​Asociace pro elektronickou komerci: 88 procent Čechů nakupuje na internetu pravidelně

​Asociace pro elektronickou komerci: 88 procent Čechů nakupuje na internetu pravidelně

Česká e-commerce prožívá další úspěšný rok. Drtivá většina české internetové populace nakupuje on-line dlouhodobě, dále však narůstá četnost nákupů. Polovina zákazníků tak už v průběhu roku nakoupí v e-shopech alespoň desetkrát ročně, čtvrtina dokonce patnáctkrát. Ukázal to aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v rámci tradiční studie E-commerce Survey, kterou asociace zveřejnila na konci září.

„Studii připravujeme pravidelně, vychází vždy v září. U řady otázek tak máme k dispozici opravdu dlouhodobé srovnání a můžeme spolehlivě sledovat vývoj v rámci české e-commerce. Letos se nám potvrdilo, že Češi nejenže si na nakupování po internetu dávno zvykli, ale stalo se opravdu běžnou součástí jejich každodenního života. Celých 50 % zákazníků si objedná zboží po síti alespoň desetkrát ročně, přitom ještě v roce 2014 to bylo jen 38 %. Celkem 26 % zákazníků dokonce za uplynulých dvanáct měsíců nakoupilo v e-shopech více než patnáctkrát,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Pouze jiným úhlem pohledu je pak výsledek výzkumu, který uvádí, že 21 % nakupujících provede alespoň jednu on-line objednávku za 14 dní. Není žádným překvapením, že nejčastěji nakupují na internetu zákazníci ve věku 25 až 34 let. Nicméně co do četnosti objednávek se již nejedná o nějak velký rozdíl oproti věkové kategorii 35 až 44 let. Řečí čísel jde o 60 % a 56 % zákazníků, kteří nakoupili za uplynulý rok v internetových obchodech alespoň desetkrát. Nejméně často nadále nakupují lidé v kategorii 55 a více, ze kterých více než deset nákupů v e-shopech za rok učiní 28 %. I tak se ale jedná o nárůst 7 % v porovnání s rokem 2014.

„Stále rostoucí důvěru v naše internetové obchody potvrzuje také to, že zákazníci vnímají daleko méně jako bariéru například riziko komplikací při reklamacích či odstoupení od smlouvy. Počet respondentů, pro které byly takové obavy jedním z důvodů, proč vůbec na internetu nenakupovali, klesl o polovinu oproti roku 2012. Všechna tato čísla jen potvrzují růst e-commerce v České republice. Ta by letos měla dosáhnout již více než 115 miliard Kč obratů a podílet se tak na celkovém českém maloobchodě z více než 10 procent,“ uvedl dále Jan Vetyška a dodal: „Výsledky naší studie mezi nakupujícími jsou velmi pozitivní. Vždyť 99 % zákazníků uvedlo, že má s nakupováním po internetu dobré zkušenosti. Věřím, že to je pro české e-shopy motivace pro další náročnou a kvalitní práci jako dosud.“ Studie probíhala na reprezentativním vzorku 1510 respondentů a její zpracování zajišťovala agentura Nielsen Admosphere.

(mna) 
spinner