Budoucnost logistiky závisí na čtyřech klíčových faktorech

Budoucnost logistiky závisí na čtyřech klíčových faktorech

DHL ve čtvrtém vydání zprávy Logistics Trend Radar popisuje 28 klíčových trendů, které by mohly ovlivnit odvětví logistiky v příštích pěti až deseti letech.

Logistics Trend Radar je součástí edice, jejíž první vydání vyšlo v roce 2013. Závěrečný report vzniká na základě analýz mega- i mikrotrendů a přímých informací či odborných znalostí z rozsáhlého „ekosystému“, jehož součástí jsou výzkumné instituty, technologické společnosti, start-upy a zákazníci. Většina postřehů je získávána od více než 10 tisíc odborníků na logistiku a technologie během jejich návštěv v Inovačních centrech DHL. Díky shromážděným poznatkům plní Logistics Trend Radar roli dynamického a strategického prediktivního nástroje jak pro sledování vývoje trendů uvedených v předchozích vydáních, tak pro identifikaci nových směrů vývoje.

Nejnovější Logistics Trend Radar 2018/19 zpracovaný oddělením pro výzkum trendů DHL ukazuje na neustále rostoucí význam inovací. Digitalizace v nadcházejících letech způsobí největší transformaci v historii logistiky. „Náš ‚radar logistických trendů‘ lze používat jako mapu inovací, která nám pomáhá strukturovat a zakládat další průkopnické výzkumy a projekty ve spolupráci s našimi zákazníky a partnery. V tomto vydání se intenzivně zaměřujeme na digitální revoluci, která probíhá v logistickém odvětví, a zkoumáme její vliv na čtyři klíčové faktory definující budoucnost logistiky: orientaci na zákazníka, trvalou udržitelnost, technologie a lidi,“ řekl Matthias Heutger, viceprezident společnosti DHL a globální vedoucí divize pro inovace a obchodní rozvoj.

Požadavek na rychlejší a komfortnější logistiku

Orientace na zákazníka bude klíčová pro uspokojování požadavků zákazníků na rychlejší a komfortnější logistiku. Neustále rostoucí množství zboží, které lze zakoupit na internetu – zejména na trhu B2B – vyvolává v tomto segmentu potřebu vícekanálových logistických řešení. Poptávka zákazníků rovněž urychluje růst počtu přímých zásilek zboží podléhajícího rychlé zkáze a citlivého na teplotu spotřebitelům. Dodavatelský řetězec čerstvého zboží, jako jsou potraviny nebo léčiva, bude proto vyžadovat nové inovace v oblastech balení, skladování a doručování odběrateli. Klíčovou oblastí pro inovace v doručování zboží koncovým spotřebitelům bude integrace logistických služeb do prostředí chytrých domovů.

Trvalá udržitelnost bude povinností

Trvalá udržitelnost se stane v logistice povinností v rámci všeobecných snah vlád, měst a poskytovatelů řešení o snižování emisí CO2 a množství odpadu. Například DHL se hodlá stát bezemisní společností do roku 2050. Green Energy Logistics – elektrifikace logistických vozových parků a provozů – představuje pro logistiku obrovský potenciál z hlediska zvyšování ochrany životního prostředí. Chytrá kontejnerizace v dopravě sehraje rovněž důležitou roli ve vývoji ekologických způsobů rozvážky zboží v přeplněných městech.

Masivnější nástup technologií

Technologie čeká v logistice ještě masovější rozšíření, protože klíčové trendy, jako jsou internet věcí a umělá inteligence, budou mít pozitivní vliv na poměr ceny a výkonu. Jedním trendem, který může tento vývoj urychlit, je rozšíření nové generace bezdrátových sítí, díky nimž může výrazně vzrůst ekonomická výhodnost a užitná hodnota konektivity v dodavatelském řetězci. Dalším trendem, na který se zaměřuje nové vydání zprávy DHL o trendech v logistice, je technologie blockchain.

Lidé budou provádět sofistikovanější práce

Lidé budou i nadále srdcem logistiky, přestože trendy robotizace, automatizace a softwarové automatizace změní v budoucnosti strukturu využívání personálu v logistice. Vykonávání často se opakujících, fyzicky náročných činností bude podporováno vyspělými technologiemi, které lidem umožní, aby se věnovali smysluplnějším úkolům vyžadujícím dovednosti v oblastech řízení, analýzy a inovací. Bude nezbytné vypracovat digitální koncepty práce, které přilákají mladé pracovníky do odvětví logistiky a udrží je v něm, ale které také usnadní práci stávajícím zaměstnancům v logistice.

„Jakkoli se snažíme o přesné prognózy, z vlastní zkušenosti víme, že některé trendy se nakonec neprosadí. Inovace neprobíhají lineárně. Úspěch některých trendů bude velmi záviset na kultuře a dovednostech stejně jako na průkopnických technologiích a podnikatelské prozíravosti. Proto musíme sami aktivně podporovat vývoj těchto trendů,“ řekl Markus Kückelhaus, viceprezident divize DHL Customer Solutions & Innovation, zodpovědný za výzkum inovací a trendů.

Další inovační projekty

Ve zprávě jsou zmíněny také transformační inovační projekty DHL, jako je například vývoj elektrických nákladních jízdních kol DHL pro městskou logistiku, testování chytrých zámků, které umožní doručování zásilek do domu, a používání umělé inteligence k předvídání vývoje globálního obchodu. DHL po zveřejnění aktuálního vydání zprávy zahájí další, důkladné analýzy nových trendů s cílem ještě podrobněji prozkoumat jejich potenciální důsledky.

(mm)

Foto: DHL

spinner