Češi se dívají do budoucna spíše s pesimismem

Češi se dívají do budoucna spíše s pesimismem

Očekávání českých exportérů s ohledem na budoucí vývoj jsou spíše pesimistická. To vyplynulo z letošní 28. vlny Exportního výzkumu DHL, jejíž výsledky představila společnost DHL Express v polovině října v Praze.

Podle nejnovějších výsledků se situace českých vývozců meziročně zhoršila. Přestože téměř polovina exportérů (49%) hodnotí objem vývozu za posledních dvanáct měsíců stabilně, podíl exportérů, kteří deklarují nárůst exportovaného objemu, poklesl na 32% oproti loňským 42%. Snížení objemu exportu však uvádí jen necelá pětina exportérů (19 %).

Exportní výzkum již 20 let mapuje názory předních českých exportních firem na aktuální exportní trendy, jejich zkušenosti s obchodováním na zahraničních trzích, očekávání a hodnocení budoucího vývoje. Výzkum se provádí na základě dotazování ředitelů a členů top managementu 300 českých exportních firem, které náhodným výběrem z exportní databáze zajišťuje společnost GfK.

„Letošní výzkum ukázal, že očekávání českých vývozců ohledně objemu exportu v příštích 12 měsících jsou ve srovnání s předešlými roky spíše pesimistická. Nárůst objemu exportu předpovídá třetina exportérů

(33 %). Oproti roku 2018 se jedná o výrazný pokles o 10 procentních bodů. Po letech stagnace v této kategorii poměrně výrazně vzrostl podíl exportérů, kteří v příštím roce očekávají pokles objemu vývozu, z loňských pěti na letošních 12%. Index dlouhodobého exportního sebevědomí, který v posledních šesti letech osciloval v intervalu 39 až 45 bodů, letos dosáhl pouze hodnoty 22 a blíží se tak k minimu z krizového roku 2008,“ uvedl obchodní ředitel DHL Express pro Českou republiku Jakub Tomšovský.

Největší rizika: kurzové změny a příchod ekonomické krize

Podle více než tří čtvrtin českých vývozců (82%) jsou podmínky pro export firem v České republice stabilní. Celých 10% exportérů však hodnotí vývoj podmínek za poslední rok negativně. Lze říci, že čím větší je podíl exportu na celkovém obratu firmy, tím častěji mluví jejich představitelé o zhoršujících se podmínkách.

„Za dva nejvýznamnější faktory, které napomáhají exportu, považují exportéři stejně jako v minulém roce vlastní aktivitu a zlepšení jejich spolupráce se stávajícími partnery. Třetím nejvýznamnějším faktorem, a prvním z kategorie externích vlivů, který výzkum odhalil, je vyšší poptávka po zboží. Oproti roku 2018 však tento faktor zaznamenal výrazný pokles (z loňských 64% na letošních 56 %). Pětici nejdůležitějších faktorů pro růst exportu uzavírají stejně jako loni nový obchodní partner a nové technologie výroby,“ komentoval Jakub Tomšovský.

Největší riziko pro český export vidí exportéři, i přes výrazný pokles oproti loňskému roku o 18 procentních bodů, ve změnách v kurzech měn. „Dalšími výraznými riziky, jejichž vnímání oproti loňsku výrazně vzrostlo, jsou příchod další globální ekonomické krize (toho se obává 12% exportérů), brexit (12%) a růst nákladů (10 %),“ uvedl konzultant GfK Czech Petr Megela.

A v čem vidí čeští exportéři největší příležitosti pro zvýšení exportu? V rámci ekonomické oblasti jsou to nejčastěji nejen nové trhy a obchodní partneři (pro 17% společností), zvyšování konkurenceschopnosti českých firem (7 %), inovace (6 %), ale také například upevňování vztahů se stávajícími partnery. Zajímavé je, že oproti minulým rokům vidí exportéři méně často příležitost v oblasti politiky (měnová politika, podpora, regulace), když zde došlo k meziročnímu poklesu o šest procentních bodů.

Německo, Rusko i Čína

Téměř všichni čeští exportéři (98%) míří se svými produkty a službami do zemí Evropské unie. Druhým nejčastějším teritoriem pro export pak je Rusko a státy bývalého Sovětského svazu (42 %). Na třetím místě se na rozdíl od loňského roku umístila Čína a oblast jihovýchodní Asie (26%) následována zeměmi Blízkého a Středního východu (24 %). K významnému poklesu došlo v případě vývozu do Severní Ameriky, kam podle výsledků výzkumu vyváží 23% českých exportérů. Tento pokles lze spíše hodnotit jako návrat k situaci v minulých letech.

Pro příští rok očekávají čeští exportéři menší nárůst objemu vývozu téměř ve všech dotazovaných teritoriích. „Jak 28. vlna Exportního výzkumu ukázala, největší exportní potenciál podle českých exportérů do budoucna představují tradičně Německo, Rusko, Čína a Polsko. Pětici zemí s největším potenciálem uzavírají Spojené státy americké, které odsunuly Slovensko, jež se loni nacházelo na páté příčce.

Podobně jako v předchozích třech letech se i letos zvýšil podíl firem, které vidí Čínu jako největší exportní příležitost do budoucna (10 %). K mírnému nárůstu došlo také u Ruska, zde se však jedná spíše o návrat do období kolem roku 2015. První příčku i přes mírný pokles hájí Německo, které považuje za největší exportní příležitost 29% českých vývozců,“ shrnul Petr Megela.

(mna)

Foto: DHL

spinner