako například policie, celníci, pojišťovny, subjekty zabývající se digitálním ověřováním apod. Policie, přestože měla v této oblasti minimum informací a zkušeností, dokázala vypátrat a rozbít několik organizovaných skupin.

Navíc i po technologické stránce došlo k výraznému pokroku. U většiny výrobců a firem, které vyskladňují zboží především s větší hodnotou, jsou kamery, všechny dokumenty se fotí a využívají se i nejrůznější databáze pro ověřování identity. To vše velkou měrou přispělo ke zlepšení situace v Česku i na Slovensku.

Takže chytré logistické systémy, na něž se dnes TIMOCOM zaměřuje, představují bezpečné prostředí…

Pokud propojení logistických systémů od vystavení objednávky přes její přijetí, zpracování až po realizaci přepravy probíhá v uzavřeném systému, bezpečnost se tím samozřejmě posiluje, protože je zde záruka, že k žádnému článku řetězce nemá přístup nějaký podvodník.

Bez důrazu na bezpečnost by naše celková proměna na firmu poskytující tzv. Smart Logistics System nebyla možná. Zatímco loni jsme říkali, že se touto cestou budeme ubírat, nyní se tak již děje. Všechny naše Smart apps (burza nákladů a volných vozů je jen jednou z nich) jsou digitálně propojené a v rámci tohoto systému jsou mezi sebou propojené i jednotlivé firmy. A mohou využívat i svých vlastních systémů. Komunikují tak mezi sebou v uzavřeném prostředí, přičemž mohou využívat jak svých vlastních softwarů, tak našeho systému. Riziko zneužití cizí identity minimalizujeme tím, že celá komunikace neprobíhá jinými cestami, ale může probíhat přímo uvnitř systému, kde je kontrola všech uživatelů opravdu extrémně důkladná.

Na logistické systémy, které nesouvisí jen s burzou, se však zaměřuje řada firem. Jaká je v této oblasti konkurence?

Od chvíle, kdy se označujeme jako poskytovatel logistického systému a dáváme to veřejně najevo, s námi komunikují firmy nabízející podobné služby a zajímají se, jak by bylo možné propojit jejich systémy s naším, aby to vše dávalo větší smysl. Je to zatím pole neorané a nabízejí se stovky různých možností, jak, co a s čím propojovat.

Pořádáte pro zákazníky nějaká školení, kde by získali přehled o tom, co jednotlivé moduly dovedou a jak jsou mezi sebou propojené?

Při vývoji systému se snažíme, aby jeho obsluha byla snadná a jednotlivé bloky na sebe navazovaly. Osobně neškolíme, ale máme portál Update Pool, kde jsou všechny potřebné informace uvedeny. Ale již sama obsluha systému je velice intuitivní a jednotlivé funkcionality jsou znázorněny přehledně. Prostředí, v němž se uživatelé pohybují, je samo vede. A pokud někdo potřebuje další informace nebo něčemu nerozumí, máme zákaznickou podporu, která kdykoliv poradí.

Zmínil jste se o možnostech propojovat váš logistický systém se systémy jiných firem…

Vidíme, že orientace na komplexní logistický systém byla správným rozhodnutím. A v této souvislosti je pro nás prioritou propojení s externími systémy. Tedy rozvíjet náš systém tak, aby uživatel nemusel pracovat v našem prostředí, ale ve svém, které zná. Aby se data mezi oběma systémy automaticky přenášela, případně aby propojení fungovalo i k dalšímu uživateli. Toto přemostění mezi naprosto různorodými systémy je pro nás nyní největší výzvou.

Jedním z povedených projektů, které lze uvést v této oblasti jako příklad, je spolupráce se společností Cargoclix, který mimo jiné řeší příjezdová okna na nakládce a vykládce. Využívá náš systém sledování vozidel, který je nezávislý na poskytovateli GPS služeb. Díky tomuto propojení znají přesnou polohu vozidel a mohou pro každé zvolit optimální čas nakládky či vykládky tak, aby prostoje všech vozidel byly minimální.

V současné době máme rozjednanou spolupráci s řadou významných a důležitých firem v této oblasti. Jen v České republice jich je na třicet, a to mluvíme jen o jedné zemi. Úměrně tomu se navyšuje počet zaměstnanců v Erkrathu, tvoří se nové a nové týmy programátorů, kteří vše realizují.

Jak tato spolupráce probíhá v jiných zemích?

Další velkou novinkou je, že došlo k přesunu a výraznému rozšiřování naší pobočky v Polsku. Ta se přemístila do Vratislavi, do roku 2020 do ní investujeme 10 milionů EUR a měla by mít kolem sta zaměstnanců. S tím, jak se otevírají další propojení se všemi subjekty v přepravním řetězci, je třeba obsloužit více společností, a to nejen dopravních a spedičních, ale i výrobních a obchodních.

Rozšiřování se ale zřejmě dotkne také nás, protože i v České republice počítáme s dynamickým růstem.

Jak nyní toto propojování se systémy mimo oblast dopravy a spedice probíhá, a to nejen v Polsku?

Kolega Jan Hrubý má nyní na starosti spolupráci se svazy z různých odvětví, jako je například papírenský průmysl, potravinářský, textilní či automobilový. Navázali jsme s nimi již kontakty a uspořádali jsme také setkání logistiků papírenského průmyslu, které mělo velký úspěch. V těchto setkáních budeme pokračovat i v příštím roce, protože se ukázalo, že tyto firmy mají sice vlastní logistiku poměrně rozvinutou, ale je pro ně zajímavé, když mohou využít i nové systémy v případech, kdy se jim nedostává kapacit nebo hledají nové destinace.

Tím se opět dostáváme k Smart Logistics Systemu – k propojení různorodých systémů v různých oborech. Nejde nám o to, aby výrobní a obchodní firmy náš systém hned začaly využívat. Ale je třeba, aby ho znaly a věděly, že se k němu v budoucnu mohou kdykoliv připojit.

Dvacet let jsme se orientovali jen na dopravu a spedici a nyní je čas zaměřit se i na druhou stranu, na zákazníky našich zákazníků. Nabídli jsme obchodním a výrobním firmám spolupráci skrze rozhraní s naším systémem a ony vidí, že je to právě to, co potřebují. Máme vizi, že za rok to již nebude jen systém pro dopravní a logistické firmy, ale bude se jednat o systém pro všechny účastníky přepravního řetězce.

Samozřejmě, někde je propojení jednoduché, jinde naopak hodně složité. Proto je třeba určit správně priority a říci si, které systémy jsou důležité a které nikoliv. V této souvislosti chystáme pro příští rok velké překvapení.

Milan Frydryšek

Foto: TIMOCOM

spinner