​Životnost pneumatik se neřídí jejich datem výroby, ale správným skladováním a údržbou

​Životnost pneumatik se neřídí jejich datem výroby, ale správným skladováním a údržbou

8.9. - Někteří řidiči odmítají kupovat jiné než letošní pneumatiky, protože jsou přesvědčeni, že ty, které byly vyrobeny loni nebo předloni, už nejsou použitelné. „To je zcela extrémní, ničím nepodložený názor. Ve skutečnosti neexistují žádné vědecké nebo technické důkazy, které by takové tvrzení jakkoli podporovaly. Proto ani žádné relevantní normy nestanovují výslovné maximální stáří nových, nepoužitých pneumatik pro osobní a lehká užitková vozidla,“ říká manažer marketingu společnosti Goodyear Dunlop pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Boris Tománek.

„Ale pozor - je nutné, aby byl přitom splněn jeden zásadní předpoklad: pneumatiky musí být správně uskladněny. Jejich životnost totiž zcela zásadním způsobem ovlivňují podmínky, za nichž jsou uchovávány,“ dodává jedním dechem Boris Tománek. „Při nákupu nových pneumatik tedy není ani tak nutné si hlídat datum výroby (DOT kód), jako spíše to, od koho pneumatiky vlastně kupujeme. Měli bychom mít záruku, že byly před prodejem skladovány ve vhodných a odpovídajících podmínkách. A správnou údržbu a péči bychom jim potom měli věnovat i my, včas je měnit, uchovávat je ve vhodném prostředí a v provozu pravidelně kontrolovat jejich stav a hloubku dezénu. Jen tak budeme mít jistotu, že nám budou dlouho spolehlivě a bezpečně sloužit,“ pokračuje.

V některých evropských zemích se na otázku doby životnosti osobních pneumatik zaměřily specializované oborové časopisy, národní svazy distributorů pneumatik, dealerů a výrobců pneumatik. Vesměs se shodují na tom, že datum doporučené spotřeby, jako třeba u potravin, by v případě pneumatik nemělo žádný smysl. Jejich životnost totiž ovlivňují podmínky, kterým byly vystaveny při skladování, do té míry, že by ani nebylo možné nějakou konkrétní dobu jejich použitelnosti oficiálně stanovit.

Doporučení ohledně skladování pneumatik, duší a ráfků ve své oficiální publikaci shrnula například Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky (European Tire and Rim Technical Organisation - ETRTO). Její dokument sice nemá právní sílu, ale v praxi se jím obor více méně řídí. Ani ETRTO v něm nestanovuje žádnou konkrétní časovou lhůtu, do níž je nutné pneumatiky prodat; zaměřuje se především na zásady správného skladování, které musí zachovávat všechny užitné vlastnosti pneumatik. Vyžadují mimo jiné ochranu před vysokými teplotami a kolísáním teplot, příliš vysokou vlhkostí, působením ozónu a UV záření, a také oleji a agresivními chemikáliemi.

Podobně se k tomu staví i Evropský svaz výrobců pneumatik a zpracovatelů pryže (European Tyre and Rubber Manufacturer’s Association - ETRMA), který je hlavním mluvčím výrobců pneumatik v Evropě a zastupuje zájmy výrobců na evropské i mezinárodní úrovni. Použitelnost nových pneumatik je podle něj v průběhu času závislá hlavně na tom, jak byly skladovány, například v jaké poloze, za jaké teploty a při jaké vlhkosti vzduchu. A jejich další životnost pak ovlivňují podmínky, kterým byly vystaveny při provozu, například zatížení, rychlost jízdy, tlak nahuštění, nerovnost vozovky a vznik drobných poškození. Protože se tyto podmínky mohou velice lišit, není podle ETRMA možné přesnou dobu životnosti stanovit již při výrobě. „Samozřejmě však platí, že čím starší pneumatika, tím větší je pravděpodobnost, že ji bude nutné v důsledku opotřebení nebo jiných faktorů souvisejících s jejím používáním vyměnit,“ uvádí ETRMA.

Konkrétní dobu, po kterou lze pneumatiky považovat za nové zboží (ovšem opět za předpokladu správného uskladnění) a jako takové je také prodávat, naopak určuje britská norma BS AU 50. Stanovuje ji na dobu šesti let od doby výroby, zatímco britský Národní svaz distributorů pneumatik NTDA v této souvislosti hovoří o pěti letech od data výroby. Rovněž Německá asociace gumárenského průmyslu a Německý svaz dealerů pneumatik považují pneumatiky za nové, nejsou-li starší pěti let. Zajímavé je, že dokumenty obou těchto organizací nestanovují, že po této době by se už pneumatiky neměly prodávat nebo že už nejsou způsobilé pro provoz. Doporučují nicméně, aby jejich stav před prodejem prověřil odborník nebo aby prodejce vyhledal stanovisko konkrétního výrobce.

Odpovědnost za bezpečný stav pneumatik tak leží do značné míry na prodejcích a na vlastních řidičích. „K dispozici mají řadu možností, jak životnost pneumatiky prodloužit a zajistit, aby byl její provoz dlouhou dobu bezpečný,“ uzavírá Boris Tománek.

(tr)

spinner