Monitoring dopravy

Znečištění na Spořilově bude monitorovat nový systém

Znečištění na Spořilově bude monitorovat nový systém

PRAHA (9.10.) – Od druhé poloviny října se na sloupy veřejného osvětlení na pražském Spořilově rozmístí speciální systém, který bude monitorovat dopady dopravy na životní prostředí. Nová technologie spočívá v senzorické síti, která umožňuje sledování území a měření v reálném čase. Díky tomu by měly být okamžitě k dispozici aktuální informace o stavu škodlivých emisí z dopravy a dalších zdrojů znečištění včetně jejich lokalizace. „Systém by zde měl zůstat až do konce příštího roku,“ informovala jednatelka agentury Conforg Anna Kotěšovcová.

Informace by měly pomoci městské části zavést účinnější opatření ke zvýšení kvality života v zatížených oblastech. Dosud se situace vyhodnocovala podle matematického modelu šíření škodlivin. Právě Spořilov obklopují silnice s velmi intenzivní dopravou, což pro občany představuje vážný zdravotní problém. Pokud se systém ujme, mohl by se podle Kotěšovcové rozšířit do dalších zatížených lokalit republiky. „Celkem předpokládáme rozmístění 25 jednotek v nejohroženější části Spořilova," uvedla dále Kotěšovcová.

Senzorická síť takzvaného projektu Trafficsensnet je českou novinkou. Vyvinuli ji vědci z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického v Praze. Na systému spolupracují s městskou částí Praha 4 a dvěma komerčními subjekty. Prostřednictvím sítě uvidí různě zabarvené „mraky“, které se budou pohybovat nad mapou sledované lokality, kde barva určí druh znečišťující látky a sytost barvy pak míru znečištění v daném místě.

Cílem monitorování není podle odborníků absolutně přesné stanovení hodnoty znečištění, ale spíš měření a aktuálnost v měřících bodech, které vytvářejí síť. Měřit se budou především významné složky znečištění ovzduší – emise oxidu siřičitého, oxidu dusičitého, oxidu uhelnatého, těkavých organických látek, jemných prachových částic a úrovně hluku.

K senzorům se mohou připojit i další údaje umístěné v okolí hlavní jednotky, například o rychlosti dopravního proudu, hustotě dopravy a počasí. Senzorická síť se totiž skládá z hlavních a podřízených jednotek, kde hlavní jednotky sbírají data od podřízených a prostřednictvím GSM sítě se posílají na server. Odborníci tak budou moci vyhodnotit dlouhodobý vývoj. K zajímavostem patří ale i mobilní jednotky takzvané bodyware, které mohou třeba nosit městští strážníci na uniformě. Ty se mohou napojit na chytré telefony.

(čtk)

spinner