​Zeptali jsme se Zdeňka Radosty, majitele společnosti Radosta, s.r.o., a člena českobudějovické regionální komise Sdružení ČESMAD Bohemia

​Zeptali jsme se Zdeňka Radosty, majitele společnosti Radosta, s.r.o., a člena českobudějovické regionální komise Sdružení ČESMAD Bohemia

V poslední době výrazně rostou náklady firem a Sdružení ČESMAD Bohemia se již nechalo slyšet, že bude nutné výrazně zvýšit ceny za dopravu. Jak se s touto situací vypořádává vaše firma?

Zvýšení cen je nezbytné. Před časem byl na internetu článek o tom, že silniční doprava zdraží až o 25 procent. Když nyní navštěvujeme zákazníky, tak oni jej také četli a dost nám to pomáhá. A když jim řeknu, že potřebuji zvýšit ceny o 10 až 15 procent, tak je to pro ně přijatelnější než zmíněný pětadvacetiprocentní nárůst. Tudíž takové zprávy nám pomáhají, protože pak můžeme zákazníky snáze přesvědčit, že zvýšení cen je nutné.

Dopravci si také dlouhodobě stěžují na levnější konkurenci, především z Polska…

Naše firma má sídlo v jihočeské Lužnici a jsme v situaci, kdy i rakouští dopravci již pomalu jezdí za nižší ceny než my. Ale nejvíce nás ohrožují dopravci z Polska. I když to by se snad časem mohlo změnit. Slyšel jsem o tom, že v Polsku by se měl změnit systém sociálních odvodů. Pokud je to pravda, tak by museli přejít na systém normálních odvodů, nemohli by se opírat o švarcsystém, a museli by zdražit. Zatím však Polákům s cenami konkurovat nemůžeme.

Vaše firma se věnuje i stavební činnosti. Došlo k nějakým změnám v zakázkách v důsledku toho, že se zdražují materiály?

Zakázek neubývá, ba právě naopak. Boom ve stavebnictví trvá. Nyní se sice třeba omezil prodej písku, protože i když je o něj obrovský zájem, není natříděný. Ale rozmach stavebnictví pokračuje. Navíc stavebnictví nárůstem cen vstupů, na rozdíl od dopravy, netrpí. Podnikatelé ve stavebnictví mají stále marži kolem třiceti procent a když jim z nich v důsledku nárůstu cen vstupů ubyde pět procent, nikterak to nepocítí. Avšak v dopravě při čtyř‑ až pětiprocentní marži se při nárůstu vstupů o deset procent dostáváme do minusu. Doprava je dnes vysoce rizikové povolání. Naštěstí pro nás je nyní práce opravdu hodně, zákazníkům chybějí volné dopravní kapacity, takže jsou ochotni na vyšší ceny za dopravu přistoupit. Myslím si, že do budoucna se dopravcům bude víc dařit. Musíme si však pomoci sami a je nezbytné ceny zvýšit. Doufám, že nafta nevystoupá na čtyřicet korun za litr, to už by bylo všechno špatně. Bohužel, za této situace zbytečně zatěžuje státní správa.

Čím konkrétně?

Především vážením, které nám nyní hodně znepříjemňuje život. Nejezdíme přetížení, ale stání odborný dozor se začal více soustřeďovat na zatížení náprav. Dnes už všichni dodavatelé štěrkodrtí, všechny lomy, pískovny, přinejmenším v jižních Čechách, najely na vážní systém a váha vás nepustí a nevystaví vážní lístek, pokud jste přetížen. Dopravci tedy hmotnost musejí dodržovat. Bohužel, při kontrolách se dochází k zjištění přetížení zadní nápravy, což se u sypkých materiálů nedá nikterak uhlídat. A troufám si tvrdit, že všechna vozidla, která sypké materiály přepravují, zadní nápravu přetíženou mají. To prostě nemůžeme zkontrolovat. Mluvil jsem s mnoha dopravci a nebyl mezi nimi jediný, který by pokutu nemusel zaplatit. V podstatě jde jen o štěstí či o smůlu, jestli zrovna narazíme na kontrolu nebo ne.

(lan)

Foto: LAN

spinner